شبکه های اجتماعی

با رونق گرفتن هوش مصنوعی، قانونگذاران اتحادیه اروپا بر سر قوانین جدید بحث می کنند

منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که پیشرفت‌های سریع فناوری مانند اپلیکیشن هوش مصنوعی (AI) مولد ChatGPT، تلاش‌های قانون‌گذاران اتحادیه اروپا برای توافق بر روی قوانین هوش مصنوعی را پیچیده می‌کند.

کمیسیون اروپا این پیش نویس قوانین را تقریباً دو سال پیش در تلاشی برای محافظت از شهروندان در برابر خطرات فناوری نوظهور که در ماه های اخیر رونق سرمایه گذاری و محبوبیت مصرف کننده را تجربه کرده است، پیشنهاد کرد.

این پیش نویس باید بین کشورهای اتحادیه اروپا و قانونگذاران اتحادیه اروپا که سه گانه نامیده می شود، پیش از اینکه قوانین تبدیل به قانون شوند، سرکوب شود.

چندین قانونگذار انتظار داشتند که ماه گذشته در نشستی در استراسبورگ فرانسه در مورد لایحه 108 صفحه ای به اجماع برسند و در چند ماه آینده به یک سه گانه ادامه دهند.

اما به گفته سه منبع آگاه، یک جلسه 5 ساعته در 13 فوریه به هیچ قطعنامه ای منجر نشد و قانونگذاران بر سر جنبه های مختلف این قانون با هم اختلاف دارند.

در حالی که صنعت انتظار دارد تا پایان سال به توافق برسد، نگرانی‌هایی وجود دارد که پیچیدگی و عدم پیشرفت می‌تواند تصویب این قانون را تا سال آینده به تعویق بیندازد و در انتخابات اروپا، نمایندگان پارلمان اروپا با مجموعه‌ای از اولویت‌های کاملاً متفاوت روی کار خواهند آمد.

گفت: «سرعتی که در آن سیستم‌های جدید منتشر می‌شوند، مقررات را به یک چالش واقعی تبدیل می‌کند دانیل لوفر، یک تحلیلگر ارشد سیاست در گروه حقوقی Access Now. “این یک هدف سریع در حال حرکت است، اما اقداماتی وجود دارد که علیرغم سرعت توسعه همچنان مرتبط باقی می ماند: شفافیت، کنترل کیفیت، و اقداماتی برای احقاق حقوق اساسی آنها.”

توسعه های سریع

قانونگذاران در حال کار بر روی بیش از 3000 اصلاحیه ارائه شده هستند که همه چیز را از ایجاد یک دفتر جدید هوش مصنوعی تا محدوده قوانین قانون پوشش می دهد.

گفت: «مذاکرات بسیار پیچیده هستند، زیرا کمیته‌های مختلفی در آن دخیل هستند براندون بنیفی، یک نماینده ایتالیایی پارلمان اروپا و یکی از دو قانونگذار که مذاکرات را در مورد قانون مورد انتظار بلوک هوش مصنوعی رهبری می کنند. “مذاکرات می تواند بسیار طولانی باشد. شما باید هر بار با 20 نماینده پارلمان اروپا صحبت کنید.”

قانونگذاران به دنبال ایجاد تعادلی بین تشویق نوآوری و در عین حال حمایت از حقوق اساسی شهروندان بوده اند.

این امر منجر به طبقه‌بندی ابزارهای مختلف هوش مصنوعی بر اساس سطح ریسک درک شده آنها شد: از حداقل تا محدود، زیاد و غیرقابل قبول. ابزارهای پرخطر ممنوع نخواهند شد، اما از شرکت ها می خواهند که در عملیات خود شفافیت بالایی داشته باشند.

اما این بحث‌ها فضای کمی برای پرداختن به فناوری‌های هوش مصنوعی مولد در حال گسترش مانند ChatGPT و Stable Diffusion که سراسر جهان را دربرگرفته است، باقی نگذاشته است و هم جذابیت و هم جنجال کاربران را برانگیخته است.

تا ماه فوریه، ChatGPT، ساخته شده توسط OpenAI تحت حمایت مایکروسافت، رکورد سریع ترین رشد پایگاه کاربر را در بین هر برنامه کاربردی مصرف کننده در تاریخ ثبت کرد.

تقریباً همه بازیگران بزرگ فناوری در این بخش سهام دارند، از جمله مایکروسافت، الفبا و متا.

فناوری بزرگ، مشکلات بزرگ

بحث‌های اتحادیه اروپا نگرانی‌هایی را برای شرکت‌ها – از استارت‌آپ‌های کوچک گرفته تا فناوری بزرگ – در مورد اینکه چگونه مقررات ممکن است بر کسب‌وکارشان تأثیر بگذارد و اینکه آیا آنها در مقابل رقبای دیگر قاره‌ها در یک نقطه ضعف رقابتی قرار دارند، ایجاد کرده است.

در پشت صحنه، شرکت‌های بزرگ فناوری که میلیاردها دلار در فناوری جدید سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به شدت لابی کرده‌اند تا نوآوری‌های خود را خارج از محدوده شفاف‌سازی پرخطر که به معنای انطباق بیشتر، هزینه‌های بیشتر و مسئولیت‌پذیری بیشتر در مورد محصولاتشان است، حفظ کنند. منابع گفتند.

یک نظرسنجی اخیر توسط نهاد صنعت کاربردی کاربردی AI نشان داد که 51 درصد از پاسخ دهندگان انتظار کاهش سرعت فعالیت های توسعه هوش مصنوعی را در نتیجه قانون هوش مصنوعی دارند.

قانونگذاران برای پرداختن به ابزارهایی مانند ChatGPT که کاربردهای به ظاهر بی پایانی دارند، دسته دیگری را معرفی کردند، «عمومی سیستم های هوش مصنوعی هدف” (GPAIS)، برای توصیف ابزارهایی که می توانند برای انجام تعدادی از عملکردها سازگار شوند. مشخص نیست که آیا همه GPAIS پرخطر در نظر گرفته می شوند یا خیر.

نمایندگان شرکت های فناوری از چنین اقداماتی عقب نشینی کرده اند و اصرار دارند که دستورالعمل های داخلی آنها به اندازه کافی قوی است تا اطمینان حاصل شود که فناوری به طور ایمن به کار گرفته می شود، و حتی پیشنهاد می کنند که قانون باید یک شرط انتخاب داشته باشد، که بر اساس آن شرکت ها می توانند خودشان تصمیم بگیرند که آیا تصمیم بگیرند یا خیر. مقررات اعمال می شود.

شمشیر دو لبه؟

شرکت هوش مصنوعی DeepMind متعلق به گوگل که در حال حاضر در حال آزمایش ربات چت هوش مصنوعی Sparrow خود است، به رویترز گفت که مقررات سیستم های چند منظوره پیچیده است.

گفت: “ما معتقدیم ایجاد یک چارچوب حکومتی حول GPAIS باید یک فرآیند فراگیر باشد، به این معنی که همه جوامع آسیب دیده و جامعه مدنی باید درگیر شوند.” الکساندرا بلیاس، رئیس سیاست عمومی بین المللی این شرکت.

وی افزود: سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چگونه مطمئن شویم چارچوب مدیریت ریسک که امروز ایجاد می کنیم فردا همچنان مناسب خواهد بود؟

دانیالمدیر اجرایی پلتفرم پخش صوتی Spotify – که اخیراً “AI DJ” خود را راه اندازی کرده است که می تواند لیست های پخش شخصی سازی شده را تنظیم کند – به رویترز گفت که این فناوری “یک شمشیر دو لبه” است.

او گفت: «موارد زیادی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیریم. تیم ما بسیار فعالانه با تنظیم‌کننده‌ها کار می‌کند و تلاش می‌کند تا مطمئن شود که این فناوری تا حد امکان از مزایای بیشتری برخوردار است و تا حد ممکن ایمن است.

نمایندگان پارلمان اروپا می گویند که این قانون به طور منظم مورد بازبینی قرار خواهد گرفت و امکان به روز رسانی در صورت بروز مشکلات جدید در زمینه هوش مصنوعی را فراهم می کند.

اما، با توجه به اینکه انتخابات اروپا در افق سال 2024 در پیش است، آنها تحت فشار هستند تا در اولین بار چیزی قابل توجه ارائه دهند.

گفت: در بحث نباید عجله کرد و نباید مصالحه کرد تا پرونده قبل از پایان سال بسته شود. لوفر. حقوق مردم در خطر است».

جوایز GN

فیس بوکتوییترلینکدین


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا