شبکه های اجتماعی

تلسکوپ جیمز وب وجود آب در منطقه سیاره سنگی را کشف کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب وجود بخار آب را در یک منظومه سیاره ای کشف کرده است که در فاصله تنها 370 سال نوری از زمین قرار دارد. زمین.

اخیراً کشفی در سیستم PDS 70 انجام شده است که دارای یک ستاره نوع K خنک‌تر از خورشید است. این سیستم دارای یک دیسک داخلی و خارجی از گاز و غبار است که با فاصله 8 میلیارد کیلومتری از هم جدا شده است. در این شکاف، دو سیاره غول گازی از قبل شناخته شده اند.

MIRI (ابزار مادون قرمز میانی) توسعه یافته توسط وب، وجود آب در دیسک داخلی سیستم را شناسایی کرد. این آب در فاصله‌ای کمتر از 160 میلیون کیلومتر از ستاره پیدا شده است، که منطقه‌ای است که سیارات صخره‌ای و زمینی ممکن است در آن در حال توسعه باشند.

بر اساس مقاله ای که در مجله نیچر منتشر شده است، محققان آب را در ناحیه زمینی دیسکی که در حال حاضر شامل دو یا چند پیش سیاره است، شناسایی کرده اند. این اولین بار است که چنین آبی در این منطقه مشاهده می شود.

اعتقاد بر این است که ستاره PDS 70 5.4 میلیون سال سن دارد که برای ستارگانی که دارای دیسک هایی هستند که قادر به تشکیل سیارات هستند، بسیار قدیمی است. بنابراین، زمانی که اخترشناسان بخار آب را در جو آن یافتند، غیرمنتظره بود. اگرچه هنوز هیچ سیاره ای در حال تشکیل در دیسک داخلی PDS 70 شناسایی نشده است، وجود سیلیکات نشان می دهد که مواد لازم برای ساخت سیارات سنگی وجود دارد.

به گفته نویسنده اصلی، جولیا پروتی از مؤسسه نجوم ماکس پلانک (MPIA) در هایدلبرگ، آلمان، آب در قرص های دیگر قبلاً مشاهده شده است، اما نه به اندازه نزدیک و در منظومه ای که سیارات در حال شکل گیری هستند. استفاده از وب این نوع اندازه گیری را امکان پذیر کرد. علاوه بر این، توماس هنینگ، مدیر MPIA، یکی از نویسندگان مقاله، اظهار داشت که این کشف بسیار مهم است زیرا منطقه ای را که معمولاً سیارات سنگی مشابه زمین در آن رشد می کنند، بررسی می کند.

مشخص شده است که بخار آب وجود دارد، که نشان می دهد هر سیاره سنگی تشکیل شده در این منطقه از همان ابتدا به آب دسترسی خواهد داشت. با این حال، منبع آب همچنان نامشخص است.

برای به دست آوردن درک عمیق‌تر، تیم قصد دارد از دو ابزار دیگر Webb، NIRCam (دوربین مادون قرمز نزدیک) و NIRSpec (طیف‌نگار مادون قرمز نزدیک)، برای مطالعه سیستم PDS 70 استفاده کند. وب یک برنامه مشترک است که توسط ناسا با مشارکت ESA (آژانس فضایی اروپا) و آژانس فضایی کانادا هدایت می شود. تشخیص بخار آب به این معنی است که اگر سیارات سنگی در آنجا تشکیل شوند، از همان ابتدا آب در دسترس خواهند داشت.

منشا آب نیز مشخص نیست. این تیم قصد دارد از دو ابزار دیگر Webb، NIRCam (دوربین مادون قرمز نزدیک) و NIRSpec (طیف‌نگار مادون قرمز نزدیک) برای مطالعه سیستم PDS 70 در تلاش برای به دست آوردن درک بیشتر استفاده کند.

وب یک برنامه بین المللی است که توسط ناسا با شرکای خود، ESA (آژانس فضایی اروپا) و آژانس فضایی کانادا هدایت می شود.

فیس بوکتوییترلینکدین



پایان مقاله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا