دیجیتال مارکتینگ

هر آنچه باید درباره رزومه های کاربردی بدانید

نمی دانید چگونه رزومه خود را واقعاً برجسته کنید؟ به این فکر می کنید که چگونه با وجود هر گونه شکاف احتمالی، مهارت ها و تجربیات خود را برجسته کنید؟ ممکن است از یک رزومه کاربردی بهره مند شوید.

→ اکنون دانلود کنید: 12 الگوی رزومه [Free Download]

خوشبختانه، این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد رزومه های کاربردی بدانید، از جمله اینکه چه هستند، زمان استفاده از آن ها و مزایایی که ارائه می دهند، به دقت بررسی می کند.

بنابراین، چه در نیروی کار تازه کار باشید، چه در تغییر شغل یا مدتی بیکاری را تجربه کرده اید، یک رزومه کاربردی می تواند به شما در جذب کارفرمایان بالقوه کمک کند.

رزومه کاربردی چیست؟

برخلاف یک رزومه سنتی و زمانی، یک رزومه کاربردی بر مهارت ها و تجربیات شما تمرکز دارد – نه فقط سابقه کاری شما.

بنابراین، به جای تمرکز بر شرکت‌ها، نقش‌ها و تاریخ‌های استخدام، مواردی مانند تجربه بازاریابی شما را با هم گروه‌بندی می‌کند و مجموعه‌ای از تجربیات و مهارت‌های مرتبط را ارائه می‌کند.

اگر در حال تغییر شغل هستید یا شکافی در سابقه کاری خود دارید بسیار خوب است، زیرا توجه را از تاریخ ها دور می کند و تاکید می کند که چرا شما برای این نقش مناسب هستید.

بعلاوه، رزومه های کاربردی با یک بیانیه هدف یا خلاصه شروع می شوند که لحن را تعیین می کند. سپس مهارت ها، دستاوردها و تحصیلات شما را برجسته می کند.

نتیجه یک رزومه بسیار هدفمندتر و سفارشی شده است که منعکس کننده نقاط قوت و شایستگی های شماست.

مزایای رزومه های کاربردی

احتمالاً در حال حاضر واضح است – رزومه های کاربردی بسیار عالی هستند. با این حال، این سزاوار است که به جزئیات تقسیم شود. در اینجا چهار مزیت اصلی و غیرقابل انکار رزومه های کاربردی آورده شده است:

1. مهارت ها و دستاوردهای مرتبط را برجسته می کند.

هنگام درخواست برای شغل، یک رزومه کاربردی مهارت ها و دستاوردهای مرتبط با موقعیت را برجسته می کند. بر مرتبط ترین مهارت های شما تأکید می کند، حتی اگر آنها در یک محل کار سنتی به دست نیامده باشند.

2. بر شکاف های اشتغال غلبه می کند.

یکی دیگر از مزایای رزومه کاربردی این است که می تواند به غلبه بر شکاف های شغلی کمک کند.

بنابراین، برای مثال، اگر مرخصی گرفته‌اید یا دوره‌ای از بیکاری داشته‌اید، یک رزومه کاربردی به خوبی پیشروی می‌کند، بنابراین این شکاف چندان تاثیرگذار نیست.

3. امکان انعطاف پذیری را فراهم می کند.

همچنین می توانید مدارک خود را با یک رزومه کاربردی به روشی انعطاف پذیرتر ارائه دهید. برای مثال، می‌توانید مهارت‌ها و دستاوردهای خود را تحت عناوین خاصی مانند «مدیریت پروژه» یا «تجربه رهبری» گروه‌بندی کنید.

این کار کارفرمایان را آسان‌تر می‌کند تا بیت‌های مرتبطی را که به دنبال آن هستند به سرعت پیدا کنند.

4. متمایز از جمعیت.

در اینجا چیز دیگری وجود دارد که یک رزومه کاربردی می تواند بهتر از بقیه انجام دهد: به شما کمک می کند برجسته شوید. وقتی که اساساً همه از استاندارد استفاده می کنند، انجام آن آسان است.

بنابراین با یک رزومه کاربردی، می توانید نشان دهید که نه تنها مایل به امتحان رویکردهای متفاوت و نوآورانه هستید، بلکه می توانید خلاقانه فکر کنید.

یک رزومه کاربردی عالی است اگر به دنبال راهی برای برجسته کردن مهارت‌ها و موفقیت‌ها به شیوه‌ای متناسب با نقشی هستید که برای آن درخواست می‌کنید.

همه چیزهایی را که یاد گرفته‌اید، حتی در قالب‌های غیر سنتی، در نظر می‌گیرد و در صورت وجود شکاف‌های شغلی، آن را به یک راه‌حل نابغه تبدیل می‌کند.

زمان استفاده از رزومه کاربردی

یک رزومه کاربردی ممکن است برای شما مناسب باشد اگر در هر یک از این دسته بندی ها قرار بگیرید:

  1. زمانی که تجربه کاری محدودی دارید. اگر به تازگی فارغ التحصیل شده اید یا تجربه کاری محدودی در زمینه کاری خود دارید، یک رزومه کاربردی می تواند به شما کمک کند تا مهارت ها و دستاوردهای مرتبط خود را برجسته کنید.
  2. هنگام تغییر شغل یک رزومه کاربردی می تواند به شما کمک کند مهارت های قابل انتقال خود را نشان دهید که می تواند در مسیر شغلی جدید شما در صورت تغییر شغل به کار رود.
  3. هنگام بازگشت به نیروی کار. یک رزومه کاربردی به جای اینکه صرفاً بر سابقه کاری شما باشد، بر مهارت ها و تجربه شما تأکید دارد.
  4. زمانی که الزامات شغلی خاص باشد. یک رزومه کاربردی می تواند به شما کمک کند تا صلاحیت ها و مهارت های خاص را به طور واضح و مختصر از یک آگهی شغلی برجسته کنید.

محدودیت های رزومه های کاربردی

یک رزومه کاربردی مهارت ها، دستاوردها و تجربیات مرتبط شما را برجسته می کند – حتی با سابقه کاری محدود. با این حال، به نقش هایی که برای آن ها درخواست می کنید، دقت کنید.

رزومه های کاربردی فقط برای برخی از برنامه ها کار می کنند، بنابراین قبل از اینکه تصمیم بگیرید از کدام نوع رزومه استفاده کنید، ابتدا در مورد شرکت تحقیق کنید. در اینجا سه ​​مورد وجود دارد که ممکن است بخواهید از استفاده از یک رزومه کاربردی صرف نظر کنید.

سابقه کاری قابل توجه

برخی از مردم فقط فوق العاده خوش شانس هستند – و ممکن است شما یکی از آنها باشید. اگر به طور مداوم در حوزه کاری خود کار کرده اید، با نقش پشت سر هم مشاغل مرتبط و ایجاد تجربه، بهتر است از یک رزومه زمانی استفاده کنید.

شما تاریخ ها، نقش ها و مهارت هایی را برای نمایش دارید. شما نیازی به یک رزومه کاربردی ندارید تا به شما در پر کردن شکاف ها کمک کند.

سازگاری ATS

با توجه به حجم انبوه رزومه‌های موجود، جای تعجب نیست که برخی از شرکت‌ها از سیستم‌های ردیابی متقاضی (ATS) برای فیلتر کردن نامزدها استفاده می‌کنند. با این حال، ATS با رزومه هایی که از ساختار سنتی پیروی نمی کنند خوب عمل نمی کند.

بنابراین، حتی اگر برای یک نقش واجد شرایط باشید، ممکن است استخدام‌کنندگان هرگز رزومه شما را نبینند.

ترجیحات کارفرما

همچنین، ترجیحات کارفرما یا صنعت را در نظر داشته باشید. برخی از مدیران استخدام رزومه های سنتی را ترجیح می دهند، بنابراین استفاده از یک قالب کاربردی ممکن است به شانس شما آسیب برساند.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید از کدام قالب استفاده کنید، در مورد شرکت و آگهی استخدام تحقیق کنید. این به شما کمک می کند رزومه خود را طوری تنظیم کنید که انتظارات آنها را برآورده کند و شما را در بهترین نور ممکن ارائه دهد.

چگونه یک رزومه کاربردی بنویسیم

اگر تصمیم گرفته اید که یک رزومه کاربردی بهترین انتخاب برای شرایط شما است، در اینجا یک راهنمای گام به گام برای کمک به ایجاد یک رزومه ارائه شده است.

1. با یک بیانیه خلاصه قوی شروع کنید.

رزومه خود را با یک بیانیه خلاصه که مهارت ها، صلاحیت ها و تجربیات شما را نشان می دهد، شروع کنید.

مهم است که این بخش را برای شغل خاصی که برای آن درخواست می کنید سفارشی کنید تا یک نمای کلی از اینکه چرا شما برای این موقعیت مناسب هستید ارائه دهد. این بیانیه باید توجه مدیر استخدام را به خود جلب کند و آنها را به ادامه خواندن رزومه شما ترغیب کند.

2. مهارت های کلیدی خود را شناسایی کنید.

پس از اتمام آن، گام بعدی فهرست کردن مهارت هایی است که می خواهید در رزومه خود بر آنها تأکید کنید. این بخش باید مهارت های فنی و نرم شما را که مربوط به شغلی است که برای آن درخواست می کنید، نشان دهد.

نشان دادن نحوه به کارگیری این مهارت ها در گذشته به مدیر استخدام کمک می کند تا مهارت های شما را درک کند. بنابراین نقاط قوت کلیدی خود را برجسته کنید – این به شما کمک می کند نشان دهید که چرا بهترین نامزد برای این شغل هستید.

3. مهارت های خود را به بخش ها سازماندهی کنید.

پس از شناسایی مهارت های برتر خود، آنها را در بخش های واضحی که برای سوابق کاری و شغل مورد نظر شما منطقی است، سازماندهی کنید.

برای مثال، می‌توانید مهارت‌های خود را به بخش‌های مهارت‌های فنی، تجربه رهبری یا مهارت‌های مدیریت پروژه تقسیم کنید. این به مدیر استخدام اجازه می دهد تا به سرعت و به راحتی مناطقی را که شما در آنها برتری دارید را شناسایی کند و به شما کمک کند تا به عنوان یک کاندیدای بسیار ماهر برجسته شوید.

4. مثال های پشتیبانی ارائه دهید.

هنگامی که جزئیات مهارت های خود را در هر بخش از رزومه بیان می کنید، مثال های ملموسی از نحوه به کارگیری آن مهارت ها در موقعیت های زندگی واقعی ارائه دهید.

شامل پروژه‌های خاصی که روی آن‌ها کار کرده‌اید، دستاوردهای قابل توجهی که به دست آورده‌اید، یا سایر تجربیات مرتبط که مهارت شما را در آن مهارت خاص نشان می‌دهد، بگنجانید.

5. سوابق کاری خود را درج کنید.

حتی اگر یک رزومه کاربردی ممکن است به شدت بر سابقه کاری شما تمرکز نداشته باشد، ارائه یک نمای کلی از سوابق شغلی شما ضروری است.

شما باید عناوین شغلی خود، نام شرکت هایی که در آنها کار می کردید، تاریخ استخدام، و شرح مختصری از مسئولیت ها و دستاوردهای قابل توجه خود در هر موقعیت را فهرست کنید.

6. رزومه خود را مطابق با آگهی استخدام تنظیم کنید.

در نهایت، سفارشی کردن رزومه عملکردی خود برای شغل خاص ضروری است. بنابراین نقش، شرکت و صنعت را بررسی کنید.

سپس از تحقیق خود برای تنظیم بیانیه خلاصه خود استفاده کنید، بخش های مهارت خود را مجددا ترتیب دهید، یا مثال های مختلفی را وارد کنید که بر مرتبط ترین تجربیات برای هر موقعیت تأکید دارد.

با تطبیق رزومه خود با آگهی استخدام، می توانید شانس خود را برای جلب توجه مدیران استخدام و انجام مصاحبه افزایش دهید.

نمونه های رزومه کاربردی

در اینجا سه ​​الگوی رزومه کاربردی وجود دارد تا به شما ایده دهد که رزومه شما چگونه می تواند باشد.

رزومه ترکیبی

مثال رزومه کاربردی، رزومه تخصصیمنبع تصویر

این نمونه رزومه از The Balance رویکرد ترکیبی به رزومه کاربردی دارد. در بخش «تجربه و مهارت»، متقاضی تجربیات گذشته خود را در رابطه با آگهی شغلی به اشتراک گذاشت.

یک بخش جداگانه “تاریخچه استخدام” به سادگی شامل مکان هایی است که آنها در گذشته کار کرده اند و تاریخ ها.

اگر شکاف شغلی ندارید و در عوض در حال ایجاد یک محور هستید، این قالب می تواند هر گونه شک و تردیدی را در مورد سابقه کاری شما برطرف کند. استخدام کنندگان می توانند ببینند که شما به طور مداوم استخدام شده اید.

بهترین برای: کسانی که یک محور حرفه ای ایجاد می کنند.

صلاحیت ها و مهارت ها

مثال رزومه کاربردی، رزومه استراتژیست

منبع تصویر

در این نمونه رزومه، ملبا مک گی چندین فرصت دارد تا مهارت های خود را به نمایش بگذارد و شایستگی های خود را توضیح دهد.

بخش خلاصه در بالای رزومه می تواند به او در توضیح دلایل تغییر شغل یا شکاف شغلی کمک کند. همچنین بخش های جداگانه ای وجود دارد که او می تواند شرایط خود را توضیح دهد و مهارت های خاصی را برجسته کند.

آنچه ما دوست داریم: این الگوی رزومه دارای بخشی برای گواهینامه ها است. مطمئن شوید که گواهینامه ها یا دوره های آموزشی مرتبطی را که برای یک شغل خاص دارید فهرست کنید.

رزومه کارآموز

نمونه رزومه کاربردی برای رزومه کارآموز

منبع تصویر

به عنوان یک کارآموز، شما چندین دهه تجربه کاری ندارید که از آن استفاده کنید.

یک رزومه کاربردی می تواند به شما کمک کند شایستگی های خود را از حرفه حرفه ای رو به رشد خود برجسته کنید. همچنین می‌توانید تجربیات باشگاه‌ها، کلاس‌ها و کار داوطلبانه را برجسته کنید.

آنچه ما دوست داریم: این نمونه رزومه از کلارا دوپون شامل دستاوردهای خاص در هر حوزه مهارتی است. این شامل درصدها و سایر آمارهای مربوط به رشد است.

با استفاده از یکی از این الگوهای رزومه کاربردی به عنوان نقطه شروع، می توانید یک رزومه سفارشی ایجاد کنید که مهارت ها و دستاوردهای کلیدی خود را برجسته کرده و ارزش خود را به عنوان یک نامزد نشان دهد.

ایجاد رزومه عملکردی خود

یک رزومه کاربردی یک راه عالی برای نشان دادن آنچه شما به عنوان یک نامزد شغلی ساخته شده اید است. فرمت آن به شما امکان می دهد به جای تمرکز بر جایی که کار کرده اید، مهارت ها و تجربیات خود را به نمایش بگذارید.

با یک رزومه کاربردی، می توانید به کارفرمایان ثابت کنید که برای سازمان آنها مناسب هستید، صرف نظر از اینکه سابقه کاری شما چگونه است.

چه تازه از کالج فارغ التحصیل شده باشید، چه تغییر شغلی ایجاد کرده اید، یا صرفاً به دنبال چالشی جدید هستید، یک رزومه کاربردی می تواند به شما کمک کند تا بهترین کار را انجام دهید. خوب چرا امتحانش نکنیم؟

با کمک این راهنمای گام به گام، می توانید یک رزومه کاربردی ایجاد کنید که واقعاً شما را از رقبا متمایز کند. چه کسی می داند – ممکن است فقط کلید باز کردن شغل رویایی شما باشد.

دعوت به اقدام جدید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا