شبکه های اجتماعی

استارت‌آپ‌ها از خاکستر پاکسازی Big Tech سرچشمه می‌گیرند

هیچی شرمن شغل خود را از دست داد متا پلتفرم‌ها در ماه نوامبر، تنها دو ماه پس از پیوستن به تمام وقت، قربانی کاهش 13 درصدی نیروی کار خود شدند، زیرا بازار تبلیغات به هم ریخت.

چند روز بعد او به کار بازگشت و به دنبال سرمایه‌گذاری برای شرکت خود Nulink، یک شرکت پرداخت مبتنی بر بلاک چین بود و پیشنهاداتی را برای شتاب‌دهنده استارت‌آپ ارسال کرد. Y Combinator و صندوق ارز دیجیتال Andreessen Horowitz.

این جوان 24 ساله گفت: «هرچند که ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، این اخراج من را در موقعیت بسیار خوبی قرار داد. از آنجایی که مجبور نیستم پاداش ثبت نام را پس بدهم، چهار ماه حقوق دریافت می کنم و اکنون زمان دارم تا روی پروژه خودم تمرکز کنم.

به گفته سرمایه گذاران خطرپذیر، سرمن بخشی از موجی از کارآفرینان بالقوه است که از خاکستر از دست دادن مشاغل گسترده در سیلیکون ولی در نیمه دوم سال 2022 بیرون می آیند.

بر اساس گزارش Layoff.fyi که از دست دادن شغل فناوری را ردیابی می کند، غول های فناوری ایالات متحده از جمله متا، مایکروسافت، توییتر و اسنپ بیش از 150000 کارمند را اخراج کرده اند.

در حالی که تامین مالی کلی سرمایه گذاری خطرپذیر (VC) در سطح جهانی 33 درصد کاهش یافت و به حدود 483 میلیارد دلار در سال 2022 رسید، سرمایه گذاری در مراحل اولیه قوی بود، با 37.4 میلیارد دلار به اصطلاح راند فرشته یا دانه جمع آوری شد، مطابق با سطح رکوردی که در سال 2021 مشاهده شد. به داده های شرکت تحقیقاتی PitchBook.

روز One Venturesیک صندوق سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه در سانفرانسیسکو، ابتکار جدیدی را در نوامبر برای تامین مالی استارت‌آپ‌هایی که توسط افرادی که از مشاغل فنی خود اخراج شده بودند، راه‌اندازی کرد و شعار «تامین مالی، نه اخراج‌شده» را مطرح کرد.

هدف این برنامه کاهش 20 چک به مبلغ 100000 دلار تا پایان سال 2022 است. روز اول گفت که بیش از 1000 درخواست دریافت کرده است که بیشتر آنها از افرادی که توسط متا بریده شده بودند، دریافت کرده است. راه راه و توییتر

ماشا بوچر، یکی از بنیانگذاران Day One Ventures گفت: “ما 2 میلیون دلار در 20 شرکت سرمایه گذاری می کنیم – اگر فقط یک تک شاخ پیدا کنیم، تقریباً صندوق را برمی گرداند، که فکر می کنم یک فرصت واقعا منحصر به فرد برای ما به عنوان مدیران صندوق است.”

با نگاهی به آخرین چرخه اقتصادی، شرکت هایی مانند Stripe، Airbnb، Dropbox در بحران ایجاد شده اند.

داغ: بازی و هوش مصنوعی

همچنین در ماه نوامبر، صندوق چند مرحله ای Index Venturesکه فیسبوک، اتسی و اسکایپ را تامین مالی کرده است، دومین خود را راه اندازی کرد ریشه ها صندوقی که 300 میلیون دلار در استارت آپ های اولیه سرمایه گذاری خواهد کرد.

در همین حال، شرکای سرمایه‌گذاری آمریکایی، سرمایه‌گذار دره سیلیکون و شرکت اتریشی وی سی اسپیدینوست، مبلغ مشابهی را برای شرکت‌های تازه تاسیس در نظر گرفته‌اند.

سرمایه گذاران بازی و هوش مصنوعی را در میان مناطق داغ مورد علاقه برجسته کردند.

با پیشرفت در طراحی بازی، نوآوری‌های جدید مانند بازی‌های ابری و ظهور شبکه‌های اجتماعی در این حوزه، بازی واقعاً به فرهنگ رایج تبدیل شده است. سوفیا دولف، شریک در Index Ventures.

“در هر دوره عدم اطمینان اقتصادی، فرصتی وجود دارد – برای تنظیم مجدد، اولویت بندی مجدد و تمرکز مجدد انرژی و منابع.”

DOTCOM BUBBLE 2.0

Szerman گفت که پروژه او توسط Y Combinator رد شد، در حالی که او هنوز پاسخی از Andreessen Horowitz دریافت نکرده است، اگرچه او اضافه کرد که سایر سرمایه گذاران خطرپذیر در مراحل اولیه ابراز علاقه کرده اند.

وی افزود: من به سرمایه گذاران گفتم تا دو یا سه ماه دیگر با هم چت می کنیم. اکنون روی مقیاس‌بندی سیستم تمرکز خواهم کرد.

برخی از سرمایه‌گذاران رکود سال 2022 را با سقوط دات‌کام در اوایل دهه 2000 مقایسه کردند، زمانی که ده‌ها استارت‌آپ بیش از حد ارزش‌گذاری شده از بین رفتند و بازار را سرشار از استعدادها کردند و به جرقه زدن موجی از شرکت‌های جدید مانند فیس‌بوک و یوتیوب کمک کردند.

هری نلیس، شریک شرکت سرمایه گذاری Accel، که می بیند نسل جدیدی از ریسک پذیران در میان انبوهی از مردم بیکار ظاهر می شوند، گفت: “بسیاری از شرکت های بزرگ در زمان های نسبتا تاریک ایجاد شده اند.”

برخی از بازیگران صنعت می گویند سابق فناوری بزرگ کارمندان به طور منحصر به فردی برای راه اندازی شرکت های خود، با مشاهده دست اول نحوه عملکرد برخی از بزرگترین شرکت ها در جهان و لذت بردن از دسترسی مداوم به شبکه همکاران بسیار ماهر خود، قرار دارند.

یکی سابق گوگل کردن به دنبال کمک به دیگرانی مانند او است که به دنبال زندگی پس از غول های فناوری هستند. در سال 2015، کریستوفر فونگ که تقریباً یک دهه را برای غول فناوری در کالیفرنیا کار کرد، Xoogler را راه‌اندازی کرد، پروژه‌ای که برای کمک به کارمندان سابق که امیدوارند شرکت‌های خود را راه‌اندازی کنند طراحی شده بود. از آن زمان تاکنون، تعداد اعضای این گروه به بیش از 11000 نفر افزایش یافته است.

فونگ به رویترز گفت که تجربه در شرکت Big Tech به بنیانگذاران “برندی قوی داده است که می تواند برای ملاقات با سرمایه گذاران، مشتریان بالقوه و جذب اعضای تیم مورد استفاده قرار گیرد”.

فیس بوکتوییترلینکدین


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا