چه طور

چگونه ChatGPT قادر به ایجاد پاسخ های مشابه انسان است و چقدر قابل اعتماد است؟

ChatGPT، ChatGPT!
شما با فناوری هوش مصنوعی خوب هستید.
چگونه جذابیت خود را روی من اعمال می کنید،

و کلمات من را خیلی طبیعی تجزیه کنید!

اما واقعاً چگونه این کار را انجام می‌دهد و سپس مانند یک انسان پاسخ می‌دهد؟ آیا حتی می توانید به ChatGPT اعتماد کنید؟ اینها برخی از رشته های فکری مشترکی هستند که از زمان راه اندازی ChatGPT شروع به ظهور کرده اند.

همانطور که کاربران سراسر جهان شروع به کشف پتانسیل ChatGPT می کنند، درک اینکه چه چیزی باعث می شود ChatGPT مشخص شود، ضروری می شود. چگونه آموزش داده می‌شود و چگونه می‌تواند بدون مرور معمول آنچه را که می‌خواهیم بدانیم اینقدر معتبر به ما بگوید؟ چقدر می توانید به آن تکیه کنید؟ بیایید دریابیم.

مربوط: 7 دلیل برای اینکه ChatGPT باعث وحشت گوگل می شود

چگونه ChatGPT اینقدر پرحرف است؟ مروری بر نحوه کار آن

برای درک اینکه ChatGPT چگونه کار می کند، باید از چیستی و چه چیزی آن را تشکیل می دهد شروع کرد.

“GPT” در ChatGPT مخفف عبارت است ترانسفورماتور از پیش آموزش دیده مولد – نوعی شبکه عصبی که برای پردازش زبان، درک پرسش‌های کاربر در یک زمینه معین و ایجاد پاسخ‌ها به خوبی کار می‌کند.

این شبکه های عصبی مغز و مسیرهای عصبی را تقلید می کنند که هنگام یادگیری چیزهای جدید و حل مشکلات ایجاد می شود. سپس به این ساختار داده‌های زیادی داده می‌شود، که سپس به مجموعه داده‌های دانش آن تبدیل می‌شود و از کتاب گرفته تا مقاله تا وب جهانی را شامل می‌شود.

هنگامی که به ChatGPT مجموعه‌ای از کلمات را می‌دهید، می‌تواند این درخواست را دریافت کند، اطلاعات مرتبط را از طریق مخزن داده‌های خود جستجو کند و سپس از معماری قدرتمند و الگوریتم‌های پیچیده‌اش برای تولید پاسخ‌هایی شبیه به انسان استفاده کند.

این ورودی متن شما را می گیرد، آن را به کلمات جداگانه تقسیم می کند، آن را تجزیه و تحلیل می کند و یک توزیع احتمال برای همه نتایج ممکن ایجاد می کند. سپس محتمل ترین مجموعه کلمات را انتخاب می کند که به پاسخ آن تبدیل می شود. این فرآیند چندین بار تکرار می‌شود و بر اساس روش‌های نمونه‌گیری آماری، می‌تواند یک پاسخ جدید برای هر پرس و جو ایجاد کند. به همین دلیل است که پاسخ ها اغلب برای یک پرس و جو کمی متفاوت است، حتی اگر اصل موضوع ممکن است یکسان باشد. همچنین، از جمله موارد دیگر، بر اساس انتخاب کلمات، نحو و موضوع شما متفاوت خواهد بود.

به‌عنوان خانواده‌ای از مدل‌های زبانی که توسط OpenAI توسعه یافته‌اند، مدل GPT یکی از بزرگترین مدل‌های موجود امروزی است و برای انواع وظایف پردازش زبان، از جمله تولید متن، ترجمه، و پرسش-پاسخ، اصلاح و تنظیم شده است.

ChatGPT روی GPT-3، سومین تکرار از مدل پردازش زبان، اجرا می‌شود، در حالی که نسخه Bing یکپارچه از GPT-4، آخرین تکرار مدل، استفاده می‌کند.

مربوط: نحوه استفاده از ChatGPT بدون حساب، شماره تلفن، VPN، ورود و غیره

مدل های آموزشی ChatGPT

یکی از عناصر کلیدی که ChatGPT را بالا می‌برد، مدل‌های آموزشی آن است. برای تشخیص الگوهای مکالمه و پیاده سازی آنها، ChatGPT باید بداند مکالمات به طور کلی چگونه کار می کنند.

بسیاری از آموزش های آن شامل بررسی نحوه تعامل کاربران در وب است. معماری ChatGPT بر روی انواع مختلفی از مکالمه آموزش داده شده است:

  • گفتگوهایی که رفت و آمد مداوم بین افراد در قالب دیالوگ دارند.
  • مکالماتی که شامل یک کاربر در یک زمان صحبت می شود (نوبتی).
  • مکالماتی که بیشتر به هدف اختصاص دارند، مانند آنهایی که شامل حل مشکلات یا یادگیری چیزهای جدید است.

انجمن های انجمن مانند Reddit، Quora، و Stack Overflow که شامل طیف متنوعی از موضوعات و تعامل کاربر هستند، به عنوان زمینه های آموزشی عالی برای این کار عمل می کنند. ChatGPT همچنین می‌تواند از مکالمات گذشته و همچنین ورودی‌هایی که در جلسه جاری داده‌اید بیاموزد، که به آن کمک می‌کند تا پاسخ‌های بهتری در آینده ارائه دهد. جوک هم می گوید.

انواع پاسخ های ممکن با ChatGPT

ربات ChatGPT به گونه ای طراحی شده است که برای مکالمات انسانی قابل قبول باشد و برای این منظور، قابلیت هایی بسیار پیشرفته تر از آنچه تاکنون دیده ایم دارد. چیزهایی مانند تولید متن، ترجمه، و پاسخ‌گویی ساده به سؤال – که دستیاران صوتی ما اغلب آنها را چالش برانگیز می‌دانند – برای ChatGPT بسیار خوب است.

ChatGPT با شما گفتگو می کند، متن را تجزیه و تحلیل و خلاصه می کند، تفسیر می کند و توصیه می کند، و حتی احساس شما را بر اساس کلمه انتخابی شما می گوید، و پاسخ های آن را بر اساس آن تغییر می دهد. همچنین اشعار نوجوانی هولناک می نویسد. تمام ساخته های دوست جدید هوش مصنوعی شما.

اما شما هنوز نمی خواهید کاملاً به آن وابسته باشید، به دلایلی.

مربوط: 11 روش برای استفاده از ChatGPT در گردش کار شما

آیا ChatGPT قابل اعتماد است؟

ChatGPT همه چیز را نمی داند. در واقع، فقط تا سپتامبر 2021 بر روی اطلاعات موجود آموزش دیده است. بنابراین این نشان دهنده قطع رسمی دانش آن است. اگرچه مکالمات آن با کاربران در سراسر جهان همچنان به یادگیری آن کمک می‌کند، اما نمی‌تواند پاسخ‌های واضحی را ارائه دهد، زیرا آن‌ها به خودی خود مجموعه داده آموزشی آن را تشکیل نمی‌دهند و چیزهای زیادی به شما خواهند گفت.

همچنین از اشتباهات واقعی مصون نیست. این به این دلیل است که پایگاه داده آن به طور کلی شامل اینترنت است و اینترنت همیشه انباری از حقایق نیست. در واقع، موارد مختلفی وجود داشته است که پاسخ‌های آن دور از واقعیت بوده و حتی در حد شبه علمی بوده است. بنابراین می توان گفت که ممکن است همیشه دقت کامل ChatGPT تضمین نشود.

تعصب یکی دیگر از محدودیت هاست. همه مدل‌های هوش مصنوعی تمایل به تعصبات ذاتی در داده‌های آموزشی خود دارند، و غیرعادی نیست که چنین ربات‌های گفتگوی هوش مصنوعی مانند ChatGPT پاسخ‌هایی را ایجاد کند که دارای عناصر جنسی، نژاد یا سایر تعصبات باشد. این موارد ناگزیر منجر به اقدامات خودسانسوری سختگیرانه توسط شرکت مادر می شود که در مسیر گفتگوهای آزاد قرار می گیرد. اما این چیز جدیدی نیست. کاربران آگاه می دانند که سوگیری را نمی توان به این راحتی ریشه کن کرد. اصلا انجام این کار به چه معناست؟

علاوه بر تعصب، حریم خصوصی یکی دیگر از فیل های بزرگ در اتاق است. مجموعه آموزشی ChatGPT از تمام داده هایی تشکیل شده است که ما به آن داده ایم، و اکنون برای همیشه بخشی از ChatGPT است. هر آنچه که کاربران آنلاین ممکن است ناخواسته در آن مشارکت داشته باشند دیگر در کنترل آنها نیست و همچنین می تواند به روش های مخفیانه استفاده شود.

ChatGPT قطعا بهترین چیزی است که ما برای یک مکالمه انسان مانند هوش مصنوعی داریم. اما هنوز به رشد شخصیت یا عقل سلیم نزدیکتر از یک شامپانزه به درک شکسپیر نیست. اگرچه این فقط می تواند به زمان و نه اگر مربوط باشد.

سوالات متداول

قبل از شروع، اجازه دهید نگاهی به چند پرسش متداول که کاربران در مورد ChatGPT دارند بیاندازیم.

ChatGPT چیست و چگونه کار می کند؟

به زبان ساده، ChatGPT یک ربات چت هوش مصنوعی است که توسط OpenAI توسعه یافته است که می تواند به لطف مدل یادگیری زبان GPT و الگوریتم های پیچیده خود، و همچنین مجموعه بزرگی از داده ها که بر روی آن آموزش دیده است، پاسخ های انسانی به پرسش ها ایجاد کند.

مزایای ChatGPT چیست؟

چندین مزیت ChatGPT وجود دارد. نه تنها می توان از آن به عنوان یک موتور جستجو استفاده کرد که پاسخ را به شما می گوید و باعث صرفه جویی در جستجوی شما می شود، بلکه می تواند مشاوره، توصیه و کمک به شما در کارتان بدهد.

آیا ChatGPT به همه پاسخ یکسانی می دهد؟

نه، ChatGPT به همه پاسخ یکسانی نمی دهد. این امر در بخش کوچکی به دلیل فرآیند تولید متن پیچیده آن است که به احتمال آماری برای هر کلمه ای که تایپ می کنید بستگی دارد. تازگی پاسخ‌های آن را می‌توان با کم و بیش تصادفی کردن فرآیند نمونه‌گیری یا با تعریف پارامترهایی برای جلسه چت خود، مانند گفتن “با من طوری صحبت کن که 5 ساله هستم” افزایش داد.

ChatGPT بر خلاف هر چیزی است که از دنیای هوش مصنوعی دیده ایم. الگوریتم های پیشرفته و مدل زبان مبتنی بر ترانسفورماتور قوی راه جدیدی را برای تعامل با وب ایجاد کرده است. اما این سبک مکالمه ای است که همه ما را به راه انداخته است. امیدواریم اکنون بدانید که ChatGPT چگونه می‌تواند جادوی خود را انجام دهد و می‌توانید از همه چیزهایی که ارائه می‌کند برای یادگیری چیزهای جدید، کمک گرفتن از کار خود و هر چیزی در این بین استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا