برنامه نویسی

معماری پاک – انجمن DEV

در GitHub ستاره بدهید ⭐️ – https://github.com/iuno-san/Clean-Architecture

الگوی طراحی Clean Architecture یک انتخاب عالی برای ساخت برنامه های کاربردی مقیاس پذیر، قابل نگهداری و آزمایش شده است. Clean Architecture بر اساس اصل جداسازی وابستگی ها بین لایه های مختلف برنامه است که امکان تغییرات آسان و جایگزینی عناصر جداگانه را بدون تأثیر بر کل سیستم فراهم می کند.

در زیر مراحلی وجود دارد که می تواند به شما در ساخت برنامه های ASP.NET Core MVC با استفاده از الگوی Clean Architecture کمک کند:

Clean Architecture یک برنامه کاربردی را به چندین لایه تقسیم می کند، معمولاً اینها عبارتند از:

  • Presentation Layer: مسئولیت رسیدگی به تعامل کاربر و نمایش داده ها را بر عهده دارد. در ASP.NET Core MVC، این لایه Controllers و Views خواهد بود.
  • Application Layer: مسئول منطق برنامه و پردازش داده ها. این جایی است که سرویس های کاربردی که شامل عملیات تجاری هستند قرار دارند.
  • Domain Layer: شامل منطق تجاری و موجودیت هایی است که اشیاء دامنه برنامه را نشان می دهند.
  • Infrastructure Layer: مسئول جنبه های فنی برنامه مانند دسترسی به پایگاه داده، خدمات خارجی، پیاده سازی مخزن و غیره.

در ASP.NET Core با انتخاب الگوی “ASP.NET Core Web Application” و مشخص کردن “یک پروژه جدید ایجاد کنید.MVC“به عنوان نوع پروژه.

اطمینان حاصل کنید که پروژه شما به درستی سازماندهی شده است تا لایه های مختلف را جدا کنید و از وابستگی شدید بین آنها جلوگیری کنید. به عنوان مثال، می توانید برای هر لایه پوشه های جداگانه ایجاد کنید.

  • Domain layer: در این لایه، موجودیت هایی را تعریف کنید که نشان دهنده اشیاء اصلی در دامنه شما هستند. در اینجا از وابستگی به لایه های دیگر اجتناب کنید.
  • Application layer: در اینجا خدمات کاربردی ایجاد کنید که حاوی منطق عملیات تجاری باشد. این سرویس ها از موجودیت های لایه دامنه استفاده خواهند کرد. اطمینان حاصل کنید که لایه برنامه هیچ وابستگی به لایه ارائه یا زیرساخت ندارد.
  • Presentation layer: این لایه شامل کنترلرها و view ها می باشد. کنترلرها از خدمات برنامه کاربردی برای رسیدگی به درخواست های کاربر و پردازش داده ها استفاده خواهند کرد. سعی کنید منطق را در کنترلرها به حداقل برسانید و آن را به لایه برنامه منتقل کنید.
  • Infrastructure layer: در اینجا مکانیسم های خاصی را برای دسترسی به پایگاه داده، خدمات خارجی یا سایر جنبه های فنی برنامه پیاده سازی می کند. می توانید از الگوی مخزن برای جدا کردن دسترسی به داده ها از بقیه برنامه استفاده کنید.

مطمئن شوید که وابستگی های بین لایه ها به درستی پیکربندی شده اند. به طور معمول، لایه ارائه و لایه کاربردی به لایه دامنه و لایه زیرساخت به لایه های دیگر وابستگی دارند. از وابستگی به لایه های ارائه یا زیرساخت در لایه دامنه اجتناب کنید.

مراقبت از تست واحد کد در Clean Architecture کلیدی است. می توانید از ابزارهای تست واحد مانند xUnit، NUnit یا MSTest برای آزمایش واحدهای جداگانه کد به صورت مجزا.

پیکربندی تزریق وابستگی (DI) مکانیسم هایی در ASP.NET Core برای ارائه خدمات پیاده سازی مناسب بین لایه ها.

اضافه کردن مکانیسم های نظارت و ثبت گزارش را در نظر بگیرید تا به راحتی مشکلات را در برنامه تشخیص دهید.
توسعه و نگهداری:
پس از تکمیل معماری اولیه، می‌توانید با افزودن ویژگی‌های جدید و بهبود ویژگی‌های موجود، به توسعه برنامه ادامه دهید.

به خاطر داشته باشید که الگوی معماری پاک ممکن است در ابتدا به تلاش بیشتری نیاز داشته باشد، اما در درازمدت مزایای زیادی را به همراه دارد، به خصوص اگر برنامه رشد کند و پیچیده‌تر شود. با کدهای سازماندهی شده مناسب و لایه های ایزوله، نگهداری برنامه و ایجاد تغییرات بسیار آسان تر است.

اگر آن را دوست دارید، من را در GitHub دنبال کنید – https://github.com/iuno-san

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا