چه طور

به کدام سرور Mastodon ملحق شویم؟ 12 بهترین انتخاب و 5 نکته ما

فروپاشی توییتر از زمان تصاحب ایلان ماسک، بحث‌های مهم در هفته گذشته بوده است. بسیاری از کاربران با سیاست های مالک جدید موافق نیستند و بنابراین از آن زمان به دنبال جایگزین هایی برای توییتر هستند.

Mastodon تبدیل به یک جایگزین عالی برای میکروبلاگینگ توییتر برای بسیاری از کاربران شده است. به شما این امکان را می‌دهد تا به جوامع و حلقه‌هایی بپیوندید که با انتظارات و اخلاقیات شما مطابقت دارند، بدون اینکه تحت الحمایه یک نهاد واحد قرار بگیرید. بیایید در مورد Mastodon بیشتر بدانیم و به کدام سرورهای Mastodon باید بپیوندید!

ماستودون چیست؟

Mastodon به خودی خود یک جایگزین رسانه اجتماعی برای توییتر نیست. در عوض، این نرم‌افزار منبع باز است که به شما امکان می‌دهد پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و خدمات شبکه را خود میزبانی کنید. جایی که Mastodon شبیه توییتر است، ویژگی های میکروبلاگینگ آن است که توسط تعداد زیادی گره از پلتفرم ارائه می شود. گره های ماستودون نمونه نامیده می شوند و توسط افراد در سراسر جهان میزبانی می شوند. هر نمونه مجموعه ای از قوانین، شرایط خدمات، سیاست های حفظ حریم خصوصی، گزینه های امنیتی و بسیاری موارد دیگر دارد.

چه مواردی در Mastodon وجود دارد؟

نمونه ها صرفاً سرورهای Mastodon هستند که توسط افراد مختلف به طور مستقل در سراسر جهان اجرا می شوند. از آنجایی که Mastodon یک پلتفرم غیرمتمرکز است، یک نهاد یا شرکت تصمیم نمی گیرد که چگونه پلتفرم کار کند. هر نمونه دارای مجموعه ای از قوانین، دستورالعمل های انجمن، شرایط حریم خصوصی، ویژگی های امنیتی و موارد دیگر است.

به عنوان یک کاربر، می‌توانید با کاربران نمونه‌های مختلف تعامل داشته باشید، اما تنها توسط نمونه‌ای که به آن ملحق می‌شوید، اداره خواهید شد. این به شما امکان می دهد سرور (مثلا) مورد نظر خود را بر اساس اخلاقیات، ارزش ها، ترجیحات حریم خصوصی و موارد دیگر انتخاب کنید. سپس می توانید به استفاده از پلتفرم و تعامل با فالوورهای خود طبق معمول ادامه دهید.

به کدام سرور Mastodon باید بپیوندید؟ 12 انتخاب برتر ما!

اکنون که با Mastodon آشنا شدید، ممکن است تعجب کنید که کدام نمونه (سرور) برای شما بهترین است. هزاران سرور Mastodon وجود دارد و هر روز سرورهای جدیدی ظاهر می شوند زیرا کاربران بیشتر و بیشتری در توییتر به دنبال جایگزین می گردند. قبل از اینکه ما انتخاب های برتر خود را به شما پیشنهاد کنیم، ممکن است بخواهید توصیه های Mastodon را امتحان کنید.

Mastodon ابزار هوشمندی دارد که می تواند بر اساس علایق و ترجیحات شما مواردی را پیشنهاد دهد. توصیه می‌کنیم ابتدا این ابزار را امتحان کنید تا ببینید آیا می‌توانید نمونه‌هایی را پیدا کنید که دوست دارید و با اولویت‌هایتان مطابقت دارد یا خیر. سپس می توانید انتخاب های برتر ما را با استفاده از بخش زیر امتحان کنید.

اول از همه: از توصیه های Mastodon استفاده کنید

در اینجا نحوه استفاده از ابزار نمونه های Mastodon برای دریافت توصیه های نمونه هوشمند بر اساس علایق و ترجیحات خود آورده شده است.

با مراجعه به این لینک در مرورگر خود شروع کنید. کلیک شروع کنید برای شروع فرآیند

اکنون زبان هایی را که می خواهید در Mastodon استفاده کنید تایپ کنید. این به Mastodon اجازه می دهد تا نمونه هایی را که به زبان های دلخواه شما کار می کنند را پیشنهاد دهد.

1669155764 899 به کدام سرور Mastodon ملحق شویم؟ 12 بهترین انتخاب و

کلیک بعد هنگامی که زبان های دلخواه خود را اضافه کردید.

1669155764 413 به کدام سرور Mastodon ملحق شویم؟ 12 بهترین انتخاب و

اکنون کلیک کنید و تعداد کاربر ترجیحی را برای نمونه خود انتخاب کنید. این می تواند به شما کمک کند تا انجمن های نزدیک یا بزرگتر را برای علایق خود پیدا کنید.

اگر تعداد کاربران عاملی برای شما نیست، کلیک کنید مهم نیست.

1669155765 400 به کدام سرور Mastodon ملحق شویم؟ 12 بهترین انتخاب و

اکنون فهرستی از نمونه های Mastodon بر اساس ترجیحات شما نشان داده می شود. کلیک کنید و نمونه ای را که دوست دارید انتخاب کنید.

1669155765 172 به کدام سرور Mastodon ملحق شویم؟ 12 بهترین انتخاب و

کلیک برو به نمونه در پاپ آپ

1669155765 568 به کدام سرور Mastodon ملحق شویم؟ 12 بهترین انتخاب و

اکنون به نمونه منتقل خواهید شد. اکنون می توانید نمونه را بررسی کرده و خط مشی های آن را مشاهده کنید. اگر همه چیز درست به نظر می رسد، می توانید به نمونه بپیوندید و سفر جدیدی را آغاز کنید.

و به این ترتیب می توانید از توصیه های Mastodon برای یافتن نمونه هایی که دوست دارید استفاده کنید.

12 سرور برتر Mastodon که باید بررسی کنید!

در اینجا 12 انتخاب برتر برای سرورهای Mastodon وجود دارد که باید آنها را امتحان کنید تا اتصالات جدید و بهبود یافته را در پلتفرم پیدا کنید.

  • Mstdn.social (عمومی) – پیوند
  • Fosstodon.org (Tech) – پیوند
  • Gensokyo.social (بازی) – پیوند
  • Ravenation.club (موسیقی) – لینک
  • Mastodon.art (هنر) – پیوند
  • Mastodon.lol (LGBTQ+) – پیوند
  • Mastodon.green (فعالیت تغییر آب و هوا) – پیوند
  • Mas.to (عمومی) – پیوند
  • Mindly.social (عمومی) – پیوند
  • Mastodon.world (عمومی) – پیوند
  • Masthead.social (سازندگان محتوا و رسانه) – پیوند
  • Techhub.social (Tech) – پیوند

نکاتی برای انتخاب سرور Mastodon برای خود

با موارد بسیار زیادی که می توانید از بین آنها انتخاب کنید، در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا بر اساس ترجیحات و علایق خود تصمیم درستی بگیرید. هر نمونه مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل های جامعه خاص خود را دارد که ضروری می کند جامعه ای را پیدا کنید که با نیازها و ارزش های اخلاقی شما مطابقت داشته باشد. این نکات باید به شما کمک کند تا هر آنچه را که باید در مورد یک نمونه بدانید پیدا کنید و بر اساس آن تصمیم خود را بگیرید.

نکته 1: سیاست نظارت و محتوا را بررسی کنید

اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که هر نمونه ناظران و خط مشی های محتوای خود را دارد. این عمدتاً در مورد مواردی مانند بازی، موسیقی، هنر، فعالیت‌های اجتماعی و موارد دیگر اعمال می‌شود. هنگامی که در هر نمونه مشترک هستید، از شما خواسته می شود که از خط مشی محتوا و نظارتی که انجمن تصمیم گرفته است پیروی کنید.

بسته به نحوه تعامل و به اشتراک گذاری محتوا با جامعه، این ممکن است خوب یا بد باشد. بنابراین، ابتدا باید سیاست محتوا و نظارت را بررسی کنید تا ببینید آیا انتظارات شما را برآورده می کند یا خیر.

نکته 2: عملکرد سرور را بررسی کنید

سرورهای Mastodon هر روز ایجاد و بسته می شوند. اگر به دنبال پیوستن به یک نمونه کوچک با چند کاربر هستید، مطمئن شوید که عملکرد سرور و زمان آپدیت آن را بررسی کنید. نمونه‌های کوچک‌تر با تعداد کمی از کاربران نادیده گرفته می‌شوند و بنابراین می‌توانند بدون اطلاع قبلی بسته شوند. از این رو، ایده خوبی است که قبل از سرمایه گذاری روی سرور، عملکرد و زمان آپدیت آن را بررسی کنید. در اینجا نحوه بررسی عملکرد یک نمونه با استفاده از ابزار نمونه یاب Mastodon آمده است.

به این لینک در مرورگر خود مراجعه کنید و لیستی تصادفی از سرورهای Mastodon به شما نشان داده می شود. با کلیک کردن شروع کنید حالت پیشرفته در سمت چپ خود را.

1669155765 701 به کدام سرور Mastodon ملحق شویم؟ 12 بهترین انتخاب و

اکنون از کادر جستجو در گوشه سمت چپ بالا برای جستجوی نمونه ای که می خواهید عملکرد آن را بررسی کنید استفاده کنید.

1669155765 579 به کدام سرور Mastodon ملحق شویم؟ 12 بهترین انتخاب و

لیست را بررسی کنید تا سرور مربوطه را پیدا کنید و آن را بررسی کنید آپتایم در ستون اختصاصی

1669155765 88 به کدام سرور Mastodon ملحق شویم؟ 12 بهترین انتخاب و

اگر زمان آپدیت بالای 80 درصد باشد، خوش شانس هستید. همچنان می‌توانید به سرورهایی با بیش از 50 درصد آپ‌تایم بپیوندید، زیرا با توسعه جامعه در طول زمان، عملکرد می‌تواند افزایش یابد. با این حال، آپ تایم هر چیزی کمتر از 50٪ باید به عنوان یک پرچم قرمز تلقی شود، و شما باید سرورهای دیگری را انتخاب کنید که ویژگی های مشابهی را ارائه می دهند تا از از دست رفتن داده در آینده جلوگیری کنید.

و به این ترتیب می توانید عملکرد (نمونه) سرور را در Mastodon بررسی کنید.

نکته 3: سرورهای مسدود شده را بررسی کنید

Mastodon به شما این امکان را می دهد که با کاربران از تمام موارد موجود در پلتفرم تعامل داشته باشید و آنها را دنبال کنید. این به شما این امکان را می دهد که به انجمن دلخواه خود بپیوندید در حالی که با کاربران سایر نمونه ها تعامل دارید. در حالی که یک ویژگی عالی است، گردانندگان نمونه توانایی مسدود کردن نمونه‌های خاصی را دارند که از نظر دیدگاه‌ها و نظرات متفاوت هستند تا از آزار و اذیت و درگیری‌های غیرضروری جلوگیری کنند.

این امر به ویژه برای مواردی که بر موضوعات حساسی مانند سیاست تمرکز می‌کنند، صادق است، جایی که نمونه تصمیم می‌گیرد موارد دیگری را که از نظر نظر متفاوت هستند مسدود کند تا از هرگونه درگیری جلوگیری شود. وقتی یک نمونه توسط گردانندگان شما مسدود می شود، نمی توانید با آن یا اعضای آن تعامل داشته باشید. این چیزی است که باید هنگام انتخاب نمونه مورد نظر خود در نظر داشته باشید.

نکته 4: خوراک خانه خود را در نظر داشته باشید

نمونه‌ای که به آن ملحق می‌شوید عمدتاً فید خانه شما را جدا از کاربرانی که دنبال می‌کنید تعیین می‌کند. هنگام انتخاب یک نمونه، باید این را در نظر داشته باشید، زیرا محتوای نمونه انتخابی خود را غرق می‌کنید. اگر مشترک یک سایت یا محتوا هستید، دوست دارید اما اغلب از آن بازدید نمی کنید، ممکن است برای شما یک نقطه ضعف باشد. در چنین مواردی، می‌توانید به نمونه‌ای ملحق شوید که ترجیح می‌دهید در فید خانه‌تان ببینید و در عوض از نمونه‌ای که دوست دارید گهگاهی مشاهده کنید بازدید می‌کنید.

نکته 5: با سیاست های حفظ حریم خصوصی به روز باشید

یک چیز خوب در مورد Mastodon این است که منبع باز آن است. این بدان معنی است که شما می توانید به راحتی سیاست حفظ حریم خصوصی هر نمونه را قبل از پیوستن به آن مشاهده کنید. در حالی که بیشتر نمونه‌ها فقط داده‌های ضروری را جمع‌آوری می‌کنند، ممکن است برخی از آنها شناسه‌هایی را جمع‌آوری کنند که می‌توانند برای مکان‌یابی و شناسایی کاربران استفاده شوند. توصیه می‌کنیم برای نمونه‌ای که انتخاب می‌کنید مراقب خط‌مشی رازداری باشید و برای هر گونه به‌روزرسانی یا تغییر مرتباً آن را بررسی کنید تا حفظ حریم خصوصی و امنیت مناسب هنگام استفاده از Mastodon.

سوالات متداول

در اینجا چند سؤال متداول درباره Mastodon وجود دارد که به شما کمک می کند تا با آخرین اطلاعات به روز شوید.

معایب استفاده از ماستودون چیست؟

نقطه ضعف اصلی Mastodon همچنین نقطه فروش اصلی آن، قابلیت شخصی سازی و گزینه هایی برای کنترل حضور آنلاین شما است. در حالی که یک راه عالی برای حفظ حریم خصوصی و دادن کنترل کامل به کاربران بر حضور آنلاین خود است، تعداد زیادی از گزینه ها برای سفارشی سازی و انتخاب می تواند برای کاربران مبتدی بسیار دلهره آور باشد. علاوه بر این، اگرچه غیرمتمرکز هستید، اما همچنان در اختیار ناظران نمونه خود هستید و همه چیز می تواند در طول زمان بدون اطلاع قبلی تغییر کند.

آیا می توانید به چندین نمونه Mastodon بپیوندید؟

نه، نمی‌توانید چندین نمونه را از یک حساب کاربری بپیوندید. با این حال، می‌توانید موارد دیگری را برای مشاهده و تعامل با محتوای پست شده در آنها دنبال کنید.

امیدواریم این پست به شما کمک کند نمونه هایی را که دوست دارید به راحتی پیدا کنید. اگر سوال دیگری دارید، از طریق بخش نظرات زیر با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا