برنامه نویسی

ارائه دهنده هویت در واقع به چه معناست؟

وقتی صحبت از امنیت و احراز هویت آنلاین می‌شود، اصطلاح «ارائه‌دهنده هویت» اغلب مطرح می‌شود. اما در واقع به چه معناست؟ به زبان ساده، Identity Provider (IdP) یک سرویس قابل اعتماد است که هویت کاربران را احراز هویت و تأیید می کند و دسترسی آنها را به منابع محافظت شده فراهم می کند.

به عبارت دیگر، یک IdP به عنوان یک دروازه بان بین کاربر و منبعی که در تلاش برای دسترسی است عمل می کند. به جای اینکه کاربر از کاربر بخواهد که اعتبار خود را (مانند نام کاربری و رمز عبور) برای هر منبع فردی که می‌خواهد به آن دسترسی داشته باشد ارائه کند، کاربر یک بار اعتبار خود را در اختیار IdP قرار می‌دهد و سپس IdP هویت خود را به هر منبعی که به آن اعتماد دارد تضمین می‌کند. .

این می تواند به ویژه در سناریوهایی که نیاز به دسترسی به چندین منبع با استفاده از مجموعه ای از اعتبارنامه ها باشد، مفید باشد. به عنوان مثال، در شرایطی که یک شرکت از احراز هویت SAML استفاده می کند، یک کاربر ممکن است مجموعه ای از اعتبارنامه ها برای منابع داخلی شرکت خود مانند ایمیل، سیستم های منابع انسانی و ابزارهای مدیریت پروژه داشته باشد. با استفاده از یک IdP، کاربر فقط باید یک بار اعتبار خود را ارائه کند تا به همه این منابع دسترسی پیدا کند، نه اینکه اعتبار خود را به صورت جداگانه برای هر یک وارد کند.

مزیت دیگر استفاده از IdP این است که می‌تواند ویژگی‌های امنیتی اضافی مانند احراز هویت چند عاملی (MFA) را ارائه دهد، که کاربر را ملزم می‌کند تا قبل از دسترسی به یک منبع، مدرک بیشتری برای هویت خود ارائه کند. MFA می‌تواند شامل چیزی باشد که کاربر می‌داند (مانند رمز عبور)، چیزی که دارد (مانند رمز یا کارت هوشمند)، یا چیزی که هستند (مانند اثر انگشت یا تشخیص چهره).

بنابراین، چند نمونه رایج از IdP ها چیست؟ یکی از شناخته شده ترین آنها گوگل است که یک سرویس IdP به نام Google Sign-In ارائه می دهد. این به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از اعتبار گوگل خود به وب سایت ها و برنامه های شخص ثالث وارد شوند. برخی از شرکت ها از IdP مانند Okta، Rippling و Jumpcloud برای مدیریت کارمندان خود استفاده می کنند. سایر IdP های محبوب عبارتند از فیس بوک، مایکروسافت و لینکدین.

Identity Provider یک جزء حیاتی از امنیت آنلاین و سیستم های احراز هویت مدرن است. با عمل به عنوان یک سرویس شخص ثالث قابل اعتماد، یک IdP می‌تواند به ساده‌سازی فرآیند دسترسی به منابع متعدد با استفاده از یک مجموعه از اعتبارنامه‌ها کمک کند، در حالی که ویژگی‌های امنیتی اضافی را برای محافظت از حساب‌های کاربری فراهم می‌کند. با PropelAuth، می‌توانیم به شما کمک کنیم با IdP‌های محبوب ادغام شوید، خواه Google، LinkedIn یا IdP‌هایی که بیشتر برای مدیریت نیروی کار مانند Okta، Azure AD، JumpCloud استفاده می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا