برنامه نویسی

کمی در مورد نسخه سازی کد

دانشی موازی با زبان های برنامه نویسی، اما برای هر توسعه دهنده ای بسیار مهم است، نسخه سازی کد است. همانطور که از نام آن پیداست، دانش مربوط به نسخه سازی و/یا ذخیره نسخه های یک برنامه کاربردی است.

به عبارت دیگر، به نظر یک چیز رایج است، مانند ذخیره چندین فایل از نسخه های مختلف در برخی پوشه ها. با این حال، در عمل، نسخه‌سازی کد چیزی سازمان‌دهی‌شده‌تر و کمی پیچیده‌تر است.


نسخه سازی چیست؟

هر پروژه به صورت مرحله ای انجام می شود و عملکردها کم کم پیاده سازی یا بهبود می یابند. بنابراین لازم است نسخه هایی ایجاد شود که در صورت بروز هرگونه اتفاق غیرقابل پیش بینی هر زمان که لازم باشد مجدداً از سر گرفته شوند.

به عبارت دیگر، نسخه‌سازی کد مانند داشتن چندین فایل است که هر کدام نسبت به گذشته بهبود یافته است. با این حال، این نسخه ها به جای اینکه فایل های زیادی را ذخیره کنند – که در محاسبات و به طور کلی برای سازمان غیر عملی است – در کد ساخته می شوند.

نسخه‌سازی کد بخشی از شیوه‌های برنامه‌نویسی خوب است و برای یک سازمان پروژه مهم است، به کار تیمی کمک می‌کند و همچنین یک «پشتیبان» از همه تغییرات ایجاد می‌کند.

چگونه نسخه سازی انجام دهیم؟

نسخه‌سازی کد در طول ساخت کد توسط توسعه‌دهنده، با استفاده از ترمینال IDE انتخابی – جایی که کد نوشته شده است – یا در ترمینال خود رایانه انجام می‌شود.

برای انجام نسخه سازی، از ابزارهای خاصی برای این کار استفاده می شود که سیستم های کنترل نسخه نامیده می شوند. Git بودن، بهترین شناخته شده و دارای چندین ویژگی است که به این سازمان کمک می کند.

باید بر روی رایانه شما نصب و پیکربندی شود تا به صورت محلی کار کند. این رابط بصری ندارد، – اگرچه می توانید یکی را نصب کنید، GitKraken معروف ترین آن است – به همین دلیل است که باید از ترمینال برای ایجاد نسخه های خود استفاده کنید.

علاوه بر این، خود نسخه‌سازی نیز به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود، زیرا هم مخزن محلی و هم یک مخزن راه دور را در نظر می‌گیرد. بنابراین، Git وظیفه کمک به سازماندهی کد و همچنین ارسال آن به یک مخزن راه دور را دارد.

برای اینکه بتوانید نسخه سازی کد را انجام دهید، باید دستورات ترمینال را بدانید که مخازن، commit ها و نسخه های معکوس را ایجاد می کنند.

درباره GitHub چطور؟

بسیاری از مردم فکر می کنند که Git و Github یکسان هستند، اما اینطور نیست. Github ابزاری برای جمع آوری مخازن از راه دور است. از Git امکان ارسال تغییرات کد به طور مستقیم به Github وجود دارد.

یعنی Github به عنوان یک مکان راه دور برای ذخیره کد و نسخه های آن کار می کند. بنابراین، به طور گسترده در تیم ها استفاده می شود، زیرا همه می توانند کارهایی را که از راه دور انجام می شود ارسال کنند و همه چیز را در همان مخزن راه دور Github جمع آوری کنند.

همچنین به عنوان یک رابط بصری برای Git دیده می شود، زیرا شاخه ها و سایر جزئیات را به روشی ساده تر از ترمینال نشان می دهد. در عمل، مانند “ذخیره” نسخه خود در یک سرویس ابری است.

با گرد هم آوردن مخازن یک برنامه نویس، Github همچنین به یک شبکه اجتماعی و یک نمونه کار تبدیل شده است، زیرا مخازن عمومی برای افراد قابل دسترسی است. بنابراین، جالب است که هر برنامه نویسی یک Github دارد و نسخه سازی کد را با آن آموزش می دهد.

برخی از نرم افزارها

اکنون با 5 مورد از بهترین ابزارهای کنترل نسخه آشنا شوید.

یکی از محبوب ترین سیستم های کنترل نسخه، به ویژه در پروژه های متن باز است. این عمدتا به دلیل محبوبیت GitHub، یک پلت فرم برای کد میزبانی است. اگرچه می توان از آن در ابزارهای دیگر استفاده کرد، اما GIT یکی از ابزارهایی است که بیشترین تأثیر را در این زمینه داشته است.

از مزایای اصلی این ابزار می توان به طراحی داخلی و رابط کاربری، کارایی و کارایی نرم افزار اشاره کرد. این بدان معنی است که استفاده از آن خوشایند است، به تمام اهداف کنترل نرم افزار خوب دست می یابد و سریع است. علیرغم اینکه ابزار اصلی کنترل نسخه نرم افزار موجود در بازار است، کنترل های کمی پیچیده تری نسبت به سایر نرم افزارها دارد.

این بدان معناست که کارمندان برای استفاده صحیح از این ابزار باید یک سری مفاهیم عمیق‌تر مربوط به کنترل نسخه نرم‌افزار را درک کنند. با وجود این، این یک ابزار کنترل نسخه توزیع شده است، به این معنی که برای استفاده در تیم های بزرگ که توسعه دهندگان از نظر جغرافیایی در یک مکان قرار ندارند، مناسب است.


Mercurial یک ابزار کنترل نسخه نرم افزاری است که توسط شرکت های بزرگی مانند فیس بوک و گوگل استفاده می شود. این بسیار کارآمد است، به این معنی که می تواند عملکردهای اساسی یک کنترل نرم افزاری خوب را به خوبی انجام دهد.

Mercurial یک ابزار بسیار سریع در اجرای دستورات است و هنوز هم برای تیم های بزرگ بسیار خوب کار می کند، جایی که توسعه دهندگان همه در یک مکان کار نمی کنند. این به این دلیل است که یک ابزار کنترل نسخه توزیع شده است.

این ابزار بسیاری از نکات منفی را که توسط منتقدان به آن اشاره شده است ندارد. برای مثال، استفاده از آن در مقایسه با Subversion کمی پیچیده تر است. با این حال، یادگیری آن توسط تیم های توسعه همچنان آسان و سریع است و دارای تدابیر امنیتی برای جلوگیری از خطا است.


در محیط شرکتی، Subversion یک ابزار کنترل نسخه نرم افزاری است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. در اجرای عملکردهای سیستم بسیار سریع است و هنوز یکی از ساده ترین ها برای استفاده است. به این معنی که با دانش اولیه مفاهیم مربوط به کنترل نسخه، امکان اجرای دستورات در ابزار وجود دارد. تیم در این زمینه نیز به سرعت یاد می گیرد.

یکی از مشکلات Subversion انتقاد از کارایی نرم افزار است. در گذشته، این ابزار برای انجام عملکردهای کلیدی یک کنترل نسخه موثر تلاش کرده است. با این حال، به نظر می رسد آخرین نسخه های منتشر شده تمام مواردی را که به عنوان نقطه ضعف برنامه ذکر شده بود، حل کرده است.

Subversion یک ابزار کنترل نسخه متمرکز است. این بدان معنی است که برای همه تیم ها مناسب نیست، فقط برای تیم هایی که کوچکتر هستند – تنها با چند ده توسعه دهنده – و در یک فضای فیزیکی جمع شده اند.


TFS – مخفف Team Foundation Server – یکی دیگر از ابزارهای کنترل نسخه نرم افزار است که می تواند در شرکت شما استفاده شود. این یک سری ویژگی های جالب را به همراه دارد، به خصوص اگر از متدولوژی های چابک در شرکت خود استفاده کنید.

این به این دلیل است که مدیریت پروژه را از طریق SCRUM یا CMMI امکان پذیر می کند. همچنین امکان استفاده به صورت متمرکز یا توزیع شده را فراهم می کند، هم برای تیم هایی که فضای فیزیکی مشابهی دارند و هم برای تیم هایی که از راه دور کار می کنند مناسب است. یکی دیگر از مزایای ارائه شده توسط این سیستم عدم محدودیت رشد و ادغام مستقیم با مایکروسافت آفیس است.


CVS یکی از قدیمی ترین ابزارهای کنترل نرم افزاری موجود در بازار است. اولین نسخه آن در سال 1968 ساخته شد. بزرگترین نقطه ضعف این ابزار این است که یک فناوری قدیمی به حساب می آید. با این حال، هنوز هم به طور گسترده توسط تیم های توسعه دهندگان استفاده می شود.

عملکرد آن بسیار ساده است. این بدان معنی است که تیم شما می تواند به سرعت یاد بگیرد که چگونه از همه عملکردهای CVS به طور موثر استفاده کند.


دانستن نحوه صحیح کد ورژن برای هر برنامه نویسی ضروری است و بنابراین دانش اولیه آن منطقه محسوب می شود. هیچ راهی برای توسعه کد بدون نسخه صحیح آن وجود ندارد.

اکنون که اصول نسخه‌سازی و برخی از نرم‌افزارهای خود را درک کرده‌اید، باید دستورات استفاده از آنها را بدانید و این دقیقاً موضوع مقاله بعدی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا