برنامه نویسی

Golang vs Rust: کدام یک را باید برای پروژه بعدی خود استفاده کنید؟

Rate this post

Rust و Golang دو زبان قدرتمند هستند که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. ممکن است سعی کنید بفهمید از کدام یک از زبان‌ها می‌خواهید برای پروژه بعدی خود استفاده کنید، و ندانید که کدام یک برای این کار مناسب‌تر است. این مقاله نقاط قوت و زبان ها را نشان می دهد و به جزئیات آنچه شما باید بدانید می پردازد.

مقدمه ای بر گولنگ

گولنگ (یا برو) یک زبان کامپایل شده با تایپ ایستا، سطح بالا و توسعه یافته توسط رابرت گریزمر، راب پایک و کن تامپسون در گوگل است. توسعه Golang در سال 2007 آغاز شد و این زبان برای اولین بار در 10 نوامبر 2009 ظاهر شد.

انگیزه ایجاد Go نیاز به حل مسائل مهندسی نرم افزار در گوگل و ارائه جایگزینی برای C++ بود. Golang این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم می کند تا کدهای خوانا و قدرتمند ایجاد کنند.

برخی از شرکت هایی که از Golang استفاده می کنند عبارتند از: Google، Uber، Twitch، Dailymotion، SendGrid، Dropbox و SoundCloud.

بیایید نمونه برنامه hello world نوشته شده در Golang را ببینیم:

package main

import "fmt"

func main() {
    fmt.Println("hello world")
}
وارد حالت تمام صفحه شوید

از حالت تمام صفحه خارج شوید

مقدمه ای بر Rust

Rust یک زبان تایپ ایستا، سطح بالا و کامپایل شده است درست مانند Golang. Rust توسط Graydhon Hoare به عنوان یک پروژه جانبی در حین کار برای Mozilla Research ایجاد شد. موزیلا رسماً در سال 2009 از این پروژه حمایت کرد و این زبان اولین بار در 7 ژوئیه 2010 ظاهر شد.

Rust بر عملکرد، ایمنی کد و همزمانی تأکید دارد. این زبان برای اطمینان از کارایی بالا مشابه C و C++ ایجاد شده است، اما نسبت به C یا C++ کمتر مستعد کدهای ناامن است.

در اینجا نمونه ای از برنامه hello world نوشته شده در Rust آمده است:

fn main () {
 println!("Hello, world");
}
وارد حالت تمام صفحه شوید

از حالت تمام صفحه خارج شوید

مقایسه ها

فقط یک مقدمه برای Rust و Golang ممکن است به درک اینکه چگونه این زبان ها با یکدیگر مقایسه می شوند کمکی نکند. عوامل متعددی ممکن است بر تصمیم شما برای انتخاب زبان مناسب برای نیازهایتان تأثیر بگذارد.

چندین ویژگی وجود دارد که پروژه شما ممکن است به آنها نیاز داشته باشد که فقط در یک زبان یافت می شوند. در این بخش، سه مورد از تأثیرگذارترین معیارها را با هم مقایسه خواهیم کرد:

  • خوانایی
  • بهره وری
  • بلوغ

خوانایی

Golang دارای یک نحو واضح و مختصر در مقایسه با Rust است که حفظ پایگاه کد Golang را به طور قابل توجهی آسان‌تر می‌کند و به اعضای جدید تیم توسعه اجازه می‌دهد تا به سرعت پایگاه کد را درک کنند.

قوانین مالکیت و قرض گرفتن در Rust به طور قابل توجهی بر نحوه نگارش برنامه های Rust تأثیر می گذارد، که پیچیدگی هایی را ایجاد می کند که ممکن است توسط توسعه دهندگان تازه وارد به زبان یا پروژه به راحتی قابل درک نباشد.

بهره وری

برنامه های ساخته شده با Rust نسبت به برنامه های ساخته شده با Golang کارآمدتر هستند زیرا برنامه های Rust فاقد زباله جمع کننده هستند.

زباله جمع کن یک ویژگی بازیابی حافظه است که در زبان های برنامه نویسی تعبیه شده است که با آزاد کردن خودکار فضای حافظه ای که به اشیا اختصاص داده شده و دیگر مورد نیاز برنامه نیست، از نشت حافظه جلوگیری می کند.

کامپایلر Rust از قوانین مالکیت و قرض گرفتن برای بررسی کد شما در زمان کامپایل استفاده می کند تا از نشت حافظه برنامه شما در زمان اجرا جلوگیری کند.

بلوغ

هر دو زبان Rust و Golang زبان های نسبتا جدیدی هستند، اما Golang مدت طولانی تری نسبت به Rust در بازار بوده است. زبان‌های قدیمی‌تر از زبان‌های جدیدتر بالغ‌تر هستند، زیرا توسعه‌دهندگان زمان بیشتری برای ایجاد و بهبود کتابخانه‌های موجود برای زبان قدیمی‌تر دارند.

از آنجایی که گولنگ زبان قدیمی‌تری است، نسبت به Rust زمان بیشتری برای رشد جامعه خود داشته است، که یکی از عوامل کلیدی است که باعث می‌شود این زبان جامعه بزرگ‌تری داشته باشد. یک جامعه بزرگتر به این معنی است که اگر در پروژه ای که روی آن کار می کنید گیر کرده اید، شانس زیادی برای پیدا کردن کسی وجود دارد که بتواند کمک کند.

نتیجه

تنها معیارهای بالا ممکن است برای درک کامل زبان مورد استفاده کافی نباشد. جدول زیر خلاصه‌ای از همه مقایسه‌هایی را که باید بدانید را پوشش می‌دهد:

متریک زنگ گولنگ
سرعت
کارایی
مبتدی دوستانه
محبوبیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا