ارز دیجیتال

پلتفرم‌های رمزنگاری همتا به همتا تحت فشار در بازار رو به کاهش

peer to peer
منبع: Pixabay / Canva

مبادلات رمزنگاری غیرمتمرکز همتا به همتا تحت فشار شدیدی قرار دارند زیرا شاهد کاهش شدید سهم کل بازار هستند.

بلومبرگ با استناد به داده‌های Kaiko گزارش داد، سهم بازار پلت‌فرم‌های رمزنگاری همتا به همتا از اوج 7 درصدی سال 2023 در مارس به 5 درصد کاهش یافته است.

صرافی‌های غیرمتمرکز شاهد کاهش ۷۶ درصدی حجم معاملات ماهانه نقطه‌ای تا ژوئن امسال به ۲۱ میلیارد دلار بودند که بیش از ۶۹ درصد کاهش برای رقبای متمرکز آنها به ۴۲۹ میلیارد دلار بود.

پیش از این، چندین نفر از صنعت کریپتو یک دوره طلایی را برای پلتفرم‌های P2P مانند Uniswap و dYdX پس از فروپاشی صرافی FTX پیش‌بینی کرده بودند که اعتماد به پلتفرم‌های متمرکزی را که کنترل توکن‌ها را در دست دارند، تضعیف کرد.

مبارزه غیرمتمرکز مبادلاتی برای رقابت با پلتفرم های متمرکز

بسیاری از صرافی های غیرمتمرکز به عنوان پاسخی به فساد در پلتفرم های متمرکز یاد می کنند. اما آن‌ها معمولاً نسبت به رقبای خود مانند Binance Holdings Ltd. یا Coinbase Global Inc در رابط‌های کاربری پیچیده، سرعت‌های آهسته‌تر و نقدینگی کمتر کوتاهی می‌کنند.

ریچارد گالوین، یکی از بنیانگذاران مدیریت سرمایه دارایی دیجیتال، به بلومبرگ گفت که علیرغم پیشرفت‌های مداوم در طراحی‌های آنها و سن نسبتاً جوان آنها کمتر از سه سال، مبادلات همتا به همتا برای اکثر سرمایه‌گذاران نهادی چالش‌برانگیز یا غیرممکن است.

اخیراً تلاش های قابل توجهی برای تقویت مبادلات همتا به همتا ظاهر شده است. Uniswap که پیشروترین محل معاملات غیرمتمرکز است، اخیراً پروتکلی را با هدف بهبود قیمت‌ها برای مشتریان از طریق تجمیع منابع متنوع نقدینگی دارایی دیجیتال معرفی کرده است.

در همین حال، شرکت بلاک چین Vertex در اوایل سال جاری با راه‌اندازی صرافی غیرمتمرکز خود موج‌هایی را ایجاد کرد و از سرعت تراکنش‌های قابل مقایسه با پلتفرم‌های متمرکز سنتی برخوردار بود.

افزایش کاربران فعال ماهانه در صرافی های غیرمتمرکز

بر اساس داده‌های Token Terminal، صرافی‌های غیرمتمرکز، اگرچه از نظر حجم معاملات با چالش‌هایی مواجه هستند، اما از سال 2020 شاهد افزایش مداوم کاربران فعال ماهانه بوده‌اند.

تعداد کاربران فعال ماهانه در بخش قابل توجهی از سال جاری از 1 میلیون کاربر فراتر رفت.

این افزایش پذیرش را می‌توان به نگرانی‌های فزاینده پیرامون ثبات پلتفرم‌های متمرکز، به ویژه با توجه به سقوط FTX به دلیل اتهامات تقلب گسترده در سال گذشته، که متعاقباً به افزایش نظارت نظارتی در صنعت منجر شد، نسبت داد.

بایننس و کوین‌بیس، غول‌های صرافی‌های کریپتو، در حالی که برای زندگی خود در ایالات متحده مبارزه می‌کنند، با نظارت نظارتی از سوی رگولاتورهای سراسر جهان روبرو هستند.

ماه گذشته، صرافی ارزهای دیجیتال EDX Markets راه اندازی شد که از سوی شرکت های برجسته ای مانند Citadel Securities، Fidelity Digital Assets و Charles Schwab Corp پشتیبانی می شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا