شبکه های اجتماعی

صنعت هوش مصنوعی چین با توجه به قوانین صادرات تراشه ایالات متحده به سختی کند شد

کنترل‌های صادرات ریزتراشه‌های ایالات متحده سال گذشته برای متوقف کردن توسعه ابررایانه‌های چین که برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای و سیستم‌های هوش مصنوعی مانند استفاده می‌شوند، اعمال شد. ChatGPT تنها تأثیرات اندکی بر بخش فناوری چین دارند.

قوانین حمل و نقل را محدود می کند Nvidia Corp و Advanced Micro دستگاه ها تراشه های Inc که به استاندارد صنعت فناوری جهانی برای توسعه ربات های گفتگو و سایر سیستم های هوش مصنوعی تبدیل شده اند.

اما انویدیا انواعی از تراشه های خود را برای بازار چین ایجاد کرده است که برای مطابقت با قوانین ایالات متحده کند شده اند. کارشناسان صنعت به رویترز گفتند که جدیدترین آن – انویدیا H800 که در ماه مارس معرفی شد – احتمالاً 10 تا 30 درصد بیشتر طول می کشد تا برخی از وظایف هوش مصنوعی را انجام دهد و می تواند برخی از هزینه ها را در مقایسه با سریع ترین تراشه های آمریکایی انویدیا دو برابر کند.

حتی تراشه های کند شده انویدیا نیز نشان دهنده بهبودی برای شرکت های چینی است. Tencent Holdings، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری چین، در ماه آوریل تخمین زد که سیستم‌هایی که از H800 انویدیا استفاده می‌کنند، زمان لازم برای آموزش بزرگترین سیستم هوش مصنوعی خود را بیش از نصف، از 11 روز به چهار روز کاهش می‌دهند.

چارلی چای، تحلیلگر مستقر در شانگهای با 86Research، می‌گوید: «به نظر می‌رسد شرکت‌های هوش مصنوعی که با آنها صحبت می‌کنیم، این نقص را نسبتاً کوچک و قابل کنترل می‌دانند.

رفت و آمد بین دولت و صنعت چالش ایالات متحده برای کند کردن پیشرفت چین در فناوری پیشرفته بدون آسیب رساندن به شرکت های آمریکایی را آشکار می کند.

بخشی از استراتژی ایالات متحده در تنظیم قوانین، اجتناب از چنین شوکی بود که چینی‌ها تراشه‌های ایالات متحده را به کلی کنار بگذارند و تلاش‌های خود را برای توسعه تراشه دو برابر کنند.

یکی از مدیران صنعت تراشه که خواست نامش فاش نشود، گفت: «آنها باید در جایی خط می‌کشیدند، و هر جا که آن را ترسیم می‌کردند، با این چالش مواجه می‌شدند که چگونه فوراً مختل نشوند، اما چگونه به مرور زمان توانایی چین را کاهش دهند.» برای صحبت در مورد بحث های خصوصی با تنظیم کننده ها.

محدودیت های صادراتی دو بخش دارد. اولی سقفی بر توانایی تراشه برای محاسبه اعداد بسیار دقیق می گذارد، معیاری که برای محدود کردن ابررایانه ها طراحی شده است که می تواند در تحقیقات نظامی استفاده شود. منابع صنعت تراشه گفتند که این اقدام موثری بود.

اما محاسبه اعداد بسیار دقیق در کار هوش مصنوعی مانند مدل های زبان بزرگ که در آن مقدار داده ای که تراشه می تواند از طریق آن بجود مهمتر است، کمتر مرتبط است.

انویدیا H800 را به بزرگترین شرکت‌های فناوری چین، از جمله Tencent، Alibaba Group Holding Ltd و Baidu Inc می‌فروشد تا در چنین کارهایی استفاده شود، اگرچه هنوز ارسال تراشه‌ها را در حجم بالا آغاز نکرده است.

انویدیا هفته گذشته در بیانیه‌ای گفت: «دولت به دنبال آسیب رساندن به رقابت یا صنعت ایالات متحده نیست و به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد تا محصولاتی را برای فعالیت‌های تجاری مانند ارائه خدمات ابری برای مصرف‌کنندگان عرضه کنند».

چین بازار مهمی برای شرکت های فناوری ایالات متحده است و فروش محصولات در آنجا به ایجاد شغل برای Nvidia و شرکای مستقر در ایالات متحده کمک می کند.

انویدیا هفته گذشته گفت: «کنترل‌های صادرات اکتبر مستلزم ایجاد محصولاتی با شکاف رو به رشد بین دو بازار است. ما ضمن ارائه محصولات تا حد امکان رقابتی در هر بازار، از مقررات پیروی می کنیم.

بیل دالی، دانشمند ارشد انویدیا، این هفته در بیانیه‌ای جداگانه گفت: «این شکاف در طول زمان به سرعت افزایش می‌یابد زیرا نیازهای آموزشی هر ۶ تا ۱۲ ماه دو برابر می‌شود».

سخنگوی دفتر صنعت و امنیت، بازوی وزارت بازرگانی ایالات متحده که بر قوانین نظارت می کند، درخواستی برای اظهار نظر نکرد.

کند شد اما متوقف نشد
دومین محدودیت ایالات متحده روی سرعت انتقال تراشه به تراشه است که بر هوش مصنوعی تأثیر می گذارد. مدل‌های پشت فن‌آوری‌هایی مانند ChatGPT بسیار بزرگ هستند و نمی‌توانند روی یک تراشه قرار بگیرند. در عوض، آنها باید روی تراشه‌های زیادی پخش شوند – اغلب هزاران نفر در یک زمان – که همه باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

انویدیا جزئیات عملکرد تراشه H800 تنها در چین را فاش نکرده است، اما برگه مشخصاتی که رویترز مشاهده کرده است سرعت تراشه به تراشه 400 گیگابایت در ثانیه را نشان می دهد که کمتر از نیمی از حداکثر سرعت 900 گیگابایت در ثانیه برای تراشه H100 پرچمدار انویدیا است. در خارج از چین موجود است.

برخی در صنعت هوش مصنوعی معتقدند که هنوز سرعت زیادی دارد. ناوین رائو، مدیر اجرایی استارت آپی به نام MosaicML که متخصص کمک به مدل های هوش مصنوعی برای اجرای بهتر در سخت افزار محدود است، کاهش سرعت سیستم را بین 10 تا 30 درصد برآورد کرد.

او گفت: “راه هایی برای دور زدن همه اینها به صورت الگوریتمی وجود دارد.” من نمی بینم که این یک مرز برای مدت طولانی – مانند 10 سال است.

پول کمک می کند. یک تراشه در چین که دو برابر بیشتر از یک تراشه آمریکایی سریع‌تر برای تکمیل یک کار آموزشی هوش مصنوعی طول می‌کشد، همچنان می‌تواند کار را انجام دهد. یکی از منابع صنعتی که به دلیل توافق با شرکا خواست نامش فاش نشود، گفت: «در آن مرحله، به جای 10 میلیون دلار برای آموزش آن باید 20 میلیون دلار هزینه کنید. “آیا بد است؟ بله. اما آیا این بدان معناست که این کار برای علی بابا یا بایدو غیرممکن است؟ نه، این مشکلی نیست.”

علاوه بر این، محققان هوش مصنوعی در تلاش هستند تا سیستم‌های عظیمی را که برای کاهش هزینه محصولات آموزشی مشابه ChatGPT و سایر فرآیندها ساخته‌اند، کاهش دهند. این موارد به تراشه های کمتری نیاز دارند، ارتباطات بین تراشه را کاهش می دهند و تأثیر محدودیت های سرعت ایالات متحده را کاهش می دهند.

کید دانیل، مهندس نرم‌افزار در Anyscale، یک استارت‌آپ در سانفرانسیسکو که نرم‌افزاری را برای کمک به شرکت‌ها در انجام کارهای هوش مصنوعی ارائه می‌کند، گفت: دو سال پیش صنعت فکر می‌کرد که مدل‌های هوش مصنوعی بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند.

دانیل گفت: «اگر این هنوز هم امروز درست بود، این محدودیت صادراتی تأثیر بسیار بیشتری خواهد داشت. این محدودیت صادراتی قابل توجه است، اما آنقدر که می‌توانست ویرانگر نیست.»

فیس بوکتوییترلینکدین


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا