برنامه نویسی

دسترسی به موبایل: چک لیست و چگونه تست کنیم؟

Summarize this content to 400 words in Persian Lang
دستگاه های تلفن همراه در حال حاضر در زندگی روزمره ما ضروری هستند، با حدود 6.92 میلیارد کاربر در سراسر جهان، از جمله 270 میلیون در ایالات متحده – نظرسنجی.

با این حال، بسیاری از افراد دارای نقص هنوز هنگام استفاده از برنامه های کاربردی تلفن همراه با مشکلاتی مواجه می شوند. به همین دلیل است که دسترسی به اپلیکیشن های موبایل بسیار مهم است. دسترسی به موبایل به معنای طراحی اپلیکیشن هایی است که همه، صرف نظر از توانایی هایشان، بتوانند به راحتی از آن ها استفاده کنند.

دسترسی به موبایل چیست؟

دسترسی به تلفن همراه شامل ساخت برنامه‌های کاربردی تلفن همراه است تا برای همه، از جمله افراد دارای نقص، قابل استفاده باشد. برنامه‌هایی که با این رویکرد ساخته می‌شوند به عنوان «برنامه‌های فراگیر» شناخته می‌شوند زیرا تضمین می‌کنند که هیچ‌کس مستثنی نیست.

امروزه، دسترسی تنها یک افزونه نیست، بلکه بخشی اساسی از فرآیند توسعه است. این باید در هر مرحله توسعه یا برنامه ریزی در نظر گرفته شود. این امر بسیار مهم است زیرا اختلالات و ناتوانی ها رایج هستند، به طوری که WHO گزارش می دهد که 16٪ از مردم در سراسر جهان به عنوان معلول شناخته می شوند.

چرا دسترسی به موبایل مهم است؟

دسترسی به تلفن همراه برای اطمینان از اینکه همه کاربران، از جمله افراد دارای معلولیت، می توانند به طور موثر با برنامه های تلفن همراه تعامل داشته باشند، بسیار مهم است. با اولویت‌بندی دسترسی، کسب‌وکارها می‌توانند دامنه دسترسی خود را افزایش دهند، تجربه کاربر را بهبود بخشند و استانداردهای دسترسی جهانی را رعایت کنند.

در اینجا دلیلی است که اطمینان از دسترسی به تلفن همراه باید در اولویت باشد:

حق دسترسی به اینترنت: داشتن یک تجربه ثابت و بدون تعصب برای برخورداری از آزادی بیان «حق دسترسی به اینترنت» نامیده می شود. در بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده، خودداری شخصی از این حق با ارائه برنامه‌ای که در دسترس نیست، غیرقانونی است.
مفاهیم حقوقی: پرونده های قضایی برای برنامه های غیرقابل دسترسی توسط کاربران نهایی سالانه در حال افزایش است. با توجه به دعاوی دسترسی دیجیتال، تنها در ژوئیه 2024، 103 پرونده قضایی برای عدم دسترسی ثبت شده است. آنچه شگفت‌انگیزتر است این است که اقداماتی پیشگیرانه توسط دادگاه‌ها برای حل و فصل دعاوی و قابل دسترس کردن برنامه برای همه انجام می‌شود. اگر اپلیکیشن موبایل شما غیرقابل دسترسی باشد، ممکن است در آینده به همین سرنوشت دچار شود.
مسئولیت اخلاقی و اخلاقی: برای توسعه دهندگان و آزمایش کنندگانی که پشت برنامه کار می کنند، این مسئولیت اخلاقی و اخلاقی آنهاست که برنامه ای بسازند که عملکرد بخشی از جامعه را تحت هیچ شرایطی محدود نکند.
تقویت برای تجارت: محدود کردن تعداد زیادی از افراد از استفاده از برنامه شما مطمئناً یک فرصت از دست رفته است. هرچه افراد بیشتری از این برنامه استفاده کنند، داده های کاربر بیشتری جمع آوری می شود و درآمد بیشتری ایجاد می شود که برای تجارت خوب است.

چگونه قابلیت دسترسی برای برنامه های موبایل را آزمایش کنیم؟

چک لیست یادآوری برای آزمایش کنندگان است تا عناصری را که باید در حین انجام تست دسترسی به تلفن همراه مراقب باشند، به خاطر بسپارند. هنگامی که آن را یادداشت کرده و به عنوان یک مرجع نگهداری می کنیم، می توانیم آزمایش را اجرا کنیم.

**انتخاب روش: **گام اول انتخاب روش تست است. دسترسی به برنامه‌های تلفن همراه به دلیل جزئیات دقیق‌تری که در این فرآیند وجود دارد، به آزمایش دستی و خودکار نیاز دارد. برای آزمایش دستی، آزمایش‌کننده می‌تواند کارهایی مانند معکوس کردن رنگ برنامه یا تأیید اینکه آیا خواننده می‌تواند متن را بخواند انتخاب کند.

تست‌های دسترسی خودکار بیشتر بر روی طراحی و بخش رابط کاربری تمرکز می‌کنند که می‌تواند به صورت برنامه‌نویسی شود. به عنوان مثال، بررسی متن جایگزین در عناصر تصویر.

**آزمایش را با ابزارهای داخلی شروع کنید: **در حالی که تعداد زیادی از افراد دارای معلولیت وجود دارد، بخش بسیار کوچکی از آنها دارای ناتوانی های عمده ای هستند که نیاز به کمک اضافی دارند، مانند یک دستگاه سخت افزاری. بنابراین، ارائه دهندگان سیستم عامل نرم افزار داخلی را ارائه می دهند که می تواند به اکثر افراد کمک کند. یک آزمایش‌کننده باید همیشه با این ابزارها شروع کند، زیرا این راحت‌ترین راه برای مقابله با مشکلات دسترسی کاربر نهایی است و آنها نیز آن را ترجیح می‌دهند.

ابزارهای داخلی به سیستم عامل مورد استفاده بستگی دارد. به عنوان مثال، اپل VoiceOver را برای خواندن محتویات و کنترل ژست‌ها برای پیمایش در برنامه تلفن همراه ارائه می‌کند. از طرف دیگر اندروید مجموعه کاملی از عناصر Accessibility را ارائه می‌کند که می‌توان آن‌ها را در تنظیمات فعال کرد.

**انتخاب یک پلتفرم مبتنی بر ابر برای آزمایش: **دسترس‌پذیری موضوع حساسی است که نیاز به آزمایش دقیق روی انواع دستگاه‌ها دارد. در این سناریو کنار گذاشتن یک دستگاه از ماتریس آزمایش به یک خطر بزرگ تبدیل می شود. با این حال، مشکل زمانی پیش می‌آید که به لیست دستگاه‌ها شامل تمام ترکیب‌های مشخصات مختلف نگاه می‌کنیم.

پیمودن مسیر تهیه آنها می‌تواند برای سازمان بار سنگینی باشد و برای تیم آزمایش یک کار دشوار باشد زیرا همه آنها نیاز به نگهداری منظم دارند. یک راه بهتر برای دسترسی به برنامه‌های تلفن همراه، استفاده از یک ارائه‌دهنده مبتنی بر ابر است که می‌تواند تمام هزینه‌های سربار را مدیریت کند و فقط بخش آزمایش را برای آزمایش‌کنندگان باقی بگذارد.

** قابلیت استفاده یا آزمایش بتا را انجام دهید: ** پس از پایان آزمایش، آنها باید به مرحله بعدی بروند – تأیید آزمایش خود توسط افراد ترجیحاً غیر فنی. این تست قابلیت استفاده (برای یک گروه بسته انتخاب شده توسط تیم) یا آزمایش بتا (برای یک گروه باز که خود داوطلب هستند) نامیده می شود.

این نوع آزمایش دارای چندین مزیت است که یکی از مهمترین آنها این است که چندین مورد را بررسی می کند که ممکن است الگوی از پیش تعریف شده مورد استفاده توسط یک تستر فنی را از دست بدهد. به عنوان مثال، نحوه حرکت یک کاربر در یک برنامه تنها با مشاهده اقدامات یک کاربر واقعی قابل پاسخگویی است. در این صورت، همه مردم برای مشاهده منصفانه باید دارای نقصی باشند.

**تولید گزارش‌ها و اشتراک‌گذاری آن‌ها با سهامداران: **در نهایت، برای اطمینان از همگام بودن طرح آزمایش و نتایج نهایی آزمایش، آزمایش‌کنندگان گزارشی ایجاد می‌کنند که پایان دسترسی آزمایشی برای برنامه‌های تلفن همراه را نشان می‌دهد. گزارش باید شامل مناطق دسترسی تحت پوشش و نحوه رسیدگی به آنها در طول آزمایش باشد. آمار و نمودار نمایش باید برای تجزیه و تحلیل سریع و آسان برای ذینفعان غیر فنی با درصد موفقیت تعریف شده برای هر یک از آنها ارائه شود.

تست دسترس‌پذیری هم برای برنامه‌های موبایل و هم برای برنامه‌های وب ضروری است تا اطمینان حاصل شود که برای همه، از جمله افراد دارای معلولیت، قابل دسترسی هستند. همچنین، آزمایش دسترسی بر روی مرورگرها، دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف برای اطمینان از پوشش تست جامع بسیار مهم است.

برای دستیابی به این هدف، توسعه‌دهندگان و آزمایش‌کنندگان از پلتفرم‌های آزمایش مبتنی بر ابر مانند LambdaTest استفاده می‌کنند که راه‌حلی قوی برای آزمایش دسترسی در مرورگرها و سیستم‌عامل‌های مختلف ارائه می‌دهد. LambdaTest یک پلت فرم تست مبتنی بر هوش مصنوعی است که به توسعه دهندگان و مهندسان QA اجازه می دهد تست دسترسی را در محیط های واقعی در فضای ابری انجام دهند.

توسعه‌دهندگان و آزمایش‌کنندگان همچنین می‌توانند با استفاده از چارچوب‌های محبوب مانند Selenium و Cypress، تست دسترسی را در LambdaTest خودکار کنند. برای شروع با تست دسترسی خودکار در LambdaTest، راهنمای دسترسی به اتوماسیون را بررسی کنید.

چک لیست برای تست دسترسی به موبایل

قبل از شروع به آزمایش برنامه تلفن همراه، باید تمام ارکان دسترسی برای برنامه های تلفن همراه را بدانید که می توانید موارد آزمایش را حول آنها بسازید.

به عنوان یک آزمایش‌کننده، همیشه موارد زیر را در چرخه‌های تست دسترس‌پذیری قرار دهید.

**اختلالات بینایی: **36٪ از کل جمعیت با اختلالات بینایی سر و کار دارند – WHO. این اختلالات کاربر را از دیدن نرمال برنامه منع می کند و در انجام اقدام بر روی آن مشکل ایجاد می کند. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده و آزمایش‌کننده، مشکلات بینایی در اولویت قرار دارند و در عین حال برنامه ما را در دسترس عموم قرار می‌دهند، زیرا رایج‌ترین ناتوانی امروزی است.

اگر کاربر نتواند اپلیکیشن موبایل را ببیند، بخشی که یک توسعه دهنده باید روی آن تمرکز کند، صفحه خوان هایی است که می توانند همه چیز را بخوانند.

بنابراین، برای اختلالات بینایی، ویژگی های شنوایی باید وجود داشته باشد و برای همه عناصر کار کند. تسترها همچنین باید روی عناصر گرافیکی مانند تصاویر تمرکز کنند. تصاویر باید حاوی “متن جایگزین” تا بتوان آن را خوانده و مرجع تصویر را در اختیار کاربر قرار داد.

**اختلالات شنوایی: ** امروزه 1.5 میلیارد نفر از ناتوانی های شنوایی رنج می برند – WHO این به معنای مشکلات در شنیدن صدا در محدوده طبیعی به طور جزئی یا کامل است. انتظار می‌رود این تعداد تا سال 2050 بیش از 60 درصد افزایش یابد. بنابراین، اگر ویژگی‌های مربوط به ناتوانی‌های شنوایی را امروز در برنامه خود نگه داریم، برای سال‌های آینده برای کاربر و کسب‌وکار مفید خواهد بود.
اختلالات شناختی: ** طبق CDC، **11 درصد افراد از اختلالات شناختی رنج می برند و این تعداد نیز در طول سال ها رشد نشان داده است و پیش بینی می شود در آینده نیز افزایش یابد. اختلال شناختی با ناتوانی کاربر در تمرکز، به خاطر سپردن چیزی برای مدت طولانی، یا پردازش داده ها با سرعت عادی همراه است.
تأیید کنید که تصاویر در کنار متن وجود دارند زیرا خواندن عناصر متنی برای مخاطبان نارساخوان دشوار است.
استفاده از تکمیل خودکار را در عناصری مانند فیلدهای جستجو برای کمک به کسانی که مرتبط با حافظه هستند تأیید کنید
بررسی کنید که عناصر از یکدیگر قابل تشخیص باشند.
بررسی کنید که عناصر متنی به راحتی قابل خواندن هستند، اندازه فونت راحت است، و فضای کافی بین هر کلمه و هر جمله وجود دارد.
ناتوانی های حرکتی: ناتوانی حرکتی به زمانی گفته می شود که کاربر در حرکت عضلات یا کنترل اعمال خود فراتر از یک نقطه با مشکل مواجه شود. از آنجایی که هر کاربر در هر نقطه ای ممکن است با ناتوانی حرکتی مواجه شود، توسعه دهندگان و آزمایش کنندگان همیشه باید راه حل هایی را برای آن بگنجانند.
**سازگاری با فناوری کمکی: **فناوری کمکی یک دستگاه سخت افزاری فیزیکی است که از طریق بلوتوث یا کابل به موبایل متصل می شود و به کاربر در کارکرد برنامه کمک می کند. همچنین می تواند یک نرم افزار از پیش نصب شده یا از یک شخص ثالث باشد. یک نمونه محبوب از یک فناوری کمکی، صفحه خوانی است که متن را از روی صفحه نمایش برای افراد دارای ناتوانی حرکتی و بینایی می خواند.
**وجود سیستم بازخورد: **سیستم بازخورد رسانه ای است که از طریق آن کاربر نهایی می تواند افکار، پیشنهادات و مشکلات خود را برای توسعه دهندگان و آزمایش کنندگان به تصویر بکشد. این می تواند یک فرم کوتاه در انتهای صفحه یا یک نظرسنجی سریع برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخاطبان باشد.

بهترین روش ها برای آزمایش دسترسی به تلفن همراه

برای اطمینان از اینکه آزمایش‌کننده فرآیند آزمایش دسترسی برای برنامه‌های تلفن همراه را دنبال می‌کند و وظایفی که انجام می‌دهند در بهینه‌ترین ماهیت خود هستند، آنها باید چند روش برتر را دنبال کنند.

**قابلیت دسترسی را در طرح آزمایشی لحاظ کنید: **اجرای قابلیت دسترسی برای اپلیکیشن های موبایل با طرح آزمایشی شروع می شود. تمام الزامات، استراتژی ها، طراحی و هر کاری که یک تستر در طول چرخه انجام خواهد داد را تعریف می کند. گنجاندن قابلیت دسترسی در طرح آزمون تضمین می‌کند که تمام عناصر آزمایش با قابلیت دسترسی در هسته آن شکل می‌گیرند.
قابلیت دسترسی را در طراحی لحاظ کنید: برنامه آزمایش و توسعه عموماً فقط استراتژی های آزمایش و توسعه را در نظر می گیرد. در حالی که فقط بر روی طرح آزمایشی تمرکز می کنیم، می توانیم اجرای قابلیت دسترسی را از دست بدهیم، زیرا بسیاری از موارد به نحوه طراحی وب سایت توسط طراحان UI/UX بستگی دارد، به خصوص زمانی که افراد کم بینا را در نظر می گیریم.

گنجاندن طراحان در این فرآیند به شکل‌دهی برنامه مطابق با قابلیت دسترسی از اولین مرحله توسعه کمک می‌کند و کار آزمایش‌کننده را بسیار آسان‌تر می‌کند.

**از ابزارهای دسترسی استفاده کنید: ** معیارهای دسترسی باید مقادیر دقیقی داشته باشند. به عنوان مثال، تضاد برای اختلال بینایی باید بین یک نسبت خاص باشد. به طور مشابه، دستگاه های شنوایی باید بسته به سناریو، صدا را بین مقادیر نسبت دسی بل ثابت ارائه دهند.

اندازه گیری همه اینها به صورت دستی دشوار است. ابزارهای دسترس‌پذیری برای پشتیبانی از تست دسترسی با ویژگی‌هایی طراحی شده‌اند که از دقت و دقت بالا در پارادایم‌های مختلف تست پشتیبانی می‌کنند.

**روی یک دسترسی واحد تمرکز نکنید: **دسترسی یک اصطلاح بزرگ است. این آسیب‌پذیری‌های زیادی را شامل می‌شود و هیچ اولویت کم یا زیاد در بین آنها وجود ندارد، حتی اگر برخی از طریق آمار چنین چیزی را پیشنهاد کنند.

تمرکز بر دسترسی واحد و کنار گذاشتن دیگران، یک سوال اخلاقی و اخلاقی تیم آزمایش و توسعه است. حتی اگر به طور جزئی انجام شود، توجه خاص به همه انواع مسائل دسترسی عمل خوبی است.

در حوزه‌های حساس آزمایش مانند دسترسی به برنامه‌های تلفن همراه، آزمایش‌کنندگان باید فراتر از درآمدهای کسب‌وکار نگاه کنند و برنامه‌ای ایجاد کنند که با الگوهای فراگیر از مرزها گذشته است.

نتیجه گیری

از هر 6 نفر 1 نفر حداقل از یک مشکل دسترسی رنج می برد. این باعث می‌شود که افرادی که پشت برنامه‌ریزی، توسعه و آزمایش برنامه هستند، به یک نگرانی جدی تبدیل شود تا هر کسی بدون توجه به مشکلاتی که با آن مواجه است، هدف خود را برآورده کند.

اولین گام در ساخت چنین برنامه ای، جمع آوری تمام دانش در مورد مسائل دسترسی و نحوه برخورد با آنهاست. پس از مشخص شدن این موضوع، انجام تست دسترسی برای برنامه های تلفن همراه آسان خواهد بود. تنها چیزی که یک تستر اکنون به آن نیاز دارد برنامه ریزی خوب، ابزار خوب و افراد خوب برای آزمایش اولیه و بازخورد است. هنگامی که همه این عناصر توسط تیم آزمایش به دست آمد، آنها آماده انجام مسئولیت های اخلاقی، اخلاقی و حرفه ای خود در قبال جهان هستند.

دستگاه های تلفن همراه در حال حاضر در زندگی روزمره ما ضروری هستند، با حدود 6.92 میلیارد کاربر در سراسر جهان، از جمله 270 میلیون در ایالات متحده – نظرسنجی.

با این حال، بسیاری از افراد دارای نقص هنوز هنگام استفاده از برنامه های کاربردی تلفن همراه با مشکلاتی مواجه می شوند. به همین دلیل است که دسترسی به اپلیکیشن های موبایل بسیار مهم است. دسترسی به موبایل به معنای طراحی اپلیکیشن هایی است که همه، صرف نظر از توانایی هایشان، بتوانند به راحتی از آن ها استفاده کنند.

دسترسی به موبایل چیست؟

دسترسی به تلفن همراه شامل ساخت برنامه‌های کاربردی تلفن همراه است تا برای همه، از جمله افراد دارای نقص، قابل استفاده باشد. برنامه‌هایی که با این رویکرد ساخته می‌شوند به عنوان «برنامه‌های فراگیر» شناخته می‌شوند زیرا تضمین می‌کنند که هیچ‌کس مستثنی نیست.

امروزه، دسترسی تنها یک افزونه نیست، بلکه بخشی اساسی از فرآیند توسعه است. این باید در هر مرحله توسعه یا برنامه ریزی در نظر گرفته شود. این امر بسیار مهم است زیرا اختلالات و ناتوانی ها رایج هستند، به طوری که WHO گزارش می دهد که 16٪ از مردم در سراسر جهان به عنوان معلول شناخته می شوند.

چرا دسترسی به موبایل مهم است؟

دسترسی به تلفن همراه برای اطمینان از اینکه همه کاربران، از جمله افراد دارای معلولیت، می توانند به طور موثر با برنامه های تلفن همراه تعامل داشته باشند، بسیار مهم است. با اولویت‌بندی دسترسی، کسب‌وکارها می‌توانند دامنه دسترسی خود را افزایش دهند، تجربه کاربر را بهبود بخشند و استانداردهای دسترسی جهانی را رعایت کنند.

در اینجا دلیلی است که اطمینان از دسترسی به تلفن همراه باید در اولویت باشد:

  • حق دسترسی به اینترنت: داشتن یک تجربه ثابت و بدون تعصب برای برخورداری از آزادی بیان «حق دسترسی به اینترنت» نامیده می شود. در بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده، خودداری شخصی از این حق با ارائه برنامه‌ای که در دسترس نیست، غیرقانونی است.

  • مفاهیم حقوقی: پرونده های قضایی برای برنامه های غیرقابل دسترسی توسط کاربران نهایی سالانه در حال افزایش است. با توجه به دعاوی دسترسی دیجیتال، تنها در ژوئیه 2024، 103 پرونده قضایی برای عدم دسترسی ثبت شده است. آنچه شگفت‌انگیزتر است این است که اقداماتی پیشگیرانه توسط دادگاه‌ها برای حل و فصل دعاوی و قابل دسترس کردن برنامه برای همه انجام می‌شود. اگر اپلیکیشن موبایل شما غیرقابل دسترسی باشد، ممکن است در آینده به همین سرنوشت دچار شود.

  • مسئولیت اخلاقی و اخلاقی: برای توسعه دهندگان و آزمایش کنندگانی که پشت برنامه کار می کنند، این مسئولیت اخلاقی و اخلاقی آنهاست که برنامه ای بسازند که عملکرد بخشی از جامعه را تحت هیچ شرایطی محدود نکند.

  • تقویت برای تجارت: محدود کردن تعداد زیادی از افراد از استفاده از برنامه شما مطمئناً یک فرصت از دست رفته است. هرچه افراد بیشتری از این برنامه استفاده کنند، داده های کاربر بیشتری جمع آوری می شود و درآمد بیشتری ایجاد می شود که برای تجارت خوب است.

چگونه قابلیت دسترسی برای برنامه های موبایل را آزمایش کنیم؟

چک لیست یادآوری برای آزمایش کنندگان است تا عناصری را که باید در حین انجام تست دسترسی به تلفن همراه مراقب باشند، به خاطر بسپارند. هنگامی که آن را یادداشت کرده و به عنوان یک مرجع نگهداری می کنیم، می توانیم آزمایش را اجرا کنیم.

  1. **انتخاب روش: **گام اول انتخاب روش تست است. دسترسی به برنامه‌های تلفن همراه به دلیل جزئیات دقیق‌تری که در این فرآیند وجود دارد، به آزمایش دستی و خودکار نیاز دارد. برای آزمایش دستی، آزمایش‌کننده می‌تواند کارهایی مانند معکوس کردن رنگ برنامه یا تأیید اینکه آیا خواننده می‌تواند متن را بخواند انتخاب کند.

تست‌های دسترسی خودکار بیشتر بر روی طراحی و بخش رابط کاربری تمرکز می‌کنند که می‌تواند به صورت برنامه‌نویسی شود. به عنوان مثال، بررسی متن جایگزین در عناصر تصویر.

  1. **آزمایش را با ابزارهای داخلی شروع کنید: **در حالی که تعداد زیادی از افراد دارای معلولیت وجود دارد، بخش بسیار کوچکی از آنها دارای ناتوانی های عمده ای هستند که نیاز به کمک اضافی دارند، مانند یک دستگاه سخت افزاری. بنابراین، ارائه دهندگان سیستم عامل نرم افزار داخلی را ارائه می دهند که می تواند به اکثر افراد کمک کند. یک آزمایش‌کننده باید همیشه با این ابزارها شروع کند، زیرا این راحت‌ترین راه برای مقابله با مشکلات دسترسی کاربر نهایی است و آنها نیز آن را ترجیح می‌دهند.

ابزارهای داخلی به سیستم عامل مورد استفاده بستگی دارد. به عنوان مثال، اپل VoiceOver را برای خواندن محتویات و کنترل ژست‌ها برای پیمایش در برنامه تلفن همراه ارائه می‌کند. از طرف دیگر اندروید مجموعه کاملی از عناصر Accessibility را ارائه می‌کند که می‌توان آن‌ها را در تنظیمات فعال کرد.

  1. **انتخاب یک پلتفرم مبتنی بر ابر برای آزمایش: **دسترس‌پذیری موضوع حساسی است که نیاز به آزمایش دقیق روی انواع دستگاه‌ها دارد. در این سناریو کنار گذاشتن یک دستگاه از ماتریس آزمایش به یک خطر بزرگ تبدیل می شود. با این حال، مشکل زمانی پیش می‌آید که به لیست دستگاه‌ها شامل تمام ترکیب‌های مشخصات مختلف نگاه می‌کنیم.

پیمودن مسیر تهیه آنها می‌تواند برای سازمان بار سنگینی باشد و برای تیم آزمایش یک کار دشوار باشد زیرا همه آنها نیاز به نگهداری منظم دارند. یک راه بهتر برای دسترسی به برنامه‌های تلفن همراه، استفاده از یک ارائه‌دهنده مبتنی بر ابر است که می‌تواند تمام هزینه‌های سربار را مدیریت کند و فقط بخش آزمایش را برای آزمایش‌کنندگان باقی بگذارد.

  1. ** قابلیت استفاده یا آزمایش بتا را انجام دهید: ** پس از پایان آزمایش، آنها باید به مرحله بعدی بروند – تأیید آزمایش خود توسط افراد ترجیحاً غیر فنی. این تست قابلیت استفاده (برای یک گروه بسته انتخاب شده توسط تیم) یا آزمایش بتا (برای یک گروه باز که خود داوطلب هستند) نامیده می شود.

این نوع آزمایش دارای چندین مزیت است که یکی از مهمترین آنها این است که چندین مورد را بررسی می کند که ممکن است الگوی از پیش تعریف شده مورد استفاده توسط یک تستر فنی را از دست بدهد. به عنوان مثال، نحوه حرکت یک کاربر در یک برنامه تنها با مشاهده اقدامات یک کاربر واقعی قابل پاسخگویی است. در این صورت، همه مردم برای مشاهده منصفانه باید دارای نقصی باشند.

  1. **تولید گزارش‌ها و اشتراک‌گذاری آن‌ها با سهامداران: **در نهایت، برای اطمینان از همگام بودن طرح آزمایش و نتایج نهایی آزمایش، آزمایش‌کنندگان گزارشی ایجاد می‌کنند که پایان دسترسی آزمایشی برای برنامه‌های تلفن همراه را نشان می‌دهد. گزارش باید شامل مناطق دسترسی تحت پوشش و نحوه رسیدگی به آنها در طول آزمایش باشد. آمار و نمودار نمایش باید برای تجزیه و تحلیل سریع و آسان برای ذینفعان غیر فنی با درصد موفقیت تعریف شده برای هر یک از آنها ارائه شود.

تست دسترس‌پذیری هم برای برنامه‌های موبایل و هم برای برنامه‌های وب ضروری است تا اطمینان حاصل شود که برای همه، از جمله افراد دارای معلولیت، قابل دسترسی هستند. همچنین، آزمایش دسترسی بر روی مرورگرها، دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف برای اطمینان از پوشش تست جامع بسیار مهم است.

برای دستیابی به این هدف، توسعه‌دهندگان و آزمایش‌کنندگان از پلتفرم‌های آزمایش مبتنی بر ابر مانند LambdaTest استفاده می‌کنند که راه‌حلی قوی برای آزمایش دسترسی در مرورگرها و سیستم‌عامل‌های مختلف ارائه می‌دهد. LambdaTest یک پلت فرم تست مبتنی بر هوش مصنوعی است که به توسعه دهندگان و مهندسان QA اجازه می دهد تست دسترسی را در محیط های واقعی در فضای ابری انجام دهند.

توسعه‌دهندگان و آزمایش‌کنندگان همچنین می‌توانند با استفاده از چارچوب‌های محبوب مانند Selenium و Cypress، تست دسترسی را در LambdaTest خودکار کنند. برای شروع با تست دسترسی خودکار در LambdaTest، راهنمای دسترسی به اتوماسیون را بررسی کنید.

چک لیست برای تست دسترسی به موبایل

قبل از شروع به آزمایش برنامه تلفن همراه، باید تمام ارکان دسترسی برای برنامه های تلفن همراه را بدانید که می توانید موارد آزمایش را حول آنها بسازید.

به عنوان یک آزمایش‌کننده، همیشه موارد زیر را در چرخه‌های تست دسترس‌پذیری قرار دهید.

  • **اختلالات بینایی: **36٪ از کل جمعیت با اختلالات بینایی سر و کار دارند – WHO. این اختلالات کاربر را از دیدن نرمال برنامه منع می کند و در انجام اقدام بر روی آن مشکل ایجاد می کند. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده و آزمایش‌کننده، مشکلات بینایی در اولویت قرار دارند و در عین حال برنامه ما را در دسترس عموم قرار می‌دهند، زیرا رایج‌ترین ناتوانی امروزی است.

اگر کاربر نتواند اپلیکیشن موبایل را ببیند، بخشی که یک توسعه دهنده باید روی آن تمرکز کند، صفحه خوان هایی است که می توانند همه چیز را بخوانند.

بنابراین، برای اختلالات بینایی، ویژگی های شنوایی باید وجود داشته باشد و برای همه عناصر کار کند. تسترها همچنین باید روی عناصر گرافیکی مانند تصاویر تمرکز کنند. تصاویر باید حاوی “متن جایگزین” تا بتوان آن را خوانده و مرجع تصویر را در اختیار کاربر قرار داد.

  • **اختلالات شنوایی: ** امروزه 1.5 میلیارد نفر از ناتوانی های شنوایی رنج می برند – WHO این به معنای مشکلات در شنیدن صدا در محدوده طبیعی به طور جزئی یا کامل است. انتظار می‌رود این تعداد تا سال 2050 بیش از 60 درصد افزایش یابد. بنابراین، اگر ویژگی‌های مربوط به ناتوانی‌های شنوایی را امروز در برنامه خود نگه داریم، برای سال‌های آینده برای کاربر و کسب‌وکار مفید خواهد بود.

  • اختلالات شناختی: ** طبق CDC، **11 درصد افراد از اختلالات شناختی رنج می برند و این تعداد نیز در طول سال ها رشد نشان داده است و پیش بینی می شود در آینده نیز افزایش یابد. اختلال شناختی با ناتوانی کاربر در تمرکز، به خاطر سپردن چیزی برای مدت طولانی، یا پردازش داده ها با سرعت عادی همراه است.

  • تأیید کنید که تصاویر در کنار متن وجود دارند زیرا خواندن عناصر متنی برای مخاطبان نارساخوان دشوار است.

  • استفاده از تکمیل خودکار را در عناصری مانند فیلدهای جستجو برای کمک به کسانی که مرتبط با حافظه هستند تأیید کنید

  • بررسی کنید که عناصر از یکدیگر قابل تشخیص باشند.

  • بررسی کنید که عناصر متنی به راحتی قابل خواندن هستند، اندازه فونت راحت است، و فضای کافی بین هر کلمه و هر جمله وجود دارد.

  • ناتوانی های حرکتی: ناتوانی حرکتی به زمانی گفته می شود که کاربر در حرکت عضلات یا کنترل اعمال خود فراتر از یک نقطه با مشکل مواجه شود. از آنجایی که هر کاربر در هر نقطه ای ممکن است با ناتوانی حرکتی مواجه شود، توسعه دهندگان و آزمایش کنندگان همیشه باید راه حل هایی را برای آن بگنجانند.

  • **سازگاری با فناوری کمکی: **فناوری کمکی یک دستگاه سخت افزاری فیزیکی است که از طریق بلوتوث یا کابل به موبایل متصل می شود و به کاربر در کارکرد برنامه کمک می کند. همچنین می تواند یک نرم افزار از پیش نصب شده یا از یک شخص ثالث باشد. یک نمونه محبوب از یک فناوری کمکی، صفحه خوانی است که متن را از روی صفحه نمایش برای افراد دارای ناتوانی حرکتی و بینایی می خواند.

  • **وجود سیستم بازخورد: **سیستم بازخورد رسانه ای است که از طریق آن کاربر نهایی می تواند افکار، پیشنهادات و مشکلات خود را برای توسعه دهندگان و آزمایش کنندگان به تصویر بکشد. این می تواند یک فرم کوتاه در انتهای صفحه یا یک نظرسنجی سریع برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخاطبان باشد.

بهترین روش ها برای آزمایش دسترسی به تلفن همراه

برای اطمینان از اینکه آزمایش‌کننده فرآیند آزمایش دسترسی برای برنامه‌های تلفن همراه را دنبال می‌کند و وظایفی که انجام می‌دهند در بهینه‌ترین ماهیت خود هستند، آنها باید چند روش برتر را دنبال کنند.

  • **قابلیت دسترسی را در طرح آزمایشی لحاظ کنید: **اجرای قابلیت دسترسی برای اپلیکیشن های موبایل با طرح آزمایشی شروع می شود. تمام الزامات، استراتژی ها، طراحی و هر کاری که یک تستر در طول چرخه انجام خواهد داد را تعریف می کند. گنجاندن قابلیت دسترسی در طرح آزمون تضمین می‌کند که تمام عناصر آزمایش با قابلیت دسترسی در هسته آن شکل می‌گیرند.

  • قابلیت دسترسی را در طراحی لحاظ کنید: برنامه آزمایش و توسعه عموماً فقط استراتژی های آزمایش و توسعه را در نظر می گیرد. در حالی که فقط بر روی طرح آزمایشی تمرکز می کنیم، می توانیم اجرای قابلیت دسترسی را از دست بدهیم، زیرا بسیاری از موارد به نحوه طراحی وب سایت توسط طراحان UI/UX بستگی دارد، به خصوص زمانی که افراد کم بینا را در نظر می گیریم.

گنجاندن طراحان در این فرآیند به شکل‌دهی برنامه مطابق با قابلیت دسترسی از اولین مرحله توسعه کمک می‌کند و کار آزمایش‌کننده را بسیار آسان‌تر می‌کند.

  • **از ابزارهای دسترسی استفاده کنید: ** معیارهای دسترسی باید مقادیر دقیقی داشته باشند. به عنوان مثال، تضاد برای اختلال بینایی باید بین یک نسبت خاص باشد. به طور مشابه، دستگاه های شنوایی باید بسته به سناریو، صدا را بین مقادیر نسبت دسی بل ثابت ارائه دهند.

اندازه گیری همه اینها به صورت دستی دشوار است. ابزارهای دسترس‌پذیری برای پشتیبانی از تست دسترسی با ویژگی‌هایی طراحی شده‌اند که از دقت و دقت بالا در پارادایم‌های مختلف تست پشتیبانی می‌کنند.

  • **روی یک دسترسی واحد تمرکز نکنید: **دسترسی یک اصطلاح بزرگ است. این آسیب‌پذیری‌های زیادی را شامل می‌شود و هیچ اولویت کم یا زیاد در بین آنها وجود ندارد، حتی اگر برخی از طریق آمار چنین چیزی را پیشنهاد کنند.

تمرکز بر دسترسی واحد و کنار گذاشتن دیگران، یک سوال اخلاقی و اخلاقی تیم آزمایش و توسعه است. حتی اگر به طور جزئی انجام شود، توجه خاص به همه انواع مسائل دسترسی عمل خوبی است.

در حوزه‌های حساس آزمایش مانند دسترسی به برنامه‌های تلفن همراه، آزمایش‌کنندگان باید فراتر از درآمدهای کسب‌وکار نگاه کنند و برنامه‌ای ایجاد کنند که با الگوهای فراگیر از مرزها گذشته است.

نتیجه گیری

از هر 6 نفر 1 نفر حداقل از یک مشکل دسترسی رنج می برد. این باعث می‌شود که افرادی که پشت برنامه‌ریزی، توسعه و آزمایش برنامه هستند، به یک نگرانی جدی تبدیل شود تا هر کسی بدون توجه به مشکلاتی که با آن مواجه است، هدف خود را برآورده کند.

اولین گام در ساخت چنین برنامه ای، جمع آوری تمام دانش در مورد مسائل دسترسی و نحوه برخورد با آنهاست. پس از مشخص شدن این موضوع، انجام تست دسترسی برای برنامه های تلفن همراه آسان خواهد بود. تنها چیزی که یک تستر اکنون به آن نیاز دارد برنامه ریزی خوب، ابزار خوب و افراد خوب برای آزمایش اولیه و بازخورد است. هنگامی که همه این عناصر توسط تیم آزمایش به دست آمد، آنها آماده انجام مسئولیت های اخلاقی، اخلاقی و حرفه ای خود در قبال جهان هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا