چه طور

نمونه ماستودون چیست؟ همه ی چیزهایی که لازم است بدانی

تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک میلیاردر طعم تلخی را در دهان بسیاری بر جای گذاشته است. افراد بیشتر و بیشتری تغییر در مدیریت توییتر را سخت می‌دانند و به سراغ گزینه‌های جایگزین می‌روند که در آن تعدیل محتوا در دست یک شرکت واحد نیست.

در هفته های اخیر، Mastodon به سرعت به عنوان یک رقیب شایسته ظاهر شده است، تا حدی به دلیل ویژگی های مشابه توییتر آن. اما جذابیت اصلی ماستودون سیستم غیرمتمرکز آن و مجموعه مواردی است که در آن سیاست گذاری و اعتدال تنها در دست کسانی است که آنها را ایجاد می کنند.

اما این نمونه های ماستودون دقیقاً چه هستند؟ و چگونه آنها گرد هم می آیند تا شبکه فراگیر Mastodon را که در آن ارتباط برقرار می شود، تشکیل دهند؟ به عنوان یک وصال جدید، زبان اولیه احتمالاً گیج کننده خواهد بود، به همین دلیل است که در این راهنما معنای نمونه های Mastodon، اینکه چگونه با عملکرد Mastodon یکپارچه هستند، مزایای چنین چارچوبی، و چگونه باید انتخاب کنید را توضیح می دهیم. آنها را بر اساس آنچه شما می خواهید. بیا بریم!

نمونه یا سرور Mastodon چیست؟

یک نمونه Mastodon همان سرور Mastodon است (و این دو اصطلاح اغلب به جای هم استفاده می شوند). و مانند یک سرور، کسانی که در آن حساب ایجاد می کنند می توانند بخشی از آن انجمن شوند و پست ها و پیام ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

نمونه‌ها یا گره‌های مختلفی وجود دارند که به عنوان جوامع کوچکی از افراد همفکر عمل می‌کنند که می‌خواهند در جریان مکالمات در آن منطقه قرار بگیرند. برای مثال، می‌توانید با ایجاد یک حساب کاربری در یک نمونه مبتنی بر فناوری، بخشی از جامعه فناوری باشید، یا به نمونه‌های بازتری مانند Mastodon Social (که دوره تأیید ندارند) بپیوندید.

کل ماستودون چیزی نیست جز مجموعه ای از این سرورهای متصل به هم، و یک نمونه گوشه ای از ماستودون است که در آن با دیگران تعامل دارید. اما صرف نظر از اینکه در کدام نمونه ثبت نام می کنید، همچنان می توانید از سرورها یا نمونه های دیگر به افراد پیام دهید.

یک قیاس خوب برای این تنظیمات ایمیل است. همانطور که کاربران جیمیل می توانند با دیگران با یک ایمیل تعامل داشته باشند، صرف نظر از اینکه در گوگل میل، یاهو، outlook و غیره هستند، شما می توانید در هر نمونه با دیگران ارتباط برقرار کنید، صرف نظر از اینکه بخشی از همان سرور Mastodon هستید یا خیر. نه تنها تفاوتی که در اینجا وجود دارد این است که ایمیل‌ها ویژگی‌های میکروبلاگینگ مانند توییتر یا فیدهای “toot” ندارند که شما را با جدیدترین اخبار آشنا کند. به هر حال، این جایی است که جنبه رسانه های اجتماعی وارد می شود.

اگر توییتر چندین سرور یا وب‌سایت داخلی داشت که کاربران می‌توانستند آن‌ها را ایجاد کنند یا بخشی از آن باشند، خب، این دقیقا همان چیزی است که Mastodon است. هر چند بدون اختیار سیاست گذاری متمرکز یک نهاد واحد.

مصادیق چه چیزی را تعریف می کنند؟

هنگامی که در سرور Mastodon ثبت نام می کنید، نام آن نمونه قسمت دوم دسته حساب شما را تشکیل می دهد. به عنوان مثال (بدون جناس در نظر گرفته شده)، دسته ما این است [email protected]، که در آن “boynerd” نام کاربری و “techhub.social” نام نمونه است.

جدای از آن، نمونه ای که به آن ملحق می شوید قوانین و خط مشی های خاص خود را نیز خواهد داشت که باید هنگام ارسال پست و تعامل با دیگران از آنها پیروی کنید. اینها توسط سازنده یا مدیران آن سرور/نمونه تنظیم شده است. در صورت تمایل می توانید نمونه خود را نیز اجرا کنید.

نمونه‌ای که شما بخشی از آن هستید، در نهایت به تعریف آنچه در جدول زمانی خود می‌بینید نیز ختم می‌شود، که دو نوع از آن‌ها وجود دارد – محلی و فدرال شده. اولی شامل پست‌هایی است که توسط کاربران همان نمونه ایجاد شده‌اند، در حالی که دومی پست‌هایی از نمونه‌های دیگر است که کاربران نمونه شما بخشی از آنها هستند.

چگونه نمونه ها را تغییر دهم؟

می توانید در چندین نمونه حساب ایجاد کنید. اما در برنامه Mastodon، شما فقط می توانید با یک حساب کاربری (در یک نمونه) وارد شوید. اگر روی چندین نمونه حساب ایجاد کرده اید، باید با خروج از نمونه فعلی و ورود به نمونه دیگر، نمونه ها را تغییر دهید. با این حال، اگر می خواهید حساب خود را به حساب دیگری هدایت کنید، این روش کمی پیچیده تر است. خوشبختانه برای شما، ما یک راهنمای کامل در مورد نحوه تغییر سرور در Mastodon داریم.

نگرانی های حفظ حریم خصوصی در پیوستن به نمونه ها

با توجه به تمام نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی و تعدیل محتوا که Mastodon بر اساس آن ساخته شده است، هنوز چند چیز وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. ناظر هر نمونه می تواند پست هایی را که می گذارید، حتی DM هایی که به صورت خصوصی ارسال می کنید، ببیند. بنابراین، اگر برای شما خوب نیست، ممکن است تصمیم بگیرید که نمونه خود را ایجاد کنید و قوانین خود را تنظیم کنید. اما این به صورت رایگان انجام نمی شود و شما باید هزینه های دامنه را بپردازید.

کدام نمونه های ماستودون را باید انتخاب کنید؟

این یکی از بزرگترین سوالاتی است که در ذهن هر تازه واردی وجود دارد و به درستی هم همینطور است. با توجه به جدید بودن پلتفرم، تعدادی از موضوعات و موارد وجود دارد که دقیقاً شروع نشده اند. اما تعداد زیادی هستند که قبلاً شاهد هجوم کاربران و مکالمات هستند. بنابراین هنگام انتخاب یک نمونه Mastodon برای ایجاد یک حساب کاربری چه چیزی را باید در نظر داشته باشید؟ در اینجا چند نکته وجود دارد:

تعدیل محتوا

دانستن اینکه چه کسی قوانین را تعیین می کند و سیاست ها را دیکته می کند باید اولین چیزی باشد که بررسی می کنید. اگر می‌خواهید برای نمونه ثبت‌نام کنید و با دیگران در آن چارچوب تعامل داشته باشید، محتوای شما باید از دستورالعمل‌های ذکر شده در زمان ثبت‌نام پیروی کند. بنابراین قبل از اینکه بخواهید بخشی از آن نمونه باشید، مطمئن شوید که آنها را به خوبی بخوانید.

همچنین، همانطور که قبلا ذکر شد، بدانید که گردانندگان یک نمونه می‌توانند تمام پیام‌های رد و بدل شده در آن نمونه را مشاهده کنند. بنابراین، با وجود اینکه Mastodon دارای یک چارچوب شبکه غیرمتمرکز است، شما همچنان در اختیار ناظر نمونه‌ای هستید که بخشی از آن هستید.

نمونه های همه منظوره در مقابل نمونه های موضوعی

نمونه‌ها می‌توانند اهداف زیادی داشته باشند – برخی از آن‌ها موضوعی‌تر و خاص‌تر هستند، مانند Metalhead.club و می‌توانند یک دوره انتظار کوتاه قبل از تأیید حساب شما داشته باشند، در حالی که نمونه‌های همه‌منظوره مانند Mstdn.social برای همه به عنوان سرور رسانه‌های اجتماعی باز هستند. .

اینها تنها مواردی هستند که باید هنگام تصمیم گیری در مورد یک نمونه در نظر بگیرید. برای دانستن بیشتر در مورد آن، به راهنمای ما در مورد کدام سرور Mastodon برای پیوستن مراجعه کنید؟

سوالات متداول

با توجه به جدید بودن پلتفرم، به نظر می رسد بزرگترین مانع برای پیوستن به Mastodon، چارچوب نسبتاً پیچیده آن باشد. در این بخش به چند سوال متداول در مورد ماستودون پاسخ می دهیم.

هزینه اجرای نمونه Mastodon چقدر است؟

هزینه شروع یک نمونه Mastodon می تواند بسیار متفاوت باشد. همه چیز، از نام دامنه گرفته تا ذخیره‌سازی فایل گرفته تا ارائه‌دهنده میزبانی، می‌تواند تعیین کند که چه مقدار ممکن است مجبور باشید ماهانه یا سالانه هزینه کنید. به عنوان مثال، هزینه میزبانی یک نمونه در Masto.host می تواند بین 6 تا 19 دلار ماهانه متفاوت باشد، در حالی که سایر ارائه دهندگان هاست مانند AWS می توانند هر ماه 60 دلار به شما کاهش دهند. بنابراین مطمئن شوید که تعداد خوبی از ارائه دهندگان هاست و بسته های آنها را با هم مقایسه می کنید تا بدانید کدام یک برای استفاده شما بهترین است.

چگونه یک نمونه Mastodon را انتخاب کنم؟

یک نمونه Mastodon را بر اساس علایق و ترجیحات خود، خط‌مشی‌ها و قوانین نمونه، و آنچه می‌خواهید در فید خانه‌تان ببینید، انتخاب کنید.

آیا می توانید در موارد دیگر با افراد ارتباط برقرار کنید؟

بله، Mastodon امکان برقراری ارتباط بین نمونه ای را فراهم می کند. این بدان معناست که یک کاربر نه تنها می تواند با کاربرانی از همان نمونه صحبت کند، بلکه می تواند از نمونه هایی که بخشی از آنها نیستند نیز صحبت کند.

Mastodon به سرعت در حال تبدیل شدن به بهترین چیز بعدی توییتر در مورد میکروبلاگینگ پلتفرم های رسانه های اجتماعی است. اما منحنی یادگیری شیب دار در ابتدا می تواند دلهره آور به نظر برسد. امیدواریم این مقاله چیزی در مورد نمونه های Mastodon به شما آموزش داده باشد تا بتوانید در یکی از آن ها ثبت نام کنید و برای همیشه در bandwagon باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا