اشیاء در جاوا اسکریپت: راهنمای جامع
Summarize this content to 400 words in Persian Lang
کاوش در واژههای شیء، ویژگیها، روشها، و ساختارشکنی شیء، سازندههای سفارشی، مکانیزم ارث بردن و شیء، و اشیاء داخلی
اشیاء جاوا اسکریپت برای زبان اساسی هستند و به عنوان کانتینرهای همه کاره برای داده ها و عملکردها عمل می کنند. در این مقاله، جنبههای مختلف اشیاء، از ایجاد آنها با استفاده از واژههای شیء تا موضوعات پیشرفتهتر مانند روشها و تخریب ساختار را بررسی میکنیم.
Object Literals: ایجاد اشیا به سادگیاشیاء واقعی ساده ترین راه برای ایجاد اشیا در جاوا اسکریپت هستند. آنها به شما این امکان را می دهند که یک شی و ویژگی های آن را به صورت مختصر با استفاده از پرانتزهای مجعد {} تعریف کنید.
// Example of an object literal
let person = {
firstName: ‘Sadanand’,
lastName: ‘Gadwal’,
age: 30,
greet: function() {
return `Hello, my name is ${this.firstName} ${this.lastName}.`;
}
};
وارد حالت تمام صفحه شوید
از حالت تمام صفحه خارج شوید
در این مثال:firstName، lastName و age ویژگی های شخص شی هستند.greet متدی است که با استفاده از عبارت تابع در داخل شی تعریف شده است.
دسترسی به ویژگی های شیبا استفاده از علامت نقطه می توانید به ویژگی های شی دسترسی پیدا کنید (object.property) یا علامت براکت (object[‘property’]).
console.log(person.firstName); // Output: Sadanand
console.log(person[‘age’]); // Output: 30
console.log(person.greet()); // Output: Hello, my name is Sadanand.
وارد حالت تمام صفحه شوید
از حالت تمام صفحه خارج شوید
افزودن و اصلاح خواصاشیاء در جاوا اسکریپت قابل تغییر هستند، بنابراین می توانید ویژگی های جدید اضافه کنید یا پس از ایجاد شی، ویژگی های موجود را تغییر دهید.
person.email=”sadanand.gadwal@example.com”;
person.age = 23; // Modifying existing property
console.log(person.email); // Output: sadanand.gadwal@example.com
console.log(person.age); // Output: 23
وارد حالت تمام صفحه شوید
از حالت تمام صفحه خارج شوید
روشهای شی: افزودن قابلیتمتدها توابعی هستند که درون اشیاء تعریف شده اند و به آنها اجازه می دهند تا اقدامات مربوط به داده های شی را انجام دهند.
let car = {
brand: ‘Mahindra’,
model: ‘Thar’,
year: 2024,
displayInfo: function() {
return `${this.year} ${this.brand} ${this.model}`;
}
};
console.log(car.displayInfo()); // Output: 2024 Mahindra Thar
وارد حالت تمام صفحه شوید
از حالت تمام صفحه خارج شوید
تخریب شی: ساده کردن دسترسیساختارشکنی اشیاء راهی مختصر برای استخراج خواص از اشیا و اتصال آنها به متغیرها فراهم می کند.
let { firstName, lastName } = person;
console.log(firstName); // Output: Sadanand
console.log(lastName); // Output: Gadwal
وارد حالت تمام صفحه شوید
از حالت تمام صفحه خارج شوید
مثال دنیای واقعی: مدیریت محصولاتتصور کنید در حال ساخت یک وب سایت تجارت الکترونیک هستید که در آن باید محصولات را مدیریت کنید. هر محصول می تواند ویژگی های مختلفی مانند نام، قیمت و دسته بندی داشته باشد. برای نمایش این محصولات می توانید از اشیاء استفاده کنید:
let product1 = {
name: ‘Laptop’,
price: 105000,
category: ‘Electronics’,
getDescription: function() {
return `${this.name} – Rs ${this.price}`;
}
};
let product2 = {
name: ‘Smartphone’,
price: 60000,
category: ‘Electronics’,
getDescription: function() {
return `${this.name} – Rs ${this.price}`;
}
};
console.log(product1.getDescription()); // Output: Laptop – Rs 105000
console.log(product2.getDescription()); // Output: Smartphone – Rs 60000
Custom Constructors: Objects created using constructor functions with new keyword.
Custom constructors are functions used to create objects with specific properties and methods. They are invoked using the new keyword.
// Example of a constructor function
function Car(brand, model, year) {
this.brand = brand;
this.model = model;
this.year = year;
this.displayInfo = function() {
return `${this.year} ${this.brand} ${this.model}`;
};
}
// Creating objects using the constructor
let myCar = new Car(‘Tata’, ‘harrier’, 2024);
let anotherCar = new Car(‘Mahindra’, ‘Thar’, 2024);
console.log(myCar.displayInfo()); // Output: 2024 Tata Harrier
console.log(anotherCar.displayInfo()); // Output: 2024 Mahindra Thar
وارد حالت تمام صفحه شوید
از حالت تمام صفحه خارج شوید
در این مثال:
Car یک تابع سازنده است که نحوه ایجاد یک شیء Car را تعریف می کند.
خواص (مارک، مدل، سال) با استفاده از این تخصیص داده می شود.
متد displayInfo در تابع سازنده برای نمایش اطلاعات خودرو تعریف شده است.
سازنده های سفارشی امکان ایجاد چندین شی از یک نوع با ویژگی ها و روش های مشترک را فراهم می کنند.
نمونه های اولیه: مکانیسم وراثت و گسترش شی.نمونه های اولیه در جاوا اسکریپت وراثت و گسترش شی را فعال می کنند. هر شی جاوا اسکریپت دارای یک ویژگی نمونه اولیه است که اجازه می دهد خواص و متدها از یک شی دیگر به ارث برده شوند.
// Example of using prototypes
function Person(firstName, lastName) {
this.firstName = firstName;
this.lastName = lastName;
}
Person.prototype.greet = function() {
return `Hello, my name is ${this.firstName} ${this.lastName}.`;
};
let person1 = new Person(‘Sadanand’, ‘Gadwal’);
let person2 = new Person(‘Tushar’, ‘Chavan’);
console.log(person1.greet()); // Output: Hello, my name is Sadanand Gadwal.
console.log(person2.greet()); // Output: Hello, my name is Tushar Chavan.
وارد حالت تمام صفحه شوید
از حالت تمام صفحه خارج شوید
در این مثال:
Person یک تابع سازنده است که یک شی Person را با ویژگی های firstName و lastName تعریف می کند.
متد greet به Person.prototype اضافه میشود و به تمام نمونههای Person اجازه دسترسی به آن را میدهد.
person1 و person2 نمونه هایی از Person هستند که متد greet را از Person.prototype به ارث می برند.
نمونه های اولیه استفاده کارآمد از حافظه را تسهیل می کنند و قابلیت استفاده مجدد کد را از طریق وراثت ارتقا می دهند.
اشیاء داخلی: اشیاء استاندارد مانند Array، Date، RegExp و غیره که توسط جاوا اسکریپت ارائه شده اند.جاوا اسکریپت اشیاء داخلی را فراهم می کند که نیازهای برنامه نویسی رایج را برآورده می کند، مانند کار با آرایه ها، تاریخ ها، عبارات منظم و موارد دیگر.
// Example of using built-in objects
let numbers = [1, 2, 3, 4, 5]; // Array object
let today = new Date(); // Date object
let pattern = /[a-zA-Z]+/; // RegExp object
console.log(numbers.length); // Output: 5
console.log(today.getFullYear()); // Output: current year
console.log(pattern.test(‘Hello’)); // Output: true
وارد حالت تمام صفحه شوید
از حالت تمام صفحه خارج شوید
در این مثال:
numbers نمونه ای از شی Array است که برای ذخیره لیستی از اعداد استفاده می شود.
امروز نمونه ای از شی Date است که تاریخ و زمان فعلی را نشان می دهد.
الگو نمونه ای از شی RegExp است که برای مطابقت با کاراکترهای الفبایی در رشته ها استفاده می شود.
اشیاء داخلی عملکردی قوی برای کارهای رایج در برنامه نویسی جاوا اسکریپت ارائه می دهند.
نتیجهاشیاء جاوا اسکریپت سازه های قدرتمندی هستند که به شما امکان می دهند داده ها و رفتار را در واحدهای منسجم کپسوله کنید. چه در حال ایجاد محفظه های داده ساده یا مدل سازی موجودیت های پیچیده دنیای واقعی باشید، درک اشیاء برای تسلط بر جاوا اسکریپت بسیار مهم است.در این مقاله، واژههای شئ برای ایجاد شی، دسترسی به خواص و روشها، اصلاح اشیاء، تخریب ساختار برای استخراج ویژگی راحت، و مثالی کاربردی از استفاده از اشیاء در یک سناریوی واقعی ارائه شده است.با تسلط بر این مفاهیم، به خوبی مجهز می شوید تا از قابلیت های شی گرا جاوا اسکریپت به طور موثر در پروژه های خود استفاده کنید.
زمین بازی برای جاوا اسکریپتPlaycode.io یک ویرایشگر کد آنلاین و زمین بازی است که به کاربران امکان نوشتن، ویرایش و اجرای کدهای HTML، CSS و جاوا اسکریپت را می دهد.
🌟 در ارتباط باشید! 🌟
سلام، خواننده عالی! 👋 می خواهید از آخرین بینش های من به روز بمانید، من را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید!
🐦 📸 📘 💻 🌐 💼
سادانند گدوال
کاوش در واژههای شیء، ویژگیها، روشها، و ساختارشکنی شیء، سازندههای سفارشی، مکانیزم ارث بردن و شیء، و اشیاء داخلی
اشیاء جاوا اسکریپت برای زبان اساسی هستند و به عنوان کانتینرهای همه کاره برای داده ها و عملکردها عمل می کنند. در این مقاله، جنبههای مختلف اشیاء، از ایجاد آنها با استفاده از واژههای شیء تا موضوعات پیشرفتهتر مانند روشها و تخریب ساختار را بررسی میکنیم.
Object Literals: ایجاد اشیا به سادگی
اشیاء واقعی ساده ترین راه برای ایجاد اشیا در جاوا اسکریپت هستند. آنها به شما این امکان را می دهند که یک شی و ویژگی های آن را به صورت مختصر با استفاده از پرانتزهای مجعد {} تعریف کنید.
// Example of an object literal
let person = {
firstName: 'Sadanand',
lastName: 'Gadwal',
age: 30,
greet: function() {
return `Hello, my name is ${this.firstName} ${this.lastName}.`;
}
};
در این مثال:
firstName، lastName و age ویژگی های شخص شی هستند.
greet متدی است که با استفاده از عبارت تابع در داخل شی تعریف شده است.
دسترسی به ویژگی های شی
با استفاده از علامت نقطه می توانید به ویژگی های شی دسترسی پیدا کنید
(object.property) یا علامت براکت (object[‘property’]).
console.log(person.firstName); // Output: Sadanand
console.log(person['age']); // Output: 30
console.log(person.greet()); // Output: Hello, my name is Sadanand.
افزودن و اصلاح خواص
اشیاء در جاوا اسکریپت قابل تغییر هستند، بنابراین می توانید ویژگی های جدید اضافه کنید یا پس از ایجاد شی، ویژگی های موجود را تغییر دهید.
person.email="sadanand.gadwal@example.com";
person.age = 23; // Modifying existing property
console.log(person.email); // Output: sadanand.gadwal@example.com
console.log(person.age); // Output: 23
روشهای شی: افزودن قابلیت
متدها توابعی هستند که درون اشیاء تعریف شده اند و به آنها اجازه می دهند تا اقدامات مربوط به داده های شی را انجام دهند.
let car = {
brand: 'Mahindra',
model: 'Thar',
year: 2024,
displayInfo: function() {
return `${this.year} ${this.brand} ${this.model}`;
}
};
console.log(car.displayInfo()); // Output: 2024 Mahindra Thar
تخریب شی: ساده کردن دسترسی
ساختارشکنی اشیاء راهی مختصر برای استخراج خواص از اشیا و اتصال آنها به متغیرها فراهم می کند.
let { firstName, lastName } = person;
console.log(firstName); // Output: Sadanand
console.log(lastName); // Output: Gadwal
مثال دنیای واقعی: مدیریت محصولات
تصور کنید در حال ساخت یک وب سایت تجارت الکترونیک هستید که در آن باید محصولات را مدیریت کنید. هر محصول می تواند ویژگی های مختلفی مانند نام، قیمت و دسته بندی داشته باشد. برای نمایش این محصولات می توانید از اشیاء استفاده کنید:
let product1 = {
name: 'Laptop',
price: 105000,
category: 'Electronics',
getDescription: function() {
return `${this.name} - Rs ${this.price}`;
}
};
let product2 = {
name: 'Smartphone',
price: 60000,
category: 'Electronics',
getDescription: function() {
return `${this.name} - Rs ${this.price}`;
}
};
console.log(product1.getDescription()); // Output: Laptop - Rs 105000
console.log(product2.getDescription()); // Output: Smartphone - Rs 60000
Custom Constructors: Objects created using constructor functions with new keyword.
Custom constructors are functions used to create objects with specific properties and methods. They are invoked using the new keyword.
// Example of a constructor function
function Car(brand, model, year) {
this.brand = brand;
this.model = model;
this.year = year;
this.displayInfo = function() {
return `${this.year} ${this.brand} ${this.model}`;
};
}
// Creating objects using the constructor
let myCar = new Car('Tata', 'harrier', 2024);
let anotherCar = new Car('Mahindra', 'Thar', 2024);
console.log(myCar.displayInfo()); // Output: 2024 Tata Harrier
console.log(anotherCar.displayInfo()); // Output: 2024 Mahindra Thar
در این مثال:
- Car یک تابع سازنده است که نحوه ایجاد یک شیء Car را تعریف می کند.
- خواص (مارک، مدل، سال) با استفاده از این تخصیص داده می شود.
- متد displayInfo در تابع سازنده برای نمایش اطلاعات خودرو تعریف شده است.
- سازنده های سفارشی امکان ایجاد چندین شی از یک نوع با ویژگی ها و روش های مشترک را فراهم می کنند.
نمونه های اولیه: مکانیسم وراثت و گسترش شی.
نمونه های اولیه در جاوا اسکریپت وراثت و گسترش شی را فعال می کنند. هر شی جاوا اسکریپت دارای یک ویژگی نمونه اولیه است که اجازه می دهد خواص و متدها از یک شی دیگر به ارث برده شوند.
// Example of using prototypes
function Person(firstName, lastName) {
this.firstName = firstName;
this.lastName = lastName;
}
Person.prototype.greet = function() {
return `Hello, my name is ${this.firstName} ${this.lastName}.`;
};
let person1 = new Person('Sadanand', 'Gadwal');
let person2 = new Person('Tushar', 'Chavan');
console.log(person1.greet()); // Output: Hello, my name is Sadanand Gadwal.
console.log(person2.greet()); // Output: Hello, my name is Tushar Chavan.
در این مثال:
- Person یک تابع سازنده است که یک شی Person را با ویژگی های firstName و lastName تعریف می کند.
- متد greet به Person.prototype اضافه میشود و به تمام نمونههای Person اجازه دسترسی به آن را میدهد.
- person1 و person2 نمونه هایی از Person هستند که متد greet را از Person.prototype به ارث می برند.
نمونه های اولیه استفاده کارآمد از حافظه را تسهیل می کنند و قابلیت استفاده مجدد کد را از طریق وراثت ارتقا می دهند.
اشیاء داخلی: اشیاء استاندارد مانند Array، Date، RegExp و غیره که توسط جاوا اسکریپت ارائه شده اند.
جاوا اسکریپت اشیاء داخلی را فراهم می کند که نیازهای برنامه نویسی رایج را برآورده می کند، مانند کار با آرایه ها، تاریخ ها، عبارات منظم و موارد دیگر.
// Example of using built-in objects
let numbers = [1, 2, 3, 4, 5]; // Array object
let today = new Date(); // Date object
let pattern = /[a-zA-Z]+/; // RegExp object
console.log(numbers.length); // Output: 5
console.log(today.getFullYear()); // Output: current year
console.log(pattern.test('Hello')); // Output: true
در این مثال:
- numbers نمونه ای از شی Array است که برای ذخیره لیستی از اعداد استفاده می شود.
- امروز نمونه ای از شی Date است که تاریخ و زمان فعلی را نشان می دهد.
- الگو نمونه ای از شی RegExp است که برای مطابقت با کاراکترهای الفبایی در رشته ها استفاده می شود.
اشیاء داخلی عملکردی قوی برای کارهای رایج در برنامه نویسی جاوا اسکریپت ارائه می دهند.
نتیجه
اشیاء جاوا اسکریپت سازه های قدرتمندی هستند که به شما امکان می دهند داده ها و رفتار را در واحدهای منسجم کپسوله کنید. چه در حال ایجاد محفظه های داده ساده یا مدل سازی موجودیت های پیچیده دنیای واقعی باشید، درک اشیاء برای تسلط بر جاوا اسکریپت بسیار مهم است.
در این مقاله، واژههای شئ برای ایجاد شی، دسترسی به خواص و روشها، اصلاح اشیاء، تخریب ساختار برای استخراج ویژگی راحت، و مثالی کاربردی از استفاده از اشیاء در یک سناریوی واقعی ارائه شده است.
با تسلط بر این مفاهیم، به خوبی مجهز می شوید تا از قابلیت های شی گرا جاوا اسکریپت به طور موثر در پروژه های خود استفاده کنید.
زمین بازی برای جاوا اسکریپت
Playcode.io یک ویرایشگر کد آنلاین و زمین بازی است که به کاربران امکان نوشتن، ویرایش و اجرای کدهای HTML، CSS و جاوا اسکریپت را می دهد.
🌟 در ارتباط باشید! 🌟
سلام، خواننده عالی! 👋 می خواهید از آخرین بینش های من به روز بمانید، من را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید!
🐦 📸 📘 💻 🌐 💼
سادانند گدوال