برنامه نویسی

کدنویسی با موسا – انجمن DEV

زبان برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی راه های خاصی برای برقراری ارتباط با کامپیوتر هستند. کدها قوانینی برای برقراری ارتباط به شیوه ای خاص هستند. حرفه ای در کامپیوتر، به نام برنامه نویسان، کدهایی را طراحی کنید تا امکان دادن دستورالعمل های کامپیوتری را برای انسان فراهم کند.

برنامه نويسي عمل استفاده از کدها برای دادن دستورات کامپیوتری است.

حرفه ای هایی که می دهند را دستورالعمل های کامپیوتری از طریق کدها نامیده می شوند برنامه نویسان.

کلمه کد نویسی می تواند به جای یکدیگر استفاده شود برنامه نويسي. کد نویسی را می توان به عنوان تعریف کرد را عمل استفاده از قوانین طراحی شده ویژه برای ارائه دستورالعمل های کامپیوتری.

آ برنامه لیستی از دستورالعمل هایی است که به را کامپیوتر برای انجام یک کار

نمونه هایی از زبان های برنامه نویسی عبارتند از جاوا اسکریپت، جاوا، پایتون و روبی. جاوا اسکریپت، جاوا، پایتون و روبی تنها زبان های برنامه نویسی ما نیستند. در واقع، ما نمی‌توانیم تعداد زبان‌های برنامه‌نویسی موجود را بشماریم.

انواع زبان های برنامه نویسی

ما دو نوع اصلی زبان برنامه نویسی داریم:

  • زبان های سطح پایین
  • زبان های سطح بالا

زبان های سطح پایین

فقط دو نوع زبان سطح پایین وجود دارد:

  • کدهای ماشین
  • زبان اسمبلی

کدهای ماشین کدهای ماشین زبان برنامه نویسی هستند که را کامپیوتر مستقیما می فهمد سازندگان کامپیوتر کد ماشین را برای برندهای کامپیوتری خود، معمولاً به صورت اعداد باینری طراحی می کنند. استفاده از اعداد باینری به عنوان را زبان از را کامپیوتر می سازد را کامپیوتر سریع اجرا می شود

زبان اسمبلی زبان های اسمبلی زبان های برنامه نویسی هستند که از اختصارات ((یادگاری) مربوط به کدهای ماشین. زبان های اسمبلی طوری طراحی شده اند که برنامه نویسان را بدون نیاز به حفظ کدهای ماشین، کدنویسی را آسان تر می کند.

زبان های سطح بالا

زبان های سطح بالا زبان های برنامه نویسی هستند که بیشتر شبیه زبان های طبیعی هستند. کار با زبان های سطح بالا آسان تر است زیرا به برنامه نویسان می دهند را توانایی نوشتن کد در آ راه طبیعی نمونه هایی از زبان های برنامه نویسی سطح بالا عبارتند از Python، JavaScript، Java، Rust و Google Go.

مترجمان زبان

مترجم زبان نرم افزاری است که کدهای یک زبان برنامه نویسی را به زبان برنامه نویسی دیگر تبدیل می کند. نمونه هایی از مترجمان زبان عبارتند از را کامپایلر Rust که کامپایل می کند (از یک زبان به زبان دیگر تبدیل می کند) را زبان برنامه نویسی به کد ماشین زنگ زده، را مفسر پایتون که تفسیر می کند را زبان برنامه نویسی پایتون و غیره

انواع مترجم زبان

ما چهار نوع مترجم زبان داریم:

  • مونتاژ کنندگان
  • کامپایلرها
  • ترانسپایلرها
  • مترجمان

مونتاژ کنندگان برنامه هایی هستند که کدهای نوشته شده به زبان اسمبلی را به کد ماشین تبدیل می کنند. به عنوان مثال می توان به Gnu Gas، Microsoft Macro Assembler، Netwide Assembler و غیره اشاره کرد.

کامپایلرها برنامه هایی هستند که کدهای نوشته شده به زبان های سطح بالا را به کد ماشین تبدیل می کنند. نمونه هایی از کامپایلرها عبارتند از را کامپایلر Rust، کامپایلر GCC، کامپایلر Clang و غیره.

ترانسپایلرها برنامه هایی هستند که کدها را از یک زبان سطح بالا به زبان سطح بالا دیگر تبدیل می کنند. مثالها عبارتند از را کامپایلر Typescript، کامپایلر Dart2js و کامپایلر CoffeeScript.

مترجمان برنامه هایی هستند که مستقیماً کدهای نوشته شده به زبان های سطح بالا را تبدیل و اجرا می کنند. علاوه بر ترجمه کدها، مفسرها اجرای کدهای ترجمه شده را نیز مدیریت می کنند. نمونه هایی از مفسرها عبارتند از مفسر پایتون، مفسر روبی، گوگل V8، موزیلا اسپایدرمونکی و غیره.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا