برنامه نویسی

شبکه اجتماعی Bluesky چیست؟ و چرا توسعه دهندگان در مورد آن هیجان زده هستند؟

به نظر می‌رسد فید توییتر من درباره پیوستن افراد یا درخواست دعوت‌ها به Bluesky است. من به اندازه کافی خوش شانس بودم که این هفته دعوت نامه ای دریافت کردم تا بتوانم آن را بررسی کنم، و تجربه کاربری بسیار شبیه توییتر است، اما آنچه در پشت صحنه می گذرد واقعاً جالب است.

شبکه اجتماعی Bluesky چیست؟

Bluesky Social یک پلتفرم رسانه اجتماعی غیرمتمرکز با ماموریت ایجاد یک اکوسیستم رسانه اجتماعی باز است که در آن توسعه دهندگان می توانند بسازند و نوآوری کنند و کاربران کنترل بیشتری بر روی خدماتی که استفاده می کنند دارند. برخلاف توییتر، Bluesky به طور کامل به هیچ پشته ای متعهد نیست و موارد استفاده را برای بلاک چین می بیند، اما یک بلاک چین نیست.

“بزرگترین و بلندمدت هدف ایجاد یک پروتکل بادوام و باز برای گفتگوی عمومی است. این که متعلق به هیچ سازمانی نباشد بلکه تا حد امکان توسط بسیاری از سازمان ها مشارکت داشته باشد. و اینکه با همان اصول در اینترنت متولد و تکامل یافته است.» – جک دورسی

Bluesky بر اساس پروتکل AT ساخته شده است، همچنین به عنوان پروتکل انتقال تأیید اعتبار شناخته می شود – یک فناوری جدید که به افراد اجازه می دهد دارایی های دیجیتال و داده ها را بین شبکه های مختلف بلاک چین منتقل کنند. بلاک چین را به عنوان نوعی دفتر کل دیجیتالی در نظر بگیرید که تمام تراکنش هایی که روی آن اتفاق می افتد را ثبت می کند. با این حال، هر بلاک چین مانند جزیره جداگانه خود با دفتر کل خود است و جابجایی چیزها بین این جزایر دشوار است.

پروتکل AT این مشکل را با ایجاد راهی برای افراد برای جابجایی ایمن بین این شبکه‌های بلاک چین مختلف بدون نیاز به مراجعه به واسطه‌ها یا شرکت‌های دیگری که ممکن است سرعت کارها را کند کرده یا هزینه‌های اضافی دریافت کنند، حل می‌کند. در عوض، پروتکل AT از ابزارهای ویژه ای استفاده می کند تا بررسی کند که هر چیزی که منتقل می شود معتبر است و دستکاری نشده است.

در اینجا راه دیگری برای فکر کردن به معنای پروتکل AT وجود دارد: فرض کنید شما در ایالات متحده زندگی می کنید و می خواهید 100 دلار برای دوست خود که در اروپا زندگی می کند بفرستید. شما یک حساب بانکی در بانک A در ایالات متحده دارید، در حالی که دوست شما یک حساب بانکی در بانک B در اروپا دارد. به طور معمول، برای انتقال پول بین دو بانک باید از طریق یک واسطه مانند خدمات انتقال سیمی بروید. این فرآیند می‌تواند کند و پرهزینه باشد، زیرا ممکن است واسطه کارمزد دریافت کند و نرخ ارز ممکن است مطلوب نباشد.

با این حال، با پروتکل AT، می‌توانید 100 دلار را مستقیماً از حساب بانکی خود به حساب بانکی دوست خود، بدون نیاز به مراجعه به واسطه، انتقال دهید.

مزایای Bluesky

سر و صدای زیادی در مورد برخی از تفاوت های توییتر و Bluesky وجود دارد. استفاده از Bluesky نسبت به پلتفرم های رسانه های اجتماعی سنتی مزایای متعددی دارد:

  • کنترل کاربر و حفظ حریم خصوصی: با یک معماری غیرمتمرکز، کاربران کنترل بیشتری بر روی داده های خود دارند و می توانند بدون تکیه بر یک پلتفرم متمرکز واحد، تعامل با دیگران را انتخاب کنند. این رویکرد همچنین ممکن است حریم خصوصی کاربر بهتری را ارائه دهد، زیرا داده‌های کاربر در چندین سرور توزیع می‌شود و متعلق به یک شرکت یا مدیریت نمی‌شود.

  • نوآوری و رقابت: با ایجاد یک استاندارد باز برای رسانه‌های اجتماعی، توسعه‌دهندگان فرصت‌های بیشتری برای ساخت برنامه‌ها و سرویس‌های جدیدی دارند که می‌توانند با برنامه‌های موجود تعامل داشته باشند. این می تواند نوآوری و رقابت در فضای رسانه های اجتماعی را تشویق کند و منجر به محصولات و خدمات بهتر برای کاربران شود.

  • کاهش خطر سانسور: یک معماری غیرمتمرکز به طور بالقوه می تواند خطر سانسور را کاهش دهد زیرا هیچ نهاد یا نقطه مرکزی کنترلی وجود ندارد. اگر یک سرور یا گره حذف یا سانسور شود، کاربران همچنان می توانند از طریق سرورها یا گره های دیگر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

Devs Building چیست؟

در حال حاضر پروژه های متن باز متنوعی برای Bluesky ساخته شده است، از جمله ربات ها، ابزارها و برنامه های کاربردی. در اینجا چند نمونه هستند:

  • فیدهای RSS اگر هنوز از Bluesky استفاده نکرده‌اید، اما می‌دانید که چه کسی در حال صحبت کردن است و می‌خواهید بدانید درباره چه چیزی صحبت می‌کند، راهی برای انجام این کار وجود دارد. یا اگر از Bluesky استفاده می کنید و می خواهید محتوای خود را خارج از پلتفرم به اشتراک بگذارید، می توانید محتوای خود را از طریق یک RSS Reader به اشتراک بگذارید. می‌توانید Bluestream، یک پروژه TypeScript + Deno را به صورت زنده اینجا ببینید.

  • پست های لایک شده: می خواهید ببینید دیگران چه چیزی را دوست دارند؟ به لطف Bluesky Liked Posts، یک پروژه TypeScript که به شما امکان می دهد یک نام کاربری به ورودی اضافه کنید، که سپس تمام پست های پسندیده شده را در یک فید نمایش می دهد، می توانید همه اینها را در یک مکان پیدا کنید. شما می توانید آن را در عمل در اینجا ببینید.

  • نظرسنجی: گاهی اوقات خوب است که بتوانید از فالوورهای خود نظرسنجی کنید. Poll.blue این ویژگی را فراهم می کند و با اجازه دادن یک رای برای هر آدرس IP از رای تکراری جلوگیری می کند. این پروژه TypeScript + Deno را بررسی کنید.

اسکرین شات از نظرسنجی من

  • برنامه افزودنی Chrome: آیا می خواهید بدون خروج از برگه مرورگر خود به Bluesky پست کنید؟ یک افزونه کروم برای آن وجود دارد! OmniATP آن را به یک تجربه سریع‌تر تبدیل می‌کند و تضمین می‌کند که در جدول زمانی تمام دنبال‌کنندگان مورد علاقه‌تان غرق نشوید. و از آنجایی که این یک پروژه منبع باز است، می توانید مخزن را بررسی کنید و در این پروژه Vue + TypeScript مشارکت کنید.
  • و فقط برای انتشار مقداری مثبت در جدول زمانی، ربات Hugfairy وجود دارد که برای هر کسی در پلتفرم آغوش می فرستد.

تصویر Hugfairy

اگر علاقه مند به مشارکت مستقیم با Bluesky هستید، مخزن atproto آنها را بررسی کنید. اگر می‌خواهید با Api Bluesky شروع کنید، الگوی کیت شروع آلیس را بررسی کنید. و اگر در حال ساختن با آن، ارسال PR یا نوشتن کد هستید، کد خود را با برجسته کردن آن در OpenSauced تقویت کنید تا دیگران بتوانند آن را ببینند! دوست دارید بعد از Bluesky چه چیزی را ببینید؟ در نظرات زیر به ما اطلاع دهید، و شاید به زودی آن را در نکات برجسته ما ببینید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا