برنامه نویسی

OpenGL، WebGL، Three.js و WebXR چیست؟

Summarize this content to 400 words in Persian Lang

OpenGL

OpenGL (Open Graphics Library) یک رابط برنامه نویسی کاربردی بین پلتفرمی (API) بین زبانی است که برای رندر کردن گرافیک های برداری دو بعدی و سه بعدی است. API معمولاً برای تعامل با واحد پردازش گرافیکی (GPU)، برای دستیابی به رندر سخت افزاری استفاده می شود. این به طور گسترده در بازی های ویدیویی، CAD، واقعیت مجازی، تجسم علمی و غیره استفاده می شود.

منابع:
OpenGL

WebGL

WebGL (Web Graphics Library) یک API جاوا اسکریپت برای ارائه گرافیک های تعاملی دو بعدی و سه بعدی در هر مرورگر وب سازگار بدون استفاده از افزونه است. این بر اساس OpenGL ES (زیرمجموعه ای از OpenGL برای سیستم های جاسازی شده) است.
فروشندگان عمده مرورگر اپل (Safari)، گوگل (Chrome)، مایکروسافت (Edge) و Mozilla (Firefox) اعضای گروه کاری WebGL هستند.

منابع:
WebGL
WebGL: گرافیک دو بعدی و سه بعدی برای وب

Three.js

Three.js یک کتابخانه محبوب جاوا اسکریپت است که ایجاد و نمایش گرافیک های سه بعدی را در مرورگر وب با استفاده از WebGL ساده می کند. از VR و AR پشتیبانی می‌کند، سازگاری بین مرورگرها را از طریق WebGL ارائه می‌کند، ابزارهای گسترده‌ای را برای افزودن مواد، بافت‌ها و انیمیشن‌ها فراهم می‌کند و امکان ادغام مدل‌ها از سایر نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه بعدی را فراهم می‌کند.

ویژگی های کلیدی

نمودار صحنه: از ساختار نمودار صحنه استفاده می کند و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا اشیاء سه بعدی، دوربین ها، نورها و سایر عناصر را به صورت سلسله مراتبی ایجاد و مدیریت کنند.
هندسه ها و مواد: Three.js انواع هندسه های داخلی (مثلاً مکعب ها، کره ها، صفحات) و مواد (به عنوان مثال، پایه، لامبرت، فونگ، استاندارد) را ارائه می دهد که به راحتی قابل سفارشی سازی و ترکیب هستند.
انیمیشن: این کتابخانه از انیمیشن‌ها، از جمله انیمیشن‌های اسکلتی، اهداف مورف و انیمیشن‌های فریم کلیدی پشتیبانی می‌کند و برای ایجاد محتوای سه بعدی متحرک مناسب است.
Shaders و Post-Processing: Three.js امکان استفاده از سایه زن های سفارشی نوشته شده در GLSL را می دهد و از جلوه های پس از پردازش مانند شکوفایی، عمق میدان و تاری حرکت پشتیبانی می کند.

منابع:
Three.js
مبانی
Threejs را کشف کنید

سایر کتابخانه های گرافیکی:
Babylon.js
یک قاب

WebXR

WebXR (Web Extended Reality) یک استاندارد وب است که از هر دو تجربه واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) به طور مستقیم در مرورگرهای وب پشتیبانی می کند.

منابع:
WebXR
مبانی WebXR

React Three Fiber (R3F)

React Three Fiber (R3F) یک کتابخانه قدرتمند است که قابلیت های Three.js را به اکوسیستم React می آورد.

منابع:
مستندات R3F
ساخت یک نشان رویداد سه بعدی تعاملی با React Three Fiber

نتیجه

OpenGL یک API قدرتمند برای ایجاد برنامه های گرافیکی با کارایی بالا در دامنه های مختلف است. WebGL این قابلیت‌ها را به وب گسترش می‌دهد و گرافیک غنی و تعاملی را مستقیماً در مرورگرها فعال می‌کند و به‌طور یکپارچه با HTML5 یکپارچه می‌شود. Three.js ایجاد گرافیک سه بعدی مبتنی بر وب را با ویژگی‌های گسترده‌اش ساده‌تر می‌کند و آن را به انتخابی محبوب هم برای تجسم‌های ساده و هم برای انیمیشن‌های پیچیده تبدیل می‌کند. WebXR قابلیت‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را به وب می‌آورد و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا تجربه‌های فراگیر و بین دستگاهی ایجاد کنند. React Three Fiber Three.js را با ماهیت اعلامی React ترکیب می‌کند و توسعه گرافیک سه بعدی را در برنامه‌های React قابل دسترس‌تر و قابل مدیریت‌تر می‌کند.

OpenGL

OpenGL (Open Graphics Library) یک رابط برنامه نویسی کاربردی بین پلتفرمی (API) بین زبانی است که برای رندر کردن گرافیک های برداری دو بعدی و سه بعدی است. API معمولاً برای تعامل با واحد پردازش گرافیکی (GPU)، برای دستیابی به رندر سخت افزاری استفاده می شود. این به طور گسترده در بازی های ویدیویی، CAD، واقعیت مجازی، تجسم علمی و غیره استفاده می شود.

منابع:
OpenGL

WebGL

WebGL (Web Graphics Library) یک API جاوا اسکریپت برای ارائه گرافیک های تعاملی دو بعدی و سه بعدی در هر مرورگر وب سازگار بدون استفاده از افزونه است. این بر اساس OpenGL ES (زیرمجموعه ای از OpenGL برای سیستم های جاسازی شده) است.
فروشندگان عمده مرورگر اپل (Safari)، گوگل (Chrome)، مایکروسافت (Edge) و Mozilla (Firefox) اعضای گروه کاری WebGL هستند.

منابع:
WebGL
WebGL: گرافیک دو بعدی و سه بعدی برای وب

Three.js

Three.js یک کتابخانه محبوب جاوا اسکریپت است که ایجاد و نمایش گرافیک های سه بعدی را در مرورگر وب با استفاده از WebGL ساده می کند. از VR و AR پشتیبانی می‌کند، سازگاری بین مرورگرها را از طریق WebGL ارائه می‌کند، ابزارهای گسترده‌ای را برای افزودن مواد، بافت‌ها و انیمیشن‌ها فراهم می‌کند و امکان ادغام مدل‌ها از سایر نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه بعدی را فراهم می‌کند.

ویژگی های کلیدی

  • نمودار صحنه: از ساختار نمودار صحنه استفاده می کند و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا اشیاء سه بعدی، دوربین ها، نورها و سایر عناصر را به صورت سلسله مراتبی ایجاد و مدیریت کنند.

  • هندسه ها و مواد: Three.js انواع هندسه های داخلی (مثلاً مکعب ها، کره ها، صفحات) و مواد (به عنوان مثال، پایه، لامبرت، فونگ، استاندارد) را ارائه می دهد که به راحتی قابل سفارشی سازی و ترکیب هستند.

  • انیمیشن: این کتابخانه از انیمیشن‌ها، از جمله انیمیشن‌های اسکلتی، اهداف مورف و انیمیشن‌های فریم کلیدی پشتیبانی می‌کند و برای ایجاد محتوای سه بعدی متحرک مناسب است.

  • Shaders و Post-Processing: Three.js امکان استفاده از سایه زن های سفارشی نوشته شده در GLSL را می دهد و از جلوه های پس از پردازش مانند شکوفایی، عمق میدان و تاری حرکت پشتیبانی می کند.

منابع:
Three.js
مبانی
Threejs را کشف کنید

سایر کتابخانه های گرافیکی:
Babylon.js
یک قاب

WebXR

WebXR (Web Extended Reality) یک استاندارد وب است که از هر دو تجربه واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) به طور مستقیم در مرورگرهای وب پشتیبانی می کند.

منابع:
WebXR
مبانی WebXR

React Three Fiber (R3F)

React Three Fiber (R3F) یک کتابخانه قدرتمند است که قابلیت های Three.js را به اکوسیستم React می آورد.

منابع:
مستندات R3F
ساخت یک نشان رویداد سه بعدی تعاملی با React Three Fiber

نتیجه

OpenGL یک API قدرتمند برای ایجاد برنامه های گرافیکی با کارایی بالا در دامنه های مختلف است. WebGL این قابلیت‌ها را به وب گسترش می‌دهد و گرافیک غنی و تعاملی را مستقیماً در مرورگرها فعال می‌کند و به‌طور یکپارچه با HTML5 یکپارچه می‌شود. Three.js ایجاد گرافیک سه بعدی مبتنی بر وب را با ویژگی‌های گسترده‌اش ساده‌تر می‌کند و آن را به انتخابی محبوب هم برای تجسم‌های ساده و هم برای انیمیشن‌های پیچیده تبدیل می‌کند. WebXR قابلیت‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را به وب می‌آورد و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا تجربه‌های فراگیر و بین دستگاهی ایجاد کنند. React Three Fiber Three.js را با ماهیت اعلامی React ترکیب می‌کند و توسعه گرافیک سه بعدی را در برنامه‌های React قابل دسترس‌تر و قابل مدیریت‌تر می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا