برنامه نویسی

پهنای باند در مقابل خروجی – انجمن DEV

Summarize this content to 400 words in Persian Lang
پهنای باند و توان عملیاتی مفاهیم اساسی در شبکه هستند، اینها اغلب قابل تعویض هستند اما معانی متفاوتی دارند.

پهنای باند

پهنای باند حداکثر نرخی است که داده ها را می توان از طریق اتصال شبکه منتقل کرد.

این در مگابیت بر ثانیه یا مگا بیت در ثانیه اندازه گیری می شود. می توان آن را به لوله ای تشبیه کرد که آب را حمل می کند. هرچه قطر لوله بزرگتر باشد، آب بیشتری می تواند حمل کند

توان عملیاتی

توان عملیاتی نرخ واقعی است که در آن داده ها می توانند با موفقیت از یک نقطه به نقطه دیگر تحویل داده شوند

این نشان دهنده عملکرد دنیای واقعی است که در آن عواملی مانند تراکم شبکه، تأخیر و از دست دادن بسته منجر به کمتر شدن حداکثر عملکرد از پهنای باند کامل می شود.

درک تعامل بین توان عملیاتی و پهنای باند

پهنای باند سقفی را برای حداکثر نرخ انتقال داده تعیین می کند، توان عملیاتی آن عملکرد واقعی تجربه شده توسط کاربران را اندازه گیری می کند.

بنابراین اگر ما فقط پهنای باند را بدون توجه به عواملی مانند تأخیر، ازدحام شبکه و محدودیت‌های سخت‌افزاری افزایش دهیم، نمی‌توانیم توان عملیاتی واقعی را در سرعت اینترنت افزایش دهیم.

تکنیک هایی برای اطمینان از اینکه ظرفیت پهنای باند نیازهای توان عملیاتی را برآورده می کند

به منظور ایجاد توان عملیاتی و پهنای باند همگام، می توانیم

بهینه سازی شبکه: ما می توانیم کیفیت خدمات را در روتر پیاده سازی کنیم تا مطمئن شویم که ترافیک مهم را اولویت بندی می کنیم و تخصیص پهنای باند را هوشمندانه مدیریت می کنیم.
ارتقاء سخت افزار: ما می توانیم روی روترهای مدرن سرمایه گذاری کنیم، که ظرفیت مدیریت پهنای باندی که توسط ارائه دهنده خدمات به ما تخصیص داده می شود را دارند. بسیاری از مواقع ممکن است طرح پهنای باند بالاتری داشته باشیم، اما به دلیل سخت افزار قدیمی تر، ممکن است توان عملیاتی کمتری را تجربه کنیم
بهینه‌سازی پروتکل: گاهی اوقات تغییر پروتکل‌های اصلی اینترنت می‌تواند سرعت اینترنت را بهبود بخشد. پروتکل‌هایی مانند TCP بر روی دستگاه‌ها و همچنین مسیریاب‌ها منابع فشرده هستند، سوئیچ کردن به پروتکلی که منابع کمتری مانند UDP دارد، می‌تواند سرعت و توان عملیاتی را بهبود بخشد.

گام های فوری برای بهبود عملکرد توان عملیاتی در پهنای باند معین

نظارت بر ترافیک شبکه: از ابزارهای نظارت شبکه برای تجزیه و تحلیل، جایی که ازدحام شبکه در حال وقوع است استفاده کنید و آن را برطرف کنید
به روز رسانی سیستم عامل و نرم افزار: روترها و سایر سخت افزارها با گذشت زمان قدیمی می شوند، یک راه حل سریع این است که سیستم عامل و نرم افزار این دستگاه ها را به روز کنید تا سریعتر کار کنند.
بهینه سازی پیکربندی ها: یکی دیگر از گزینه هایی که دستگاه ها قدیمی تر می شوند، بهینه سازی تنظیمات است تا بتوانند برای انواع خاصی از پروتکل ها سریعتر کار کنند و ما بتوانیم عمر بیشتری را از آنها دریافت کنیم.

شیرجه عمیق به پهنای باند

توضیح فنی پهنای باند

پهنای باند حداکثر مقدار داده ای است که می تواند از طریق اتصال شبکه در مدت زمان معین منتقل شود

با مگابیت بر ثانیه اندازه گیری می شود که مگا بیت در ثانیه است. پهنای باند نشان دهنده ظرفیت انتقال داده یک پیوند شبکه معین است

بنابراین پهنای باند بالاتر به معنای ظرفیت انتقال داده بالاتر است که می تواند منجر به سرعت انتقال داده سریعتر و چندین یا بیشتر اتصالات انتقال داده به طور همزمان شود.

عوامل موثر بر پهنای باند

محدودیت های فیزیکی: کابل کشی، سخت افزار و زیرساخت

کابل کشی

سیم مسی: کابل‌های انتقال داده سنتی، مانند کابل‌های Cat5 یا Cat 6 می‌توانند اتصالات گیگابیت بر ثانیه را حمل کنند، اما محدودیت بالایی برای حمل آن‌ها دارند.
کابل‌های فیبر نوری: این کابل‌ها از نور برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند و سرعت و توان انتقال داده بسیار بالاتری را بدون کاهش سیگنال ارائه می‌کنند.

سخت افزار

دستگاه های شبکه: دستگاه هایی مانند روترها و سوئیچ ها حداکثر ظرفیت شبکه را دارند. روترهایی که برای 100 مگابیت بر ثانیه رتبه بندی شده اند، حتی اگر پهنای باند 1 گیگابیت در ثانیه از ارائه دهنده خدمات خود اختصاص داده شده باشد، برای توان 1 گیگابیت بر ثانیه کار نمی کنند.
طراحی زیرساخت: تعداد دستگاه ها و سوئیت ها در یک شبکه و طراحی و پیکربندی این دستگاه ها نیز بر پهنای باند و توان عملیاتی تأثیر می گذارد.

محدودیت های ارائه دهنده خدمات و انتخاب بسته

ارائه دهندگان خدمات اینترنتی: ISP ها طرح های متنوعی را با محدودیت های پهنای باند متفاوت ارائه می دهند، انتخاب طرحی با پهنای باند کمتر منجر به توان عملیاتی کمتری برای برنامه ها می شود.

سقف پهنای باند: برخی از طرح‌های پیشنهادی، پس از یک محدودیت تعیین‌شده، دارای خط مشی استفاده منصفانه هستند
سرعت‌های متقارن در مقابل سرعت‌های نامتقارن: هنگام بررسی طرح‌های ارائه‌دهنده خدمات، مهم است که برنامه‌های سرعت متقارن در مقابل نامتقارن را در نظر بگیرید. بسیاری از IPS ها برنامه های سرعت نامتقارن را ارائه می دهند که در آن سرعت دانلود زیاد اما سرعت آپلود محدود است. اگر مشاغل به سرعت آپلود نیاز دارند، باید برنامه های سرعت متقارن را انتخاب کنید

پهنای باند مشترک در مقابل پهنای باند اختصاصی: ISP ها طرح های پهنای باند مشترک را با نسبت 1:8 ارائه می دهند که در آن 1 خط با حداکثر 8 کاربر به اشتراک گذاشته می شود. طرح های اختصاصی هزینه بسیار بیشتری دارند و طرح های پهنای باند مشترک ارزان تر هستند. شما باید نیازهای خود را در نظر بگیرید و بر اساس آن انتخاب کنید. پهنای باند اختصاصی همیشه بهتر از پهنای باند مشترک است اما هزینه بیشتری نسبت به پهنای باند مشترک دارد.

فناوری های مدرن بر پهنای باند تأثیر می گذارد

نقش فیبر نوری و شبکه های 5G

محاسبات لبه

محاسبات لبه داده ها را در لبه شبکه، نزدیک به مشتری پردازش می کند

شیرجه عمیق در توان عملیاتی

توان عملیاتی، نرخ واقعی انتقال داده ای است که به دست می آید، مانند پهنای باند که با مگابیت بر ثانیه یا مگابیت بر ثانیه اندازه گیری می شود.

توان عملیاتی منعکس کننده عملکرد دنیای واقعی برای عواملی مانند تراکم شبکه، تأخیر و سربار پروتکل است.

بنابراین پهنای باند حداکثر سرعت تئوری است که می توان به دست آورد و توان عملیاتی سرعت دنیای واقعی است، بنابراین حداکثر توان عملیاتی همیشه برابر یا کمتر از پهنای باندی است که تخصیص داده می شود.

نمونه هایی از توان عملیاتی

دانلود فایل: زمانی که فایل‌های حجیم را دانلود می‌کنید، سرعتی که دریافت می‌کنید، توان عملیاتی است. حتی اگر اتصال پهنای باند بالاتری دارید، ممکن است سرعت پایین باشد زیرا سرور سرعت را کاهش داده است یا به دلیل ازدحام شبکه و عوامل دیگری مانند تأخیر
پخش ویدیو: پخش ویدیو یک مورد استفاده خوب برای توان عملیاتی بالا است. سرویس‌های پخش، کیفیت ویدیو را با توجه به سرعت انتقال اینترنت شما تنظیم می‌کنند. بنابراین حتی اگر یک برنامه پخش با کیفیت خوب داشته باشید، ممکن است سرعت پایینی داشته باشید زیرا سرعت اینترنت شما پایین است
بازی‌های آنلاین: برای بازی‌های آنلاین بدون تاخیر، توان عملیاتی بالا مورد نیاز است، کیفیت پایین تصویر ممکن است باعث نمایش پیکسل‌های ویدیویی و تاخیری شود که برای بازی خوب نیست.

عوامل موثر بر توان عملیاتی

ازدحام شبکه

ازدحام شبکه زمانی اتفاق می‌افتد که تقاضا برای منابع شبکه از عرضه یا ظرفیت موجود فراتر رود، که منجر به کاهش سرعت انتقال داده برای هر شرکت‌کننده می‌شود.

ازدحام شبکه در درجه اول به دلیل موارد زیر رخ می دهد: پهنای باند بالا و محدودیت های پهنای باند

برخی از اثرات ازدحام شبکه عبارتند از

افزایش تاخیر: افزایش تاخیر منجر به تاخیر در انتقال داده می شود
Packet Loss: در اینجا بسته های داده حذف می شوند و نیاز به ارسال مجدد همان داده ها دارند
کاهش توان: کاهش کلی در نرخ انتقال داده.

فن آوری های مدرن برای بهبود توان عملیاتی

پروتکل های مسیریابی پیشرفته

پروتکل‌های مسیریابی پویا: پروتکل‌های پیشرفته به روترها کمک می‌کنند تا بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد پیدا کنند، بنابراین با اجتناب از ازدحام، توان عملیاتی را بهینه می‌کنند.
مسیریابی چند مسیری: اجازه می دهد تا داده ها از طریق مسیرهای متعدد در یک شبکه ارسال شوند، بنابراین بار را متعادل کرده و توان عملیاتی را بهبود می بخشد.
شبکه گسترده نرم افزاری تعریف شده (SD-WAN): SD-WAn یک شبکه مجازی مجازی است که به کسب و کارها اجازه می دهد از چندین ISP و خدمات شبکه مانند 5G، فیبر نوری و غیره به طور ایمن به برنامه ها متصل شوند.

محاسبات لبهمحاسبات لبه داده ها را در لبه شبکه، نزدیک به مشتری پردازش می کند

نظارت و اندازه گیری پهنای باند و توان عملیاتی

معیارهای کلیدی و KPI

شاخص های عملکرد ضروری برای ردیابی

استفاده از پهنای باند: این درصد از کل پهنای باند موجود را که در حال حاضر استفاده می شود اندازه گیری می کند.
نرخ عملیاتی: نرخ واقعی انتقال داده یا سرعتی که داده ها در آن ارسال می شوند و این میزان بر حسب مگابیت بر ثانیه اندازه گیری می شود.
تأخیر: زمانی که طول می کشد تا داده ها از یک نقطه به نقطه دیگر برسند و این در میلی ثانیه اندازه گیری می شود، تأخیر بالاتر منجر به تأخیر عملکرد می شود، به ویژه در برنامه های ویدیویی زمان واقعی مهم است.
Packet Loss: درصدی از داده هایی که در حین انتقال از مبدا به مقصد از بین می روند و باید دوباره ارسال شوند. این باعث کاهش عملکرد برنامه می شود
Jitter: Jitter تغییر در زمان رسیدن بسته های داده است. گاهی اوقات بسته داده زودتر می رسد و برخی اوقات دیر می رسد، به این حالت جیتر می گویند. لرزش زیاد می‌تواند عملکرد سرویس‌هایی مانند کنفرانس ویدیویی و صوتی و سایر برنامه‌های بلادرنگ را کاهش دهد
Error Rates: تعداد خطاهای داده ای که در حال انتقال است. در اینجا داده ها باید دوباره ارسال شوند و منجر به کاهش توان عملیاتی می شود

تعیین معیارهای واقعی

تجزیه و تحلیل عملکرد پایه: آتارت با اندازه گیری عملکرد فعلی شبکه و ایجاد یک عملکرد پایه قابل قبول برای شما
درک نیازهای کسب و کار: معیارها را با الزامات عملکرد فعلی برای برنامه های تجاری هماهنگ کنید
استانداردها و توجه به صنعت: معیارهای صنعت مرجع از شبکه های مشابه و تعیین اهداف رقابتی
حسابداری رشد آینده: به منظور محاسبه رشد آینده و افزایش تقاضا، سالابی را به معیارها و اهداف خود اضافه کنید.
بررسی و تنظیم پارامترها: عملکرد را نظارت کنید و معیارها را در صورت لزوم تنظیم کنید تا منعکس کننده استفاده از شبکه و فناوری فعلی باشد.

ابزارهای تجزیه و تحلیل شبکه

در اینجا برخی از ابزارهای قابل استفاده برای تجزیه و تحلیل شبکه آورده شده است

Wireshark: تحلیلگر شبکه رایگان و منبع باز برای عیب یابی شبکه. این بسته های داده را در زمان واقعی ضبط و نمایش می دهد و امکان بازرسی دقیق از ترافیک شبکه را فراهم می کند
تحلیلگرهای Netflow: این ابزارها داده‌های جریان را از مسیریاب‌ها و سوئیچ‌ها جمع‌آوری می‌کنند و بینش‌هایی درباره پهنای باند و الگوهای ترافیک ارائه می‌دهند.
ابزارهای ساده پروتکل مدیریت شبکه (SNMP): SNMP مجموعه ای از ابزارهایی است که برای نظارت بر وضعیت و عملکرد شبکه و دستگاه موجود است.
مانیتورهای عملکرد شبکه: ابزارهای مانیتورینگ شبکه وجود دارند که سلامت شبکه از جمله پهنای باند و وضعیت دستگاه را کنترل می کنند، این ابزارها شامل zabbix و nagios هستند.
نظارت بر عملکرد برنامه (APM): نظارت بر عملکرد برنامه شامل نظارت بر شبکه و شناسایی تنگناهایی است که بر توان عملیاتی تأثیر می گذارد.

API: مدیریت سرور را با API قدرتمند تغییر دهید. می‌توانید کارهایی مانند افزودن/حذف اعتبارنامه‌ها از طریق API، بازیابی به ازای هر کاربر / اعتبارنامه‌ها و معیارهای کاربر از طریق API، فعال/غیرفعال کردن اعتبارنامه‌ها از طریق API، بازیابی داده‌های استفاده بر اساس تاریخ از طریق API انجام دهید.
هدف گذاری جهانی موقعیت جغرافیایی: به طور خودکار ترافیک را به نزدیکترین سرورها هدایت می کند تا کمترین تأخیر ممکن و بالاترین کیفیت عملکرد را داشته باشد. تاخیر کمتر از 50 میلی ثانیه در هر نقطه از جهان
سرورها در تمام مناطق جهان: تورنتو، میامی، سانفرانسیسکو، آمستردام، لندن، فرانکفورت، بنگلور، سنگاپور، سیدنی، سئول، دالاس، نیویورک
تأخیر کم: تأخیر کمتر از 50 میلی ثانیه، در هر نقطه از جهان.
مقرون به صرفه: قیمت‌های پرداختی با پهنای باند و حجم تخفیف موجود است.
مدیریت آسان: گزارش‌های استفاده، ایمیل‌هایی که حساب‌ها به حد آستانه رسیدند، سوابق صورت‌حساب و ایمیل و پشتیبانی تلفنی دریافت کنید.
مطابق با استانداردها: مطابق با RFC های 5389، 5769، 5780، 5766، 6062، 6156، 5245، 5768، 6336، 6544، 5928 از طریق UDP، TCP، TLS، و DTLS.
چند اجاره ای: اعتبارنامه‌های متعددی ایجاد کنید و میزان استفاده را بر اساس مشتری یا برنامه‌های مختلف جدا کنید. گزارش‌های استفاده، سوابق صورت‌حساب و هشدارهای آستانه را دریافت کنید.
قابلیت اطمینان سازمانی: 99.999٪ Uptime با SLA.
مقیاس سازمانی: بدون محدودیت در ترافیک همزمان یا کل ترافیک. سرورهای Metered TURN مقیاس پذیری سازمانی را ارائه می دهند
5 گیگابایت در ماه رایگان: با طرح رایگان، هر ماه 5 گیگابایت استفاده از سرور TURN رایگان دریافت کنید
روی پورت 80 و 443 قابل اجراست
پشتیبانی از TURNS + SSL برای اجازه دادن به اتصالات از طریق فایروال های بازرسی بسته عمیق.
از هر دو TCP و UDP پشتیبانی می کند
STUN نامحدود رایگان

پهنای باند و توان عملیاتی مفاهیم اساسی در شبکه هستند، اینها اغلب قابل تعویض هستند اما معانی متفاوتی دارند.

پهنای باند

پهنای باند حداکثر نرخی است که داده ها را می توان از طریق اتصال شبکه منتقل کرد.

این در مگابیت بر ثانیه یا مگا بیت در ثانیه اندازه گیری می شود. می توان آن را به لوله ای تشبیه کرد که آب را حمل می کند. هرچه قطر لوله بزرگتر باشد، آب بیشتری می تواند حمل کند

توان عملیاتی

توان عملیاتی نرخ واقعی است که در آن داده ها می توانند با موفقیت از یک نقطه به نقطه دیگر تحویل داده شوند

این نشان دهنده عملکرد دنیای واقعی است که در آن عواملی مانند تراکم شبکه، تأخیر و از دست دادن بسته منجر به کمتر شدن حداکثر عملکرد از پهنای باند کامل می شود.

درک تعامل بین توان عملیاتی و پهنای باند

پهنای باند سقفی را برای حداکثر نرخ انتقال داده تعیین می کند، توان عملیاتی آن عملکرد واقعی تجربه شده توسط کاربران را اندازه گیری می کند.

بنابراین اگر ما فقط پهنای باند را بدون توجه به عواملی مانند تأخیر، ازدحام شبکه و محدودیت‌های سخت‌افزاری افزایش دهیم، نمی‌توانیم توان عملیاتی واقعی را در سرعت اینترنت افزایش دهیم.

تکنیک هایی برای اطمینان از اینکه ظرفیت پهنای باند نیازهای توان عملیاتی را برآورده می کند

به منظور ایجاد توان عملیاتی و پهنای باند همگام، می توانیم

  • بهینه سازی شبکه: ما می توانیم کیفیت خدمات را در روتر پیاده سازی کنیم تا مطمئن شویم که ترافیک مهم را اولویت بندی می کنیم و تخصیص پهنای باند را هوشمندانه مدیریت می کنیم.

  • ارتقاء سخت افزار: ما می توانیم روی روترهای مدرن سرمایه گذاری کنیم، که ظرفیت مدیریت پهنای باندی که توسط ارائه دهنده خدمات به ما تخصیص داده می شود را دارند. بسیاری از مواقع ممکن است طرح پهنای باند بالاتری داشته باشیم، اما به دلیل سخت افزار قدیمی تر، ممکن است توان عملیاتی کمتری را تجربه کنیم

  • بهینه‌سازی پروتکل: گاهی اوقات تغییر پروتکل‌های اصلی اینترنت می‌تواند سرعت اینترنت را بهبود بخشد. پروتکل‌هایی مانند TCP بر روی دستگاه‌ها و همچنین مسیریاب‌ها منابع فشرده هستند، سوئیچ کردن به پروتکلی که منابع کمتری مانند UDP دارد، می‌تواند سرعت و توان عملیاتی را بهبود بخشد.

گام های فوری برای بهبود عملکرد توان عملیاتی در پهنای باند معین

  • نظارت بر ترافیک شبکه: از ابزارهای نظارت شبکه برای تجزیه و تحلیل، جایی که ازدحام شبکه در حال وقوع است استفاده کنید و آن را برطرف کنید

  • به روز رسانی سیستم عامل و نرم افزار: روترها و سایر سخت افزارها با گذشت زمان قدیمی می شوند، یک راه حل سریع این است که سیستم عامل و نرم افزار این دستگاه ها را به روز کنید تا سریعتر کار کنند.

  • بهینه سازی پیکربندی ها: یکی دیگر از گزینه هایی که دستگاه ها قدیمی تر می شوند، بهینه سازی تنظیمات است تا بتوانند برای انواع خاصی از پروتکل ها سریعتر کار کنند و ما بتوانیم عمر بیشتری را از آنها دریافت کنیم.

توضیحات تصویر

شیرجه عمیق به پهنای باند

توضیح فنی پهنای باند

پهنای باند حداکثر مقدار داده ای است که می تواند از طریق اتصال شبکه در مدت زمان معین منتقل شود

با مگابیت بر ثانیه اندازه گیری می شود که مگا بیت در ثانیه است. پهنای باند نشان دهنده ظرفیت انتقال داده یک پیوند شبکه معین است

بنابراین پهنای باند بالاتر به معنای ظرفیت انتقال داده بالاتر است که می تواند منجر به سرعت انتقال داده سریعتر و چندین یا بیشتر اتصالات انتقال داده به طور همزمان شود.

عوامل موثر بر پهنای باند

محدودیت های فیزیکی: کابل کشی، سخت افزار و زیرساخت

  • کابل کشی

    • سیم مسی: کابل‌های انتقال داده سنتی، مانند کابل‌های Cat5 یا Cat 6 می‌توانند اتصالات گیگابیت بر ثانیه را حمل کنند، اما محدودیت بالایی برای حمل آن‌ها دارند.
    • کابل‌های فیبر نوری: این کابل‌ها از نور برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند و سرعت و توان انتقال داده بسیار بالاتری را بدون کاهش سیگنال ارائه می‌کنند.
  • سخت افزار

    • دستگاه های شبکه: دستگاه هایی مانند روترها و سوئیچ ها حداکثر ظرفیت شبکه را دارند. روترهایی که برای 100 مگابیت بر ثانیه رتبه بندی شده اند، حتی اگر پهنای باند 1 گیگابیت در ثانیه از ارائه دهنده خدمات خود اختصاص داده شده باشد، برای توان 1 گیگابیت بر ثانیه کار نمی کنند.
    • طراحی زیرساخت: تعداد دستگاه ها و سوئیت ها در یک شبکه و طراحی و پیکربندی این دستگاه ها نیز بر پهنای باند و توان عملیاتی تأثیر می گذارد.

محدودیت های ارائه دهنده خدمات و انتخاب بسته

  • ارائه دهندگان خدمات اینترنتی: ISP ها طرح های متنوعی را با محدودیت های پهنای باند متفاوت ارائه می دهند، انتخاب طرحی با پهنای باند کمتر منجر به توان عملیاتی کمتری برای برنامه ها می شود.

    • سقف پهنای باند: برخی از طرح‌های پیشنهادی، پس از یک محدودیت تعیین‌شده، دارای خط مشی استفاده منصفانه هستند
    • سرعت‌های متقارن در مقابل سرعت‌های نامتقارن: هنگام بررسی طرح‌های ارائه‌دهنده خدمات، مهم است که برنامه‌های سرعت متقارن در مقابل نامتقارن را در نظر بگیرید. بسیاری از IPS ها برنامه های سرعت نامتقارن را ارائه می دهند که در آن سرعت دانلود زیاد اما سرعت آپلود محدود است. اگر مشاغل به سرعت آپلود نیاز دارند، باید برنامه های سرعت متقارن را انتخاب کنید
  • پهنای باند مشترک در مقابل پهنای باند اختصاصی: ISP ها طرح های پهنای باند مشترک را با نسبت 1:8 ارائه می دهند که در آن 1 خط با حداکثر 8 کاربر به اشتراک گذاشته می شود. طرح های اختصاصی هزینه بسیار بیشتری دارند و طرح های پهنای باند مشترک ارزان تر هستند. شما باید نیازهای خود را در نظر بگیرید و بر اساس آن انتخاب کنید. پهنای باند اختصاصی همیشه بهتر از پهنای باند مشترک است اما هزینه بیشتری نسبت به پهنای باند مشترک دارد.

فناوری های مدرن بر پهنای باند تأثیر می گذارد

نقش فیبر نوری و شبکه های 5G

محاسبات لبه

محاسبات لبه داده ها را در لبه شبکه، نزدیک به مشتری پردازش می کند

توضیحات تصویر

شیرجه عمیق در توان عملیاتی

توان عملیاتی، نرخ واقعی انتقال داده ای است که به دست می آید، مانند پهنای باند که با مگابیت بر ثانیه یا مگابیت بر ثانیه اندازه گیری می شود.

توان عملیاتی منعکس کننده عملکرد دنیای واقعی برای عواملی مانند تراکم شبکه، تأخیر و سربار پروتکل است.

بنابراین پهنای باند حداکثر سرعت تئوری است که می توان به دست آورد و توان عملیاتی سرعت دنیای واقعی است، بنابراین حداکثر توان عملیاتی همیشه برابر یا کمتر از پهنای باندی است که تخصیص داده می شود.

نمونه هایی از توان عملیاتی

  • دانلود فایل: زمانی که فایل‌های حجیم را دانلود می‌کنید، سرعتی که دریافت می‌کنید، توان عملیاتی است. حتی اگر اتصال پهنای باند بالاتری دارید، ممکن است سرعت پایین باشد زیرا سرور سرعت را کاهش داده است یا به دلیل ازدحام شبکه و عوامل دیگری مانند تأخیر
  • پخش ویدیو: پخش ویدیو یک مورد استفاده خوب برای توان عملیاتی بالا است. سرویس‌های پخش، کیفیت ویدیو را با توجه به سرعت انتقال اینترنت شما تنظیم می‌کنند. بنابراین حتی اگر یک برنامه پخش با کیفیت خوب داشته باشید، ممکن است سرعت پایینی داشته باشید زیرا سرعت اینترنت شما پایین است
  • بازی‌های آنلاین: برای بازی‌های آنلاین بدون تاخیر، توان عملیاتی بالا مورد نیاز است، کیفیت پایین تصویر ممکن است باعث نمایش پیکسل‌های ویدیویی و تاخیری شود که برای بازی خوب نیست.

توضیحات تصویر

عوامل موثر بر توان عملیاتی

ازدحام شبکه

ازدحام شبکه زمانی اتفاق می‌افتد که تقاضا برای منابع شبکه از عرضه یا ظرفیت موجود فراتر رود، که منجر به کاهش سرعت انتقال داده برای هر شرکت‌کننده می‌شود.

ازدحام شبکه در درجه اول به دلیل موارد زیر رخ می دهد: پهنای باند بالا و محدودیت های پهنای باند

برخی از اثرات ازدحام شبکه عبارتند از

  • افزایش تاخیر: افزایش تاخیر منجر به تاخیر در انتقال داده می شود
  • Packet Loss: در اینجا بسته های داده حذف می شوند و نیاز به ارسال مجدد همان داده ها دارند
  • کاهش توان: کاهش کلی در نرخ انتقال داده.

فن آوری های مدرن برای بهبود توان عملیاتی

پروتکل های مسیریابی پیشرفته

  • پروتکل‌های مسیریابی پویا: پروتکل‌های پیشرفته به روترها کمک می‌کنند تا بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد پیدا کنند، بنابراین با اجتناب از ازدحام، توان عملیاتی را بهینه می‌کنند.
  • مسیریابی چند مسیری: اجازه می دهد تا داده ها از طریق مسیرهای متعدد در یک شبکه ارسال شوند، بنابراین بار را متعادل کرده و توان عملیاتی را بهبود می بخشد.
  • شبکه گسترده نرم افزاری تعریف شده (SD-WAN): SD-WAn یک شبکه مجازی مجازی است که به کسب و کارها اجازه می دهد از چندین ISP و خدمات شبکه مانند 5G، فیبر نوری و غیره به طور ایمن به برنامه ها متصل شوند.

محاسبات لبه
محاسبات لبه داده ها را در لبه شبکه، نزدیک به مشتری پردازش می کند

توضیحات تصویر

نظارت و اندازه گیری پهنای باند و توان عملیاتی

معیارهای کلیدی و KPI

شاخص های عملکرد ضروری برای ردیابی

  • استفاده از پهنای باند: این درصد از کل پهنای باند موجود را که در حال حاضر استفاده می شود اندازه گیری می کند.

  • نرخ عملیاتی: نرخ واقعی انتقال داده یا سرعتی که داده ها در آن ارسال می شوند و این میزان بر حسب مگابیت بر ثانیه اندازه گیری می شود.

  • تأخیر: زمانی که طول می کشد تا داده ها از یک نقطه به نقطه دیگر برسند و این در میلی ثانیه اندازه گیری می شود، تأخیر بالاتر منجر به تأخیر عملکرد می شود، به ویژه در برنامه های ویدیویی زمان واقعی مهم است.

  • Packet Loss: درصدی از داده هایی که در حین انتقال از مبدا به مقصد از بین می روند و باید دوباره ارسال شوند. این باعث کاهش عملکرد برنامه می شود

  • Jitter: Jitter تغییر در زمان رسیدن بسته های داده است. گاهی اوقات بسته داده زودتر می رسد و برخی اوقات دیر می رسد، به این حالت جیتر می گویند. لرزش زیاد می‌تواند عملکرد سرویس‌هایی مانند کنفرانس ویدیویی و صوتی و سایر برنامه‌های بلادرنگ را کاهش دهد

  • Error Rates: تعداد خطاهای داده ای که در حال انتقال است. در اینجا داده ها باید دوباره ارسال شوند و منجر به کاهش توان عملیاتی می شود

تعیین معیارهای واقعی

  • تجزیه و تحلیل عملکرد پایه: آتارت با اندازه گیری عملکرد فعلی شبکه و ایجاد یک عملکرد پایه قابل قبول برای شما

  • درک نیازهای کسب و کار: معیارها را با الزامات عملکرد فعلی برای برنامه های تجاری هماهنگ کنید

  • استانداردها و توجه به صنعت: معیارهای صنعت مرجع از شبکه های مشابه و تعیین اهداف رقابتی

  • حسابداری رشد آینده: به منظور محاسبه رشد آینده و افزایش تقاضا، سالابی را به معیارها و اهداف خود اضافه کنید.

  • بررسی و تنظیم پارامترها: عملکرد را نظارت کنید و معیارها را در صورت لزوم تنظیم کنید تا منعکس کننده استفاده از شبکه و فناوری فعلی باشد.

ابزارهای تجزیه و تحلیل شبکه

در اینجا برخی از ابزارهای قابل استفاده برای تجزیه و تحلیل شبکه آورده شده است

  • Wireshark: تحلیلگر شبکه رایگان و منبع باز برای عیب یابی شبکه. این بسته های داده را در زمان واقعی ضبط و نمایش می دهد و امکان بازرسی دقیق از ترافیک شبکه را فراهم می کند

  • تحلیلگرهای Netflow: این ابزارها داده‌های جریان را از مسیریاب‌ها و سوئیچ‌ها جمع‌آوری می‌کنند و بینش‌هایی درباره پهنای باند و الگوهای ترافیک ارائه می‌دهند.

  • ابزارهای ساده پروتکل مدیریت شبکه (SNMP): SNMP مجموعه ای از ابزارهایی است که برای نظارت بر وضعیت و عملکرد شبکه و دستگاه موجود است.

  • مانیتورهای عملکرد شبکه: ابزارهای مانیتورینگ شبکه وجود دارند که سلامت شبکه از جمله پهنای باند و وضعیت دستگاه را کنترل می کنند، این ابزارها شامل zabbix و nagios هستند.

  • نظارت بر عملکرد برنامه (APM): نظارت بر عملکرد برنامه شامل نظارت بر شبکه و شناسایی تنگناهایی است که بر توان عملیاتی تأثیر می گذارد.

سرورهای TURN اندازه گیری شده

  1. API: مدیریت سرور را با API قدرتمند تغییر دهید. می‌توانید کارهایی مانند افزودن/حذف اعتبارنامه‌ها از طریق API، بازیابی به ازای هر کاربر / اعتبارنامه‌ها و معیارهای کاربر از طریق API، فعال/غیرفعال کردن اعتبارنامه‌ها از طریق API، بازیابی داده‌های استفاده بر اساس تاریخ از طریق API انجام دهید.

  2. هدف گذاری جهانی موقعیت جغرافیایی: به طور خودکار ترافیک را به نزدیکترین سرورها هدایت می کند تا کمترین تأخیر ممکن و بالاترین کیفیت عملکرد را داشته باشد. تاخیر کمتر از 50 میلی ثانیه در هر نقطه از جهان

  3. سرورها در تمام مناطق جهان: تورنتو، میامی، سانفرانسیسکو، آمستردام، لندن، فرانکفورت، بنگلور، سنگاپور، سیدنی، سئول، دالاس، نیویورک

  4. تأخیر کم: تأخیر کمتر از 50 میلی ثانیه، در هر نقطه از جهان.

  5. مقرون به صرفه: قیمت‌های پرداختی با پهنای باند و حجم تخفیف موجود است.

  6. مدیریت آسان: گزارش‌های استفاده، ایمیل‌هایی که حساب‌ها به حد آستانه رسیدند، سوابق صورت‌حساب و ایمیل و پشتیبانی تلفنی دریافت کنید.

  7. مطابق با استانداردها: مطابق با RFC های 5389، 5769، 5780، 5766، 6062، 6156، 5245، 5768، 6336، 6544، 5928 از طریق UDP، TCP، TLS، و DTLS.

  8. چند اجاره ای: اعتبارنامه‌های متعددی ایجاد کنید و میزان استفاده را بر اساس مشتری یا برنامه‌های مختلف جدا کنید. گزارش‌های استفاده، سوابق صورت‌حساب و هشدارهای آستانه را دریافت کنید.

  9. قابلیت اطمینان سازمانی: 99.999٪ Uptime با SLA.

  10. مقیاس سازمانی: بدون محدودیت در ترافیک همزمان یا کل ترافیک. سرورهای Metered TURN مقیاس پذیری سازمانی را ارائه می دهند

  11. 5 گیگابایت در ماه رایگان: با طرح رایگان، هر ماه 5 گیگابایت استفاده از سرور TURN رایگان دریافت کنید

  12. روی پورت 80 و 443 قابل اجراست

  13. پشتیبانی از TURNS + SSL برای اجازه دادن به اتصالات از طریق فایروال های بازرسی بسته عمیق.

  14. از هر دو TCP و UDP پشتیبانی می کند

  15. STUN نامحدود رایگان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا