برنامه نویسی

مقایسه دسترسی: Hashnode در مقابل Dev.to

چند هفته پیش در توییتر در مورد پلتفرم های وبلاگ نویسی خوب برای توسعه دهندگان سوال کردم. جدا از چند پیشنهاد برای ساختن یکی از خودم با 11ty (که ممکن است در نهایت به آن برسم) دو مدعی اصلی Hashnode و Dev.to بودند، اما از آنجایی که دسترسی به من است تا به من کمک کند بین این دو تصمیم بگیرم، مقداری دسترسی را انجام دادم. تست کردن روی هر دو تا ببینید کدام تجربه بهتری دارد.

با توجه به جایی که این را می نویسم، ممکن است از نظر من این یک جایزه باشد، اما این روندی است که برای تصمیم گیری طی کردم. اگر ترجیح می دهید ویدیویی را تماشا کنید، من نیز یک بررسی را در یوتیوب ارسال کردم. در غیر این صورت ادامه مطلب را بخوانید…

(Sideote: ویدیوی یوتیوب در ماه فوریه فیلمبرداری شده است و از آن زمان تاکنون تغییراتی در سایت ها ایجاد شده است. برخی از اعداد/مشکلات ممکن است از آن زمان به بعد رفع شده باشند، زیرا من در حال آزمایش مجدد در هنگام نوشتن این پست وبلاگ هستم.)

این دو سایت از نظر بصری مشابه هستند، با یک سربرگ حاوی مواردی مانند آرم و جستجو، یک نوار کناری سمت چپ حاوی موارد ناوبری، یک فید مرکزی پست‌های وبلاگ و یک نوار کناری سمت راست با چیزهایی مانند آمار، عبارات جستجوی پرطرفدار و چالش‌ها.

اسکرین شات Dev.to

اسکرین شات هشنود

تست خودکار

ابتدا چند تست خودکار با پسوند کروم Ax Dev Tools انجام دادم. من از امتیاز پایین هر دو وب سایت شگفت زده شدم.

Dev.to در ماه گذشته 21 امتیاز گرفت و امروز به 15 رسید و هشنود در ماه گذشته 15 و امروز 17 امتیاز کسب کرد. مسائل پرچم گذاری شده بسیار مشابه بودند. هر دو دارای مقادیر مشخصه id بودند که منحصر به فرد نبودند، چند مشکل کنتراست رنگ، مشکلات متن جایگزین در برخی از تصاویر و پیوندها یا دکمه‌های بدون متن قابل تشخیص. Dev.to همچنین دارای سرفصل هایی بود که بیش از یک سطح افزایش یافته بود و Hashnode دارای فریم هایی بود که نام های قابل دسترسی را نداشتند. با این حال، دیدن اینکه امتیاز در Dev.to در حال کاهش است بسیار عالی است.

تست صفحه کلید

از آنجایی که تست خودکار فقط می تواند حدود یک سوم مشکلات دسترسی را پیدا کند، من با آزمایش هر دو سایت با صفحه کلید ادامه دادم. با شروع از بالای صفحه، محتوا را تبلت زدم و اینجا جایی است که اولین تفاوت های عمده ظاهر شد.

قبلاً در آزمایش Dev.to به نظر می‌رسید که قبل از لوگوی Dev.to در بالای صفحه، پیوند مخفی وجود دارد. حدس زدم این یک پیوند پرش بود که قابل مشاهده نبود. وقتی امروز برگشتم دیدم که پیوند پرش واقعاً در صفحه نمایش داده می‌شود، وقتی به آن تب می‌شوید!

به طور کلی، نشانگرهای فوکوس واضح هستند و به راحتی در اطراف صفحه قابل پیگیری هستند. من فقط چند بار آن را در یکی از اجزای نوار کناری درباره Dev Community گم کردم. با این حال، نقطه ضعف اصلی استفاده از صفحه کلید این است که برای هر کارت در فید اصلی، تعداد بیش از حد تب توقف وجود دارد. من تنها روی کارت بالا 15 شمردم. و سپس یک مشکل وجود دارد که فید دارای اسکرول بی‌نهایت است، بنابراین رسیدن به انتهای آن و رسیدن به نوار کناری سمت راست فقط با صفحه کلید غیرممکن است.

متأسفانه هاشنود در تست صفحه کلید حتی بدتر عمل کرد. بدون پیوند پرش، یک نشانگر فوکوس که فقط در حدود نیمی از موارد تعاملی وجود دارد، بنابراین بیشتر اوقات نمی‌دانستم کجا در صفحه هستم و یک اسکرول بی‌نهایت در فید اینجا نیز وجود دارد، بنابراین نمی‌توانم به نوار کناری سمت راست هر پست بلاگ همچنین دارای 15 توقف تب بود، اما 15 نمایه تصادفی نیز وجود داشت که باید بعد از سربرگ و ناوبری آن ها را برگه می زدم تا به محتوای اصلی برسم، بنابراین احساس می کردم که بی وقفه در حال تب زدن هستم.

تست صفحه خوان

برای این تست ها از NVDA روی ویندوز و مرورگر کروم استفاده کردم.

در کل، تجربه صفحه‌خوان در Dev.to خوب است، اگر گاهی اوقات کمی پرمخاطب نباشد. کرکره‌ها به‌صورت جمع‌شده یا بازشده، دکمه‌ها به صورت فشرده یا فشار داده نشده و نمادها دارای نام‌های قابل دسترسی هستند. برخی از این نام‌ها کمی مشکوک هستند، مانند عکس نمایه که نام قابل دسترسی “Navigation Menu” را دارد، اما در کل قابل استفاده است.

در کارت‌های پست وبلاگ، به نظر می‌رسد که با افزودن نام پست وبلاگ به همه چیز کمی وحشی شده‌اند و با توجه به اینکه 15 تاب استاپ وجود داشت، این موضوع بیش از کمی آزاردهنده شد. همچنین، ناوبری اصلی واقعی درون یک عنصر کناری قرار گرفته است که آن را بیش از آنچه واقعاً لازم است، پرکلام تر می کند.

هشنود باز هم تجربه خوبی نبود. هیچ بازخوردی در مورد باز یا بسته بودن کرکره ها، روشن یا خاموش بودن حالت تاریک و برخی از دکمه های نمادها که فقط به عنوان “دکمه” اعلام می شدند، وجود نداشت. پیمایش اصلی به این صورت اعلام نشد و حتی به عنوان لیستی از پیوندها اعلام نشد. به این دلیل است که آنها لینک ها را مستقیماً در یک عنصر div قرار داده اند. کارت پست وبلاگ دوباره پرکلام بود زیرا عنوان پست وبلاگ به مواردی مانند تصویر نیز اضافه شده بود و تصویر پیوند جداگانه خود بود.

ملاحظات دیگر

Dev.to منبع باز است و یک بخش کاملاً جامع در اسناد خود دارد که به دسترسی اختصاص داده شده است. حتی اگر آنها همیشه آن را به درستی دریافت نمی کنند، این به من می گوید که دسترسی چیزی است که آنها در نظر گرفته اند. همچنین، این واقعیت که از زمانی که ویدیو را ساختم و زمانی که این وبلاگ را می‌نویسم، بهبودهایی ایجاد شده است، نشان می‌دهد که آنها فعالانه برای دسترسی بیشتر به موارد کار می‌کنند. همچنین، چون منبع باز است، احساس می‌کنم که می‌توانم مسائل را مطرح کنم و در زمانی که وقت داشته باشم، مشارکت کنم تا تجربه را برای همه بهتر کنم.

در مقابل، هاشنود منبع باز نیست و من به سختی می‌توانم چیزی در اسناد/سوالات متداول آنها در مورد دسترسی پیدا کنم. در بخش درخواست ویژگی فقط یک پست پیدا کردم که در آن شخصی درخواست کرده بود که مشکل نشانگر فوکوس بررسی شود. بیش از یک سال پیش پست شده بود، هیچ نظری نداشت و بدیهی است که هنوز رفع نشده است که به من اطمینان زیادی نمی دهد که دسترسی چیزی است که آنها فعالانه روی آن کار می کنند.

نتیجه گیری

همانطور که می بینید، Dev.to در حال حاضر انتخاب من برای وبلاگ نویسی است، به دلیل کمبود وقت برای ایجاد وب سایت وبلاگ نویسی خودم. من احساس مثبتی دارم که آنها تمام تلاش خود را برای رسیدگی به مشکلات دسترسی انجام می دهند و این چیزی است که من نیز می توانم به آن کمک کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا