چه طور

6 دام مهم تجزیه و تحلیل بازاریابی برای جلوگیری از آن و راه هایی برای رفع آنها

هر بازاریاب اهمیت ردیابی تجزیه و تحلیل را برای بهبود در طول زمان و مرتبط ماندن می داند. اما چالش های خود را دارد که غلبه بر آنها می تواند بسیار دشوار باشد.

با تجهیز به داده های صحیح، شرکت ها می توانند بازار هدف خود را به خوبی درک کنند. آنها را قادر می سازد محصولات خود را در موقعیت مکانی قرار دهند و خدمات خود را برای نتایج بهتر شخصی سازی کنند.

از آنجایی که تجزیه و تحلیل شامل آمار، مدل‌سازی پیش‌بینی‌کننده و یادگیری ماشینی است، کسب‌وکارها بینش روشنی از داده‌های مصرف‌کننده دارند. علیرغم مزایای فراوان، تجزیه و تحلیل بازاریابی یکی از بزرگترین چالش ها در این زمینه است.

طبق یک بیانیه مطبوعاتی، گارتنر انتظار دارد 60% CMOها تا سال 2023 بخش تجزیه و تحلیل بازاریابی را به نصف کاهش می دهند به دلیل “بهبودهای وعده داده شده شکست خورده است” اکثر بازاریابان برای غلبه بر موانع رایج تجزیه و تحلیل، به استراتژی ها و فرآیندهای مناسب نیاز دارند.

6 تله تجزیه و تحلیل بازاریابی حیاتی برای اجتناب از آنها و راه هایی برای رفع آنها

  1. دانش استفاده از داده ها
  2. جمع آوری داده های بیشتر از حد لازم
  3. فقط به داده های جمع آوری شده بستگی دارد
  4. ناتوانی در تشخیص روندها
  5. بدون شفافیت
  6. استفاده از ابزارهای اشتباه

بیایید این 6 گام اشتباه تجزیه و تحلیل بازاریابی را با جزئیات بیشتری مرور کنیم و در مورد نحوه مدیریت آنها بحث کنیم.

جمع آوری اطلاعات کاربر تنها اولین قدم است. بیشتر سازمان ها باید داده های جمع آوری شده را به دقت بخوانند. آ Qlik/ گزارش Accenture 74 درصد از کارمندان احساس می‌کنند تحت تأثیر داده‌ها قرار گرفته‌اند.

منبع: TrustRadius

فقدان دانش در تشریح داده ها مانع از پتانسیل رشد کسب و کار می شود. اگر تیم بازاریابی شما مفاهیم این مجموعه داده‌ها را درک نکند، نمی‌تواند تغییرات ارزشمندی ایجاد کند.

داده های کسب و کار چیزی بیش از مجموعه ای از اعداد است. آنها عملکرد یک برند را در کمپین های بازاریابی و جایی که در مقابل رقبای خود قرار می دهند را نشان می دهند. با یک بازار دیجیتالی فزاینده، تصمیمات مبتنی بر داده‌ها بیش از هر زمان دیگری حیاتی هستند.

بازاریابان سوابق کاملی از تعداد بازدیدکنندگانی که با کمپین بازاریابی ایمیلی خود درگیر هستند، دارند، ویدیوهای بازاریابی را تماشا کنید، با کمپین های رسانه های اجتماعی آنها درگیر شوید و روی تبلیغات بنری آنها کلیک کنید.

هر یک از این داده ها در اندازه گیری مهارت بازاریابی برند ارزشمند هستند. اما ناتوانی در درک ارزش دقیق آنها و نحوه مشارکت آنها در عملیات تجاری یکی از مشکلاتی است که سازمان ها با آن روبرو هستند.

راه حل: بهترین راه برای حل این مشکل ارتقاء مهارت تیم بازاریابی خود در تجزیه و تحلیل داده است. بسیاری از دوره ها به صورت آنلاین در دسترس هستند. رهبران بازاریابی می توانند این دوره ها را به هم تیمی های خود ارائه دهند.

همچنین می توانید همکاری بین تیم بازاریابی و تیم فناوری اطلاعات را تسهیل کنید. این به تیم شما کمک می کند تا اصول اولیه تجزیه و تحلیل داده های بازاریابی را درک کند.

بسیاری از سازمان‌ها این تصور غلط را انجام می‌دهند که فکر می‌کنند داده‌های بیشتر نشان‌دهنده بینش‌های بیشتر است. با دیجیتالی شدن مداوم، مقدار روزانه داده ها همچنان در حال رشد است. این داده های فراوان می تواند شما را به سمت تصمیم گیری های اشتباه سوق دهد.

جمع آوری الف طیف گسترده ای از داده های مشتری برای درک بازار ضروری است. اما بارگذاری بیش از حد سیستم با مجموعه داده های عظیم و به هم ریختن عملیات تجزیه و تحلیل می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

ممکن است مجموعه داده های نامربوط را جمع آوری کنید و زمان و منابع را روی آنها تلف کنید. همچنین می تواند منجر به از دست دادن اطلاعات مهم شود.

اگر داده‌های بیشتری را از طیف وسیعی از زمینه‌ها جمع‌آوری کنید، می‌توانید اطلاعاتی را به دست آورید که بسیار متنوع است و مفید نیست. می‌تواند شکاف‌هایی در نتایج ایجاد کند و بینش‌های ناقص، نادرست و گیج‌کننده دریافت کنید.

اضافه بار داده ها تبدیل آنها به بینش عملی را برای شما دشوار می کند. به جای یک نتیجه گیری قطعی، احتمالاً با سردرگمی و تردیدهای زیادی در مورد رفتار مشتری مواجه خواهید شد. در نتیجه نمی توانید تغییرات مناسبی ایجاد کنید و تمام تلاش ها بی نتیجه خواهد ماند.

اگر این کافی نبود، همان گزارش Qlik/ Accenture به اشتراک گذاشت که اضافه بار داده ها منجر به هزینه های بهره وری می شود. 100+ میلیارد تنها در ایالات متحده

هزینه بهره وری بیش از حد داده ها

منبع: Accenture

راه حل: قبل از جمع آوری داده های بازاریابی، عاقلانه است که در وهله اول اهداف کسب و کار خود را درک کنید. پاسخ به سوالاتی مانند آنچه می خواهید از طریق این داده ها به دست آورید، بیابید.

دانستن آنچه می خواهید به دست آورید، به تجزیه و تحلیل بازاریابی شما در جهت مناسب سفر می کند. به این ترتیب، می توانید نویز را کاهش دهید، KPIهای بسیار مرتبط را شناسایی کرده و آنها را به درستی اندازه گیری کنید.

همچنین می توانید از هوش مصنوعی استفاده کنید ابزار بازاریابی که داده‌های بلادرنگ را برای تصمیم‌گیری هوشمندانه کسب‌وکار ضروری می‌سازد.

  • وابستگی شدید به داده ها

نمودار رایان لاو در مورد استراتژی بازاریابی

منبع: رایان لاو

یک رویکرد مبتنی بر داده برای اجرای کمپین های بازاریابی درخشان و پیشرفته که مطابق با نیازهای مشتری باشد، ضروری است. اما راه های بهتری نسبت به اتکای بیش از حد به داده ها وجود دارد.

بازاریابان باید به خاطر داشته باشند که هر تصمیمی بر اساس داده ها بدون در نظر گرفتن اهداف تجاری می تواند منجر به نتیجه شود شکست های بزرگ بازاریابی. داده ها برای پشتیبانی از انتخاب های شما وجود دارد. این نباید تنها نیروی محرکه هر عملیات باشد.

وابستگی شدید به داده ها اعتماد بیش از حد به استراتژی بازاریابی شما را فراهم می کند و مانع از مشاهده شکاف شواهد می شود. همچنین شما را از تمرکز بر روی تصویر بزرگتر باز می دارد.

هر KPI با سایر معیارهای مهم همپوشانی دارد. باید تعادلی ایجاد کنید تا روی یک معیار کمتر مهم تمرکز کنید و در عین حال فرصت بهبود قابل مشاهده را نادیده بگیرید.

راه حل: برای جلوگیری از اتکای بیش از حد به داده ها، تعادل هوشمندانه بین شهود بازاریابی و بینش در زمان واقعی ضروری است. هنگام تصمیم گیری بر اساس داده های جمع آوری شده، همیشه اهداف آینده خود را در نظر بگیرید. بررسی کنید که این تصمیم چه تاثیری بر شما خواهد داشت رشد کسب و کار و برنامه ریزی فعالیت های بازاریابی خود بر این اساس.

اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مشخصی را تعیین کنید و مسیر روشنی را ترسیم کنید. روی مهم ترین جنبه تلاش خود تمرکز کنید – مخاطبان و مشتریان بالقوه.

باید اطمینان حاصل کنید که هر کاری که با اطلاعات انجام می دهید مستقیماً با آنچه می خواهید انجام دهید مطابقت دارد.

به عنوان مثال، اگر هدف بازاریابی فوری شما افزایش پایگاه فالوور شما است، می توانید داده هایی مانند تعامل و دسترسی را شناسایی کنید و اقداماتی را برای بهینه سازی آنها انجام دهید.

برای اهداف بلند مدت مانند افزایش ترافیک وب سایت شما، می توانید عملکرد CTA ها و تبلیغات بنری آنلاین خود را برای بهبود استراتژی خود اندازه گیری کنید.

  • ناتوانی در پیش بینی روندهای آینده

بازاریابی در آسیا

منبع: Marketing In Asia

نیازهای مشتری دائماً در حال تغییر است و بازار در حال تغییر است. برای اجرای کمپین های بازاریابی موثر، پیشی گرفتن از ترجیحات و نیازهای مشتری بسیار مهم است.

داده ها در اینجا برای تقویت کمپین های شما و توضیح بازگشت سرمایه بازاریابی شما بسیار مهم است. با آن، درک و پیش‌بینی روندهای آتی نیازهای دائماً در حال تغییر مشتری تقریباً غیرممکن است.

هر روندی فرصتی برای افزایش دسترسی است. شما باید حتی یک روند مرتبط را دنبال کنید تا رقبا از شما پیشی نگیرند.

استراتژی شما باید با تغییرات نیازهای مخاطبان سازگار باشد. بدون آن، شما نمی توانید هیچ تغییر ملموس یا مثبتی ایجاد کنید.

راه حل: برای همگام شدن با هر روند مرتبط، باید داده ها را در فواصل زمانی منظم ردیابی کنید. معیارهای به خوبی تعریف شده را که با اهداف کسب و کار شما همسو هستند شناسایی کنید.

می‌توانید از هوش مصنوعی و اعلان‌های سفارشی برای مکالمات آنلاین مرتبط استفاده کنید تا این فرآیند یکپارچه شود. این به شما کمک می کند تا روندها را در زمان واقعی شناسایی کنید، محبوبیت آنها را اندازه گیری کنید و بینش های معناداری در مورد مخاطبان هدف خود بدست آورید.

نیل تاپاریا، بنیانگذار کریبیج آنلاینتوضیح می‌دهد، «ابزار تحلیل بازاریابی ما گزارش‌های روزانه از روندهای هفته به هفته و سال به سال شاخص‌های کلیدی عملکرد ما را در اختیار ما قرار می‌دهد. این به ما امکان می‌دهد تا به سرعت روندهای جدید یا نگران‌کننده‌ای را شناسایی کنیم که تیم ما می‌تواند به آن رسیدگی کند.”

چالش آشکار دیگری که بازاریابان با آن روبرو هستند، نیاز به شفافیت بیشتر به دلیل داده های ناسازگار است.

بسیاری از بازاریابان نیاز به ایده روشنی از منشاء منابع داده خود دارند. آنها را از اعتماد کامل به داده ها و تجزیه و تحلیل هایی که بینش مشتری آنها را هدایت می کند، باز می دارد. این موضوع آنقدر مهم است که حتی شرکت های جدیدی مانند Beacon را به وجود آورد.

فانوس دریایی

منبع: فانوس دریایی

برای به دست آوردن نتایج قابل اندازه گیری، شفافیت و مالکیت داده از عناصر ضروری هستند هر استراتژی بازاریابی. در حالی که ظاهر کردن مشتریان جدید و سرنخ‌های بالقوه باید مهمترین کیفیت هر مجموعه داده باشد، برای بهبود فوق‌العاده فرآیند بیش از منابع ضعیف مورد نیاز است.

اگر بازاریاب‌ها مطمئن نباشند که داده‌هایشان از مصرف‌کنندگان داخل بازار می‌آید و بینش درستی را ارائه می‌دهد، نمی‌توانند ROI را به طور مثبت تغییر دهند.

راه حل: وقتی صحبت از شفافیت داده ها می شود، تیم شما، فرآیندها و منابع داده باید به وضوح همراستا شوند. به عنوان یک رهبر تیم بازاریابی، باید از یک ذهنیت مبتنی بر داده در میان همه اعضای تیم خود اطمینان حاصل کنید. مطمئن شوید که ابزارها، افراد و فرآیندهایی را برای حفظ قابلیت اطمینان و شفافیت داده های مشتریان خود در طول زمان در اختیار دارید.

Accenture-Human-Impact-Data-Literacy-جدیدترین

منبع: Accenture

با افزایش تمرکز بر تلاش های بازاریابی، چندین ابزار بازاریابی و تحلیل در دسترس هستند. یکی از برجسته‌ترین چالش‌هایی که بازاریابان با آن مواجه هستند، انتخاب مناسب برای کسب‌وکارشان است.

هرچه کسب و کار شما بیشتر رشد کند، پیشرفت های بازاریابی حیاتی تر خواهد بود. رهبران بازاریابی اغلب ابزاری را با ویژگی‌های ارزشمندتر و مقیاس‌پذیرتر از میان گزینه‌های موجود انتخاب می‌کنند.

بارزترین دلیل برای این سردرگمی نیاز به جزئیات بیشتر است تحقیق در مورد نیازهای تجاری ابزارهای مختلف، ویژگی ها و میزان موفقیت. انتخاب نادرست ابزارهای بازاریابی ممکن است هزینه های اضافی و حتی یک مشکل اضافی را به همراه داشته باشد.

راه حل: برای انتخاب ابزار تجزیه و تحلیل مناسب، ابتدا اهداف تجاری خود را به وضوح درک کنید. بودجه خود را ترسیم کنید ببینید چقدر می‌توانید برای هزینه‌های یک اشتراک SaaS مناسب و مرتبط ایجاد کنید.

داشتن یک ایده روشن از بودجه و نیازها، جستجوی شما را محدود می کند. قابلیت های بازاریابی و فروش خود را در نظر بگیرید و ابزاری را انتخاب کنید که تیم شما را در خود جای دهد و مقیاس پذیری کسب و کار شما

نتیجه

تجزیه و تحلیل بازاریابی مهم است زیرا به تیم بازاریابی کمک می کند تا یک استراتژی بازاریابی داده محور. اجرای تجزیه و تحلیل دقیق می تواند به شما نشان دهد که چه بخش هایی از ابتکارات شما کار می کند و کدام بخش ها نیاز به بهبود دارند.

اما برای اینکه آن کار کند، باید اقدامات استراتژیک برای غلبه بر چالش های رایج اما بسیار تاثیرگذار تحلیل بازاریابی انجام دهید.

به‌جای نگه‌داشتن به تک تک داده‌های جمع‌آوری‌شده، آن‌هایی را که قادر به ایجاد تفاوت قابل اندازه‌گیری هستند، شناسایی کنید. نیروی کار خود را ارتقا دهید و آنها را با مفهوم تجزیه و تحلیل داده ها آشنا کنید.

از ابزارهای مناسب برای جمع آوری و رمزگشایی داده ها و تمرین شفافیت داده ها استفاده کنید. با تمرکز فعال بر روی همه راه حل های فوق، استراتژی بازاریابی شما شکاف ها را پر می کند و باعث بهبودهای مثبت و ملموس در بازگشت سرمایه شما می شود.

آلن استیونز

Alain Glaeser یک توسعه دهنده نرم افزار، بازاریاب رشد، و علاقه مندان به SaaS بدون کد است. در BrowseDev، او تجربیات خود را در زمینه فناوری و استارت‌آپ‌ها به اشتراک می‌گذارد تا بنیان‌گذاران استارت‌آپ غیرتکنولوژیکی را با دانش ساخت و رشد یک کسب‌وکار آنلاین توانمند کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا