برنامه نویسی

بهترین مهندسان مانند سرمایه گذاران فکر می کنند نه سازنده

در دوران دانشگاه در کتابخانه زندگی می کردم.

فکر کردم: «هرچه بیشتر تئوری کتاب درسی را مطالعه کنم، مهندس بهتری خواهم شد.

با این حال وقتی شروع به کار کردم، متوجه شدم که بهترین مهندسان در صنعت لزوماً بیشتر از فارغ التحصیلان جدید تئوری نمی دانند. آنها فقط یک طرز فکر متفاوت، ذهنیت سرمایه گذار را به کار گرفتند.

این طرز فکر بود که به آنها کمک کرد سوالات هوشمندانه‌تری بپرسند، اولویت‌بندی بهتری داشته باشند و خود را متمایز کنند. آنها مانند یک سرمایه گذار:

  • تمرکز بر کاری که زودتر نتیجه داد
  • قبل از فرو رفتن در آن، محاسبه کرد که آیا کار ارزش وقت گذاشتن را دارد یا خیر
  • هزینه های فرصت کار خود را سنجیدند

در این مقاله، من به 3 مشکل رایجی که هر مهندس در حرفه خود با آن مواجه خواهد شد، و اینکه چگونه طرز فکر سرمایه گذار به شما کمک می کند هر بار تصمیم فنی درستی بگیرید، بحث می کنم.

1. چه زمانی کار شما نتیجه خواهد داد؟

در سرمایه گذاری، مفهومی به نام “ارزش زمانی پول” وجود دارد. این به این واقعیت اشاره دارد که پول اکنون بیشتر از پول بعد ارزش دارد. شما ترجیح می دهید سرمایه گذاری یک سال بعد به جای پنج سال آینده بازپرداخت شود.

کار مهندسی “ارزش زمانی” نیز دارد. پروژه‌های مهندسی که اکنون بازدهی دارند، ارزش بیشتری نسبت به پروژه‌های مهندسی دارند که بعداً نتیجه می‌دهند.

ما اخیراً این را با سهام فیس بوک دیدیم. زمانی که مدیران فاش کردند سرمایه‌گذاری‌های Metaverse آنها ممکن است تا «15 سال بعد» به ثمر ننشیند، از بالاترین سطح خود 50 درصد کاهش یافت.

متا بیش از 10 میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری کرده است.

همانطور که دوره بازده طولانی متاورس سرمایه‌گذاران را به وحشت انداخت، مهندسان نیز باید از کارهایی که در آینده بسیار سودمند هستند اجتناب کنند. این اشتباه به ویژه در مورد مهاجرت های مهندسی اتفاق می افتد.

چرا مهاجرت ها گران تر از آن چیزی است که فکر می کنید؟

از نقطه نظر سرمایه گذاری، مهاجرت های مهندسی یک هزینه اولیه تضمین شده برای پاداش های نامشخص در آینده است. و این پاداش‌ها بیشتر از آنچه که بیشتر مردم تصور می‌کنند نتیجه نمی‌دهند.

جدول زمانی یک مهاجرت دو ساله را در زیر در نظر بگیرید.

توضیحات تصویر

هزینه تضمین شده است، اما پاداش نیست.

اولاً، ارزش دو سالی که اکنون برای مهاجرت صرف می کنیم، بیشتر از دو سالی است که بعداً از مهاجرت سود می بریم. بنابراین نقطه سربه سر برای مهاجرت بیشتر از چهار سال بعد است.

دوم، پاداش هر مهاجرت باید بیشتر از هزینه کار باشد. منطقی نیست که دو سال برای پس انداز دو سال صرف کنیم. در آن صورت ممکن است اصلاً مهاجرت را انجام ندهید.

توضیحات تصویر

شما باید در سال 3 و 4 پاداش را تخفیف دهید زیرا در آینده است.

من یک قانون دارم که هر کار مهندسی باید حداقل 2 برابر پاداش برای توجیه هزینه داشته باشد. اگر من یک ماه را صرف مهاجرت کنم، باید دو ماه در زمان من صرفه جویی شود تا بتوانم نتیجه را بدهم.

با این قانون، اگر دو سال را برای مهاجرت مهندسی وقت می‌گذارید، باید از مزایای دو برابری زمان مهاجرت بهره مند شوید.

بنابراین، نقطه سربه سر برای یک مهاجرت 2 ساله در واقع چهار سال بعد است – یا شش سال از آغاز مهاجرت.

توضیحات تصویر

آیا حاضرید 6 سال صبر کنید تا نتیجه یک مهاجرت 2 ساله را ببینید؟

هرچه مهاجرت بیشتر طول بکشد، خطر این که هرگز نتیجه ندهد بیشتر است. سایر خطرات عبارتند از:

  • تغییر اولویت های کسب و کار – ممکن است شرکت خدمات تیم را منسوخ کند و مهاجرت را منسوخ کند.

  • خطرات خروج – اگر استارت‌آپ خریداری شود، این مهاجرت‌ها بر ارزش‌گذاری استارت‌آپ تأثیری نمی‌گذارد و بنابراین ارزش تجاری صفر را ارائه می‌کند.

  • خطرات اجرا – یک اشتباه اجرایی (مثلاً نشت داده) می تواند تمام پاداش های مهاجرت را باطل کند.

درس این است که مهندسی باید نسبت به پروژه‌هایی که زودتر به نتیجه می‌رسند تعصب داشته باشد، یا اینکه به هیچ وجه به هیچ وجه پاداش را نبینند.

2. آیا این پروژه ارزش وقت شما را دارد؟

وارن بافت یک بار گفت که بازده یک شرکت “به مراتب بیشتر تابعی از قایق تجاری است که وارد آن می شوید تا اینکه چقدر موثر پارو می زنید.”

همین اصل در مورد مهندسی نیز صدق می کند. کار بر روی پروژه مناسب (قرار گرفتن در قایق مناسب) مهمتر از جزئیات کدی است که می نویسید (چقدر سخت پارو می زنید).

این امر به ویژه در مورد تصمیمات خرید در مقابل ساخت در مهندسی اهمیت دارد.

اگرچه اعتراف می‌کنم که از پروژه‌های گرین‌فیلد هیجان‌زده می‌شوم، مهم است که به درستی وارد آن نشویم و به‌طور پیش‌فرض «ساخت» کنیم. مانند سرمایه‌گذاری‌هایی که بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند، مهندسی باید هزینه‌ها و منافع را قبل از تصمیم‌گیری برای رفتن به هر سمتی محاسبه کند.

برخی از سوالاتی که برای تصمیم گیری در این مورد می پرسم عبارتند از:

  • اگر راه حلی را خریداری کنیم، ادغام و نگهداری آن چقدر آسان است؟
  • آیا این ویژگی یک شایستگی اصلی شرکت است؟
  • اصلا هزینه ساخت این دستگاه چقدر است؟

با این سوال آخر – برآورد هزینه های هر پیشنهاد “ساخت” برای اطمینان از اینکه پاداش های مورد انتظار متناسب با تلاش مهندسی است، مهم است. یکی از راه های ایجاد یک خط مبنا برای این کار این است که:

  1. تخمین بزنید که یک پروژه چند ساعت طول می کشد.

  2. این را در نرخ مهندسی ساعتی خود ضرب کنید.

  3. از این به عنوان یک دستورالعمل برای هزینه یک پروژه استفاده کنید.

توضیحات تصویر
هرچه یک پروژه در منطقه آبی یا قرمز عمیق تر باشد، تصمیم برای ساخت یا خرید به ترتیب قانع کننده تر است.

در حالی که هزینه تنها مورد توجه نیست، گاهی اوقات انجام این تمرین به تنهایی می تواند به مهندسی کمک کند تا تصمیم بگیرد کدام مسیر را طی کند.

مثال: خرید در مقابل ساخت با RecordJoy.com

من خودم زمانی با این تصمیم مواجه شدم که شریک تجاری ام و من این انتخاب را داشتیم که یک وب سایت ضبط صفحه نمایش به نام RecordJoy.com را به قیمت 12000 دلار بخریم یا آن را از ابتدا بسازیم.

توضیحات تصویر

اسکرین شات RecordJoy.com وقتی آن را خریدیم

ما تخمین زدیم که دو ماه طول می کشد تا وب سایت را خودمان بسازیم یا 320 ساعت مهندسی. با فرض اینکه زمان ما 100 دلار در ساعت ارزش داشت، هزینه ساخت خودمان 32 هزار دلار خواهد بود.

انتخاب خرید RecordJoy سپس به این خلاصه شد که آیا ما ترجیح می‌دهیم 12000 دلار برای خرید RecordJoy در حال حاضر خرج کنیم یا 32000 دلار برای ساخت آن خودمان. خرید وب سایت ارزان تر از ساخت آن بود، بنابراین ما وب سایت را خریدیم.

توضیحات تصویر

ساخت RecordJoy از ابتدا بسیار گرانتر از خرید آن است.

با نگاهی به گذشته، این تصمیم مهم ترین تصمیم مهندسی بود که در حین کار روی RecordJoy گرفتیم. این به ما اجازه داد تا انرژی خود را بر روی ساخت ویژگی های پولی متمرکز کنیم تا خود محصول.

همچنین ریسک مهندسی را کاهش داد. با خرید RecordJoy، ما یک محصول تضمینی داشتیم که می‌توانستیم بلافاصله در مقابل محصولی که دو ماه دیگر تضمینی برای اتمام آن نداریم، استفاده کنیم.

در مورد RecordJoy، ما این شرکت را با چند ماه کار از درآمد بدون درآمد به 700 دلار در ماه افزایش دادیم. ما شرکت را در Microacquire.com در آوریل 2022 فروختیم.

توضیحات تصویر

Microacquire پس از اینکه شرکتم را در وب‌سایتشان فروختم، هدیه‌ای به من فرستاد و به من تبریک گفت.

3. آیا این پروژه بیش از همه سوزن شرکت را جابه جا می کند؟

در سرمایه گذاری، مفهوم دیگری به نام «هزینه فرصت» وجود دارد. هزینه فرصت چیزی است که هنگام انتخاب از آن چشم پوشی می کنید.

به عنوان مثال، اگر من دسر می خواستم و بین کیک و بستنی انتخاب داشتم، هزینه انتخاب کیک فقط آن چیزی نیست که شما پرداخت کردید. هزینه کیک فرصت از دست رفته برای لذت بردن از بستنی نیز هست. بنابراین با هر انتخابی، یک در باز می شود و دیگری بسته می شود.

توضیحات تصویر

هر تسویه بدهی فنی یک هزینه فرصت نیز دارد. تمیز کردن یک سیستم به این معنی است که ما نمی توانیم سیستم دیگری را پاکسازی کنیم. بنابراین بسیار مهم است که مطمئن شویم پاکسازی که روی آن کار می کنیم بیشترین تأثیر را دارد.

من مدیریت بدهی فنی را با تمیز کردن خانه مقایسه می کنم. همانطور که خانه شما هرگز به طور کامل تمیز نخواهد شد، حذف کامل بدهی فنی غیرممکن است. با این حال، تمیز کردن برخی از اتاق‌های خانه مهم‌تر از سایرین است.

اگر داخل خانه تمیز نیست چرا باغ را تمیز کنید؟

اگر اتاق خواب اصلی تمیز نیست چرا اتاق خواب مهمان را تمیز کنید؟

توضیحات تصویر
یک اتاق خواب مهمان تمیز

به طور مشابه، برخی از بدهی های فنی به تیم کمک می کند سریعتر از دیگران حرکت کند.

سیستم هشدار برای یک سرویس صورتحساب تاثیرگذارتر از هشدار برای یک ابزار داخلی است. زیرساخت آزمایش برای صفحه اصلی مهمتر از هر صفحه دیگری است.

درس مهندسان این است که همیشه هزینه های فرصت کار خود را در نظر بگیرید.

تا زمانی که اتاق خواب اصلی شما ابتدا تمیز نشده است، اتاق خواب مهمان خود را تمیز نکنید!

مثال: مهاجرت Doma از Heroku به Azure

Doma، یک شرکت نرم افزاری املاک و مستغلات، اخیراً یک تسویه بدهی فنی داشت که تمرکز آنها بر تمیز کردن اتاق خواب اصلی نتیجه داد.

برای آماده شدن برای IPO خود در سال 2021، آنها مجبور شدند زیرساخت ابری خود را از Heroku به Microsoft Azure منتقل کنند. نیم سال به خود فرصت دادند تا این مهاجرت را برنامه ریزی و اجرا کنند.

توضیحات تصویر

اما در اواخر عمر دوما با هروکو مشکل داشت. هیروکو به آنها اجازه نمی دهد قرارداد خود را با حجم کمتری تمدید کنند و فقط گزینه قرارداد طولانی مدت دیگری را در اختیار Doma قرار داد. بنابراین اگر Doma مهاجرت به Azure را به موقع انجام نمی داد، می توانست زیرساخت ابری آنها را قطع کند.

آنها به خود 41 روز فرصت دادند تا مهاجرت را اجرا کنند، اما این موضوع جدول زمانی آنها را یک ماه کاهش داد و به 11 روز کاهش داد.

توضیحات تصویر

اسلایدی از ارائه Doma در مورد مهاجرت آنها به Azure.

با توجه به اینکه قرارداد آنها با Heroku دارای یک مهلت قریب الوقوع بود، عدم تکمیل این مهاجرت می تواند میلیون ها دلار برای شرکت هزینه داشته باشد. هر کار مهندسی دیگری در مقایسه با تأثیر عدم تکمیل این مهاجرت به موقع کمرنگ شد.

در پاسخ، Doma برای تیم‌های مهندسی خود یک فرمان تمام عیار صادر کرد. هر تیمی باید مهاجرت به هروکو را در اولویت قرار می داد زیرا هزینه فرصت این مهاجرت بسیار زیاد بود. انجام هر کار دیگری معادل تمیز کردن اتاق خواب مهمان است، زمانی که اتاق خواب اصلی، مهاجرت Heroku، آتش گرفته بود.

تمرکز دوما نتیجه داد. آن‌ها تمام برنامه‌های باقی‌مانده خود را در ۸ روز به Azure منتقل کردند – با ۳ روز فرصت برای آزمایش. طرز فکر سرمایه گذار آنها به آنها این امکان را می داد که هزینه فرصت مهاجرت را در مقابل کارهای دیگر بسنجند و از یک بحران جلوگیری کنند. آنها به زودی IPO کردند.

افکار نهایی

در مهندسی، توسعه ذهنیت سرمایه گذار شما را فراتر از دانستن آخرین مدهای فناوری می کند.

اگر زمان بیشتری را با در نظر گرفتن 1) هزینه های مالی 2) دوره های بازده و 3) هزینه های فرصت کار خود صرف کنید، تصمیمات فنی بهتری خواهید گرفت و در زمان صرفه جویی خواهید کرد.


💡 اگر این مطلب را دوست داشتید…

من هر سه شنبه یک مقاله جدید با ایده های عملی در مورد کارآفرینی، مهندسی و زندگی منتشر می کنم.

در اینجا به 2851 مشترک خبرنامه من بپیوندید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا