شبکه های اجتماعی

هلند صادرات فناوری نیمه هادی به چین را محدود می کند و به تلاش ایالات متحده می پیوندد

دولت هلند روز چهارشنبه اعلام کرد که در نظر دارد محدودیت‌های جدیدی بر صادرات این کشور اعمال کند نیمه هادی فناوری برای حفاظت از امنیت ملی، پیوستن به تلاش ایالات متحده برای محدود کردن صادرات تراشه به چین.

این اعلامیه اولین حرکت ملموس هلندی‌ها بود که بر موارد ضروری نظارت می‌کردند تکنولوژی ساخت تراشهدر راستای اتخاذ قوانینی که واشنگتن از آن خواسته است تا صنعت تراشه سازی چین را کاهش دهد و پیشرفت های نظامی آن را کند کند.

ایالات متحده در ماه اکتبر محدودیت‌های صادراتی گسترده‌ای را بر محموله‌های ابزارهای ساخت تراشه آمریکایی به چین اعمال کرد، اما برای اینکه این محدودیت‌ها موثر باشد، نیاز به موافقت سایر تامین‌کنندگان کلیدی در هلند و ژاپن دارد که فناوری‌های کلیدی ساخت تراشه را تولید می‌کنند. کشورهای متحد از ماه ها پیش در حال مذاکره در این زمینه بوده اند.

وزیر بازرگانی هلند، لیسه شراینماخر، این تصمیم را در نامه ای به پارلمان اعلام کرد و گفت که این محدودیت ها قبل از تابستان اعمال خواهد شد.

در نامه او نامی از چین، یک شریک تجاری کلیدی هلند، ذکر نشده است ASML هلدینگ NV، بزرگترین شرکت فناوری اروپا و تامین کننده اصلی تولیدکنندگان نیمه هادی است، اما هر دو تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. یکی از فناوری‌هایی که تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، سیستم‌های لیتوگرافی «DUV» است، که دومین ماشین‌های پیشرفته‌ای است که ASML به تولیدکنندگان تراشه‌های کامپیوتری می‌فروشد.

در این نامه آمده است: «از آنجایی که هلند به دلایل امنیت ملی ضروری می‌داند که این فناوری را با بیشترین سرعت تحت نظارت قرار دهد، کابینه فهرست کنترل ملی را معرفی خواهد کرد.»

یک نماینده کاخ سفید بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

ASML در پاسخی گفت که انتظار دارد برای صادرات پیشرفته‌ترین بخش در میان دستگاه‌های DUV خود درخواست مجوز کند، اما این بر راهنمای مالی 2023 آن تأثیری نخواهد داشت.

ASML بر بازار سیستم های لیتوگرافی تسلط دارد، ماشین های چند میلیون دلاری که از لیزرهای قدرتمند برای ایجاد مدار دقیق تراشه های کامپیوتری استفاده می کنند.

این شرکت انتظار دارد که فروش در چین در حدود 2.2 میلیارد یورو در سال 2023 ثابت بماند – که نشان دهنده انقباض نسبی است زیرا شرکت انتظار دارد فروش کلی تا 25٪ رشد کند. مشتریان عمده ASML مانند تایوان Semiconductor Manufacturing Co و Intel Corp در حال افزایش ظرفیت هستند.

ASML هرگز پیشرفته‌ترین دستگاه‌های «EUV» خود را به مشتریان چینی نفروخته است و بخش عمده فروش «DUV» آن در چین به تولیدکنندگان تراشه‌های نسبتاً کمتر پیشرفته‌تر می‌رسد. بزرگترین مشتریان کره جنوبی آن، سامسونگ و SK Hynix هر دو ظرفیت تولید قابل توجهی در چین دارند.

اعلامیه هلند سؤالات عمده‌ای را بی‌پاسخ می‌گذارد، از جمله اینکه آیا ASML قادر خواهد بود بیش از 8 میلیارد یورو ماشین‌های DUV را که از سال 2014 به مشتریان خود در چین فروخته است، سرویس دهد.

شراین ماخر گفت که دولت هلند در مورد اقدامات “با دقت و دقت تا حد امکان… برای جلوگیری از اختلال غیرضروری زنجیره ارزش” تصمیم گرفته است.

او نوشت: «برای شرکت‌های مهم این است که بدانند با چه چیزی روبرو هستند و زمان داشته باشند تا با قوانین جدید سازگار شوند.

انتظار می‌رود ژاپن به‌روزرسانی سیاست‌های صادرات تجهیزات تراشه خود را به زودی در این هفته منتشر کند.

جوایز GN

فیس بوکتوییترلینکدین


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا