شبکه های اجتماعی

منابع ادعا می کنند چین در حال آماده سازی بسته 143 میلیارد دلاری برای شرکت های تولید تراشه خود در مواجهه با محدودیت های ایالات متحده است

چین سه منبع گفتند که در حال کار بر روی یک بسته حمایتی بیش از 1 تریلیون یوان (143 میلیارد دلار) برای صنعت نیمه هادی خود است که گامی بزرگ به سمت خودکفایی در تراشه ها و مقابله با اقدامات ایالات متحده با هدف کند کردن پیشرفت های فناوری آن است.

به گفته این منابع، پکن قصد دارد یکی از بزرگترین بسته های تشویقی مالی خود را در طی پنج سال، عمدتاً به عنوان یارانه و اعتبار مالیاتی برای تقویت تولید نیمه هادی ها و فعالیت های تحقیقاتی در داخل، اجرا کند.

همانطور که تحلیلگران انتظار داشتند، این نشان دهنده رویکرد مستقیم تر چین در شکل دادن به آینده صنعتی است که به دلیل افزایش تقاضا برای تراشه ها به یک دکمه داغ ژئوپلیتیک تبدیل شده است و پکن آن را به عنوان سنگ بنای قدرت فناوری خود می داند.

دو تن از منابعی که از ذکر نامشان خودداری کردند، گفتند که این طرح می تواند در سه ماهه اول سال آینده اجرا شود زیرا مجاز به صحبت با رسانه ها نیستند.

همچنین بخوانید

سرمایه گذاری Appleamp39 ژاپن از 100 میلیارد بازدید مدیر عامل کوک از مرکز تراشه عبور کرد
IBM با Japanamp39s Rapidus در تلاش برای تولید تراشه های پیشرفته شریک می شود

آنها گفتند که اکثر کمک های مالی برای یارانه خرید تجهیزات نیمه هادی داخلی توسط شرکت های چینی، عمدتاً کارخانه های ساخت نیمه هادی یا کارخانه های تولیدی، استفاده می شود.

این سه منبع گفتند، چنین شرکت هایی مستحق دریافت یارانه 20 درصدی در هزینه خرید خواهند بود.

این طرح حمایت مالی پس از آن صورت گرفت که وزارت بازرگانی ایالات متحده در ماه اکتبر مجموعه‌ای از مقررات را تصویب کرد که می‌تواند دسترسی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و مراکز داده تجاری را به تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته از جمله محدودیت‌های دیگر ممنوع کند.

ایالات متحده همچنین برخی از شرکای خود از جمله ژاپن و هلند را لابی کرده است تا صادرات تجهیزات مورد استفاده در ساخت نیمه هادی ها به چین را کاهش دهند.

و رئیس جمهور آمریکا جو بایدن در ماه آگوست، لایحه‌ای مهم را امضا کرد تا 52.7 میلیارد دلار کمک بلاعوض برای تولید و تحقیقات نیمه‌رساناهای ایالات متحده و همچنین اعتبار مالیاتی برای کارخانه‌های تولید تراشه به ارزش 24 میلیارد دلار ارائه کند.

به گفته این منابع، پکن با این بسته تشویقی، قصد دارد حمایت از شرکت های چینی تراشه را برای ساخت، گسترش یا نوسازی تاسیسات داخلی برای ساخت، مونتاژ، بسته بندی و تحقیق و توسعه افزایش دهد.

آنها گفتند که آخرین طرح پکن همچنین شامل سیاست های مالیاتی ترجیحی برای صنعت نیمه هادی این کشور است.

دفتر اطلاعات شورای دولتی چین بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

ذینفعان احتمالی

منابع افزودند که ذینفعان شرکت های دولتی و خصوصی در این صنعت، به ویژه شرکت های بزرگ تجهیزات نیمه هادی مانند NAURA Technology Group، Advanced Micro-Fabrication Equipment Inc چین و Kingsemi خواهند بود.

برخی از سهام تراشه های چینی در هنگ کنگ پس از انتشار اخبار بسته به شدت افزایش یافت. Semiconductor Manufacturing International Corp (SMIC) بیش از 8 درصد اضافه کرد و سود روزانه خود را به نزدیک به 10 درصد رساند. Hua Hong Semiconductor Ltd 17% رشد کرد در حالی که بازارهای سرزمین اصلی با انتشار این گزارش بسته بودند.

دستیابی به خوداتکایی در فناوری در پرزیدنت برجسته بود شی جین پینگگزارش کامل کار در کنگره حزب کمونیست در ماه اکتبر. اصطلاح «تکنولوژی» 40 بار ذکر شد، در حالی که در گزارش کنگره 2017، 17 بار افزایش یافته است.

به گفته تحلیلگران، درخواست شی از چین برای «برنده شدن در نبرد» در فناوری‌های اصلی، می‌تواند نشان‌دهنده تغییر اساسی در رویکرد پکن برای پیشبرد صنعت فناوری خود، با هزینه‌های بیشتر دولتی و مداخله برای مقابله با فشارهای ایالات متحده باشد.

تحریم‌های ایالات متحده که در ماه اکتبر منتشر شد باعث شد شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تراشه در خارج از کشور، عرضه تراشه‌های اصلی چینی از جمله شرکت فناوری‌های حافظه یانگ تسه (YMTC) و SMIC را متوقف کنند و سازندگان تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته نیز عرضه شرکت‌ها و آزمایشگاه‌ها را متوقف کنند.

وزارت بازرگانی چین روز دوشنبه اعلام کرد که دومین اقتصاد بزرگ جهان در سازمان تجارت جهانی علیه ایالات متحده بر سر اقدامات کنترل صادرات تراشه های این کشور اختلاف تجاری ایجاد کرده است.

چین برای مدت طولانی در بخش تجهیزات تولید تراشه که تحت سلطه شرکت‌های مستقر در ایالات متحده، ژاپن و هلند است، از بقیه دنیا عقب مانده است.

تعدادی از شرکت های داخلی در بیست سال گذشته ظهور کرده اند، اما بیشتر آنها از نظر توانایی تولید تراشه های پیشرفته از رقبای خود عقب مانده اند.

به عنوان مثال، تجهیزات حکاکی و فرآیند حرارتی NAURA، تنها می توانند تراشه های 28 نانومتری و بالاتر را تولید کنند که فناوری های نسبتاً بالغی هستند.

Shanghai Micro Electronics Equipment Group Co. Ltd (SMEE)، تنها شرکت لیتوگرافی چین، می تواند تراشه های 90 نانومتری را تولید کند که بسیار پس از ASML هلند است که تراشه های 3 نانومتری را تولید می کند.

(1 دلار = 6.9796 یوان چین رنمینبی)

(گزارش توسط جولی زو در هنگ کنگ؛ گزارش اضافی توسط جاش هورویتز، برندا گو و جیسون ژو در شانگهای، کوین هوانگ و شو جینگ در پکن، ویرایش توسط Sumeet Chatterjee و مورالیکومار آنانتهارامان)

فیس بوکتوییترلینکدین


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا