ارز دیجیتال

چگونه استیبل‌کوین USDC می‌تواند بسیاری از شرکت‌های رمزنگاری را شکست دهد، اما بیت‌کوین قوی‌تر خواهد بود

Rate this post

استیبل کوین USDC در حال کاهش است – و با نرخ هشداردهنده ای – به 0.89 دلار کاهش می یابد که بسیار کمتر از 1 دلار است.

انتظار می رود که نوسانات در طول آخر هفته ادامه یابد، زیرا پس از فروپاشی بانک سیلیکون ولی وحشت ایجاد شده است.

شکست SVB به موقعیت ذخیره USDC که توسط Circle منتشر شده است آسیب می رساند.

اعضای کنسرسیوم پشت استیبل کوین USDC عبارتند از Coinbase، بزرگترین صرافی در ایالات متحده. Coinbase می تواند ببیند که قیمت سهام خود در هنگام باز شدن بازارها در روز دوشنبه تحت فشار قرار می گیرد.

استیبل‌کوین USDC می‌تواند بسیاری از شرکت‌های رمزنگاری را شکست

Circle شب گذشته در توییتی اعلام کرد که USDC یک چهارم ذخایر نقدی خود را در 7 شریک بانکی از جمله Silvergate و SVB نگهداری می کند. USDC دارای 3.3 میلیارد دلار در SVB است.

باقی مانده ذخایر USDC در وجوه بازار پول خزانه داری ایالات متحده با تاریخ کوتاه است که در بانک BNY Mellon نگهداری می شود.

متأسفانه برای بسیاری از سپرده گذاران USDC – که عمدتاً استارتاپ های فناوری و VC هستند – اکثریت قریب به اتفاق وجوه آنها توسط انجمن بیمه سپرده فدرال (FDIC) بیمه نمی شود، زیرا ضمانت فقط 250000 دلار اول را پوشش می دهد.

دپارتمان حفاظت مالی و نوآوری کالیفرنیا کنترل SVB را به دست گرفت – و FDIC را به عنوان گیرنده تعیین کرد – پس از آن که سپرده گذاران با تلاش برای برداشت 45 میلیارد دلار در روز پنجشنبه، بانک را شروع کردند.

USDC دومین استیبل کوین بزرگ در اکوسیستم کریپتو است و بخش مهمی از لوله کشی این صنعت است.

چگونه SVB پایین آمد – کدام بانک ها می توانند بعدی باشند؟

مشکل برای SVB زمانی شروع شد که مجبور شد اوراق خزانه داری ایالات متحده را که از مدت ها قبل از آن گذشته بود با ضرر بفروشد.

SVB از سپرده های مشتریان برای خرید اوراق قرضه با تاریخ بلند مدت دولت ایالات متحده استفاده می کرد که قصد داشت تا سررسید آن را برای بازدهی کوچک اما قابل اعتماد نگه دارد. این رویه رایج در مدل بانکداری کسری است که زیربنای بانکداری مدرن است.

اما برای برآورده کردن تقاضاهای برداشت سپرده، SVB مجبور شد آن اوراق را با ضرر بفروشد. افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به معنای کاهش ارزش اوراق قرضه است، زیرا بازده و قیمت اوراق قرضه رابطه معکوس دارند.

این بدان معناست که دارایی های SVB کمتر از آن چیزی است که آن ها را خریداری کرده بود. در نهایت 1.8 میلیارد دلار خسارت متحمل شد.

باز هم، در مواقع عادی، اینها مشکلی ایجاد نمی‌کنند، زیرا اوراق تا سررسید نگه داشته می‌شوند، اما اگر فروش اجباری صورت گیرد، آن زیان‌های محقق نشده متوجه می‌شوند.

SVB برای پوشش این ضررها و زیان های مورد انتظار آینده، تصمیم به انتشار سهام گرفت.

این بود که زنگ خطر در میان پایگاه سپرده گذاران آن به صدا درآمد.

SVB دارای 175.4 میلیارد دلار کل سپرده است که 151 میلیارد دلار آن بدون بیمه است که 85 درصد از سپرده های آن را تشکیل می دهد.

صندوق بنیانگذاران پیتر تیل به سپرده گذاران توصیه کرد که از تابوت SVB خارج شوند.

ضعف سیستم بانکی، بیت کوین را به عنوان یک ذخیره ارزش مطرح می کند

همانطور که نمودار FDIC در زیر نشان می دهد، SVB نگران کننده برای سیستم بانکی است که در ترازنامه خود این گونه زیان های تحقق نیافته را دارد:

1678537171 99 چگونه استیبل‌کوین USDC می‌تواند بسیاری از شرکت‌های رمزنگاری را شکست

دیگر بانک‌ها اکنون می‌توانند به هدفی برای فروشندگان کوتاه‌مدت تبدیل شوند و سپرده‌گذاران آنها ممکن است عصبی شوند.

بانک فرست ریپابلیک مستقر در کالیفرنیا، که به مشتریان ثروتمند خدمات رسانی می کند، در روز جمعه شاهد کاهش 15 درصدی سهام آن بود. سایر بانک های منطقه ای نیز تحت فشار قرار گرفته اند.

ضعف‌های سیستم بانکی ممکن است به بانک‌های بزرگ با سرمایه خوب تسری پیدا نکند، اما رگولاتور ممکن است در مورد مؤسسات کوچک‌تر، همانطور که در مورد Silvergate و SVB دیده می‌شود، چشمش را از توپ گرفته باشد.

اگرچه ممکن است درک این موضوع در حال حاضر سخت باشد، اما درام در حال رخ دادن در واقع مورد استفاده جامد از بیت کوین به عنوان یک ذخیره ارزش را برجسته می کند.

شاید به همین دلیل است که قیمت بیت کوین با اخبار مربوط به شکست بانک سیلیکون ولی کاهش نیافته است، اگرچه ممکن است به این دلیل باشد که اخبار سیلورگیت قبل از آن برای بیرون راندن فروشندگان کافی بود.

با این حال، قیمت بیت کوین در 24 ساعت گذشته و به خوبی حفظ شده است، اما فعالان بازار می توانند انتظار نوسانات بیشتری را در آینده داشته باشند.

بیت کوین در کوتاه مدت 64 درصد رشد کرده است و تاکنون تنها 20 درصد عقب نشینی کرده است.

در این مرحله ممکن است معامله گران ببخشند که بیت کوین سکه ای پایدارتر از USDC است.

همچنین، دارندگان بیت کوین با این واقعیت که دارای ناحیه بزرگی از پشتیبانی در خط کنترل پروفایل حجم (خط قرمز) در حدود سطوح 16000 دلار است، آرامش خواهند داشت.

1678537171 888 چگونه استیبل‌کوین USDC می‌تواند بسیاری از شرکت‌های رمزنگاری را شکست

USDC و DAI در مشکل – کدام یک از استیبل کوین های برتر در معرض خطر هستند؟

معامله‌گران و شرکت‌های ارز دیجیتال با خروج از موقعیت‌های خود در استیبل کوین و انتقال به تتر (USDT) به خبر قرار گرفتن ذخایر USDC در برابر SVB واکنش نشان دادند.

USDT استیبل کوین اصلی است اما هرگز حسابرسی کاملی از ذخایر خود انجام نداده است، با این وجود اکنون امن‌تر از USDC است.

در نتیجه فشار خرید، تتر اکنون در جهت مثبت به ارزش 1.01 دلار از میخ خود خارج شده است.

سایر ناشران استیبل کوین عجله کرده اند تا بیانیه هایی مبنی بر اینکه در معرض SVB قرار ندارند منتشر کنند، از جمله Gemini که Paxos، Binance، ناشر BUSD را صادر می کند.

پائولو آردوینو، مدیر ارشد فناوری تتر، بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که USDT هیچ گونه قرار گرفتن در معرض SVB ندارد.

فروپاشی USDC تأثیرات بسیار زیادی در فضای رمزنگاری دارد که می تواند زمستان کریپتو را به یک بحران عصر یخبندان تبدیل کند.

منحنی صرافی غیرمتمرکز شاهد بوده است که استخر استیبل کوین 3Pool آن به شدت از تعادل خارج شده است. DAI، USDC و USDT تقریباً از نظر نسبت برابر هستند – اما این در زمان های عادی است.

اکنون تنها حدود 6 درصد به USDT است در حالی که USDC و DAI هر کدام بیش از 40 درصد از استخر را تشکیل می دهند.

DAI به شدت توسط USDC وثیقه شده است و همچنین از هم اکنون در حال کاهش است – در حال حاضر به جای 1 دلار، 0.90 دلار تغییر می کند. DAI چهارمین استیبل کوین بزرگ است.

هزینه های گاز اتریوم افزایش یافت

یکی دیگر از پیامدهای مستقیم آخرین پیچش در بحران کریپتو، افزایش هزینه های گاز اتریوم به 300+ Gwei است.

این معادل هزینه های تراکنش در بلاک چین اتریوم است که در یک مرحله کاربران Uniswap را مجبور می کرد به طور متوسط ​​90 دلار برای انتقال وجوه بپردازند.

در زمان نوشتن میانگین Gwei 83 است، اما ممکن است با باز شدن جلسه شنبه ایالات متحده دوباره افزایش یابد.

زنجیره اتریوم در حال شلوغ شدن است زیرا شرکت‌های رمزنگاری مختلف تلاش می‌کنند وجوه خود را تغییر دهند تا از خود در برابر سرایت SVB محافظت کنند.

بله! یک معامله گر 2 میلیون دلار برای دریافت 0.05 دلار USDT پرداخت کرد

سطح بی‌نظمی در بازار چنین است، یک معامله‌گر که در استخر نقدینگی سرمایه‌گذاری می‌کرد، سعی کرد از آن خارج شود اما لغزش خود را تعیین نکرد – شبیه به تعیین یک سفارش محدود در سهام.

در نتیجه، معامله گر قربانی یک ربات به اصطلاح حداکثر ارزش قابل استخراج شد. برای دریافت 0.05 دلار USDT، تراکنش به 2,080,468.85 دلار ختم شد:

امروز USDC را بخرید و می توانید پول زیادی به دست آورید – همچنین می توانید همه آن را از دست بدهید

برای کسانی که از خطر اکتان بالا نمی ترسند، می توان پول زیادی به دست آورد.

داوران می توانند USDC را در حالت depegged آن بخرند و سپس آن را با 1 دلار در روز دوشنبه بازخرید کنند و تفاوت را به جیب بزنند.

اما مطمئناً این بسیار خطرناک است زیرا هیچ کس نمی داند که FDIC در مورد سپرده های بیمه نشده در SVB چه خواهد کرد، که USDC برای پرداخت بازخریدها بخشی از آن است.

برخی استدلال خواهند کرد که مالیات دهندگان نباید کاری با وثیقه بانکی داشته باشند که تماماً برای ایجاد پایگاه سپرده ای که فاقد تنوع بوده است، به دلیل غلبه استارتاپ های فناوری و سپرده های VC، اقدام کرده است.

مایکل اگوروف، بنیانگذار Curve Finance، در نظراتی به بلومبرگ گفت که همه چیز درست خواهد شد، اما او می‌گوید که اینطور نیست؟

“من فکر می کنم که در آخر هفته شاهد نوسانات زیادی در قیمت USDC خواهیم بود زیرا بازخرید USDC در آن زمان کار نمی کند – بانک ها در تعطیلات آخر هفته کار نمی کنند.”

او سپس با خوش‌بینی اضافه کرد: با این حال، ممکن است با شروع بازخرید در روز دوشنبه، وضعیت بهتر شود و برخی از معامله‌گران USDC ارزان را خریداری کرده و 1:1 به دلار بازخرید کنند.

چه کسی SVB را خریداری خواهد کرد؟ الون ماسک؟

در روز دوشنبه، فعالان بازار به دنبال این هستند که ببینند FDIC چگونه قصد دارد با موضوع سپرده های بیمه نشده برخورد کند. در صورتی که خریدار بانکی پیدا شود، به این امر کمک خواهد کرد.

با این حال، ممکن است بانک های بزرگ نسبت به درگیر شدن با SVB در زمان عدم اطمینان زیاد محتاط باشند.

ایلان ماسک، شاید با بازیگوشی، اشاره کرد که ممکن است به خرید بانک علاقه داشته باشد.

اما ماسک اظهارات توئیتری خود را دنبال نمی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا