ارز دیجیتال

زمانی که فدرال رزرو آمریکا سرویس پرداخت فوری FedNow را راه اندازی کرد، گمانه زنی های جدیدی به وجود آمد

منبع: وب سایت FedNow

فدرال رزرو ایالات متحده اخیراً از آن رونمایی کرد سرویس FedNow سیستمی برای تسهیل پرداخت های فوری؛ با این حال، کارشناسان هشدار می دهند که این سیستم ممکن است به پیشروی زیرساخت ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) تبدیل شود.

سرویس FedNow که در روز پنجشنبه، 20 ژوئیه راه اندازی شد، با ارائه مزایای مختلف به مصرف کنندگان و کسب و کارها، هدف آن تقویت حرکت پول در اقتصاد ایالات متحده است. این امکان دسترسی فوری به چک حقوق، تسهیل پرداخت قبوض در لحظه آخر و تسریع پرداخت های دولتی به افراد را فراهم می کند.

جروم اچ پاول، رئیس فدرال رزرو، گفت: «فدرال رزرو سرویس FedNow را برای کمک به پرداخت‌های روزانه سریع‌تر و راحت‌تر در سال‌های آینده ایجاد کرد.

با گذشت زمان، همانطور که بانک‌های بیشتری استفاده از این ابزار جدید را انتخاب می‌کنند، مزایای آن برای افراد و کسب‌وکارها شامل این می‌شود که فرد را قادر می‌سازد فوراً یک چک حقوق دریافت کند یا شرکتی را برای دسترسی فوری به وجوه هنگام پرداخت فاکتور، شامل شود.»

در حالی که ممکن است این یک گام مثبت به نظر برسد زیرا با هدف مهم صنعت دارایی دیجیتال همسو می شود – امکان انتقال سریع و قابل دسترس پول در هر زمان.

علاقه مندان به کریپتو معتقدند این راه دیگری برای دولت است تا ساختار CBDC های صادر شده توسط دولت را ایجاد کند.

جیم بیانکو، رئیس Bianco Research می گوید: «این یک سیستم پرداخت است، نه یک توکن دیجیتال یا یک CBDC، اما چیزی است که می تواند برای تسهیل ایجاد یک CBDC استفاده شود.

با این حال، فدرال رزرو این تصور را که FedNow به یک هدف اساسی در سوالات متداول 10 جولای مرتبط است، رد کرد.

بررسی CBDC و نگرانی های پیرامون FedNow در ایالات متحده

اگرچه ایالات متحده هنوز هیچ ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را اتخاذ نکرده است، اما ابتکارات مختلفی از جمله برنامه 12 هفته ای فدرال رزرو نیویورک برای آزمایش یک دلار دیجیتال شبیه سازی شده، در راستای علاقه دولت به ارز دیجیتال مورد بررسی قرار گرفته است.

در حالی که مقامات فدرال رزرو مانند جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و میشل بومن، رئیس فدرال رزرو در مورد دلار دیجیتال یا CBDC محتاط هستند، شایان ذکر است که مقامات فدرال رزرو به طور فعال در حال مطالعه پتانسیل یک ارز دیجیتال منتشر شده توسط دولت هستند.

خود جروم پاول، رئیس فدرال رزرو بارها از بررسی این ایده حمایت کرده است.

با گمانه زنی بسیاری از کارشناسان ارزهای دیجیتال مبنی بر اینکه ایجاد یک CBDC می تواند هدف اصلی FedNow باشد، نگرانی هایی در مورد کنترل دولت بر روی یک توکن دیجیتالی ایجاد شده است که منجر به سانسور و مجوز تراکنش ها یا افراد خاص می شود.

دیو ویزبرگر، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران CoinRoutes گفت: «اگر FedNow واقعاً تبدیل به یک CBDC قابل برنامه‌ریزی شود، از نظر تئوری می‌توان از آن برای مسدود کردن پرداخت‌ها برای مواردی که دولت به آنها علاقه ندارد یا برای حذف افرادی از سیستم مالی استفاده کرد که به نوعی تهدیدکننده برای مقامات حکومتی یا مخالفان سیاسی هستند.»

برخی بانک ها نیز نسبت به سیستم فدنو ابراز تردید کرده و از نبود ساختار رهبری و طرح تجاری شفاف آن انتقاد کرده اند، زیرا از طریق پول مالیات دهندگان تامین مالی می شود.

علاوه بر این، یک اتحاد بعید بین بانک‌های سنتی و علاقه‌مندان به بلاک چین پدیدار شده است که هر دو نسبت به FedNow ابراز تردید کرده‌اند.

بیانکو می‌گوید: «مشکل، البته، این است که دولت مجبور است راه‌هایی را برای توکن دیجیتال رد کند، و آنها می‌توانند به آن‌ها اجازه دهند و آن‌ها را برای انواع خاصی از افراد به روش‌ها یا انواع خاصی از تراکنش‌ها سانسور کنند.

راه‌اندازی FedNow بحث‌هایی را برانگیخته است و برخی آن را گامی بالقوه به سوی یک ارز دیجیتال بانک مرکزی و جامعه‌ای بدون پول نقد می‌دانند و نگرانی‌هایی را در مورد دسترسی دولت به هر تراکنش و احتمال اقتدارگرایی و سوء استفاده ایجاد می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا